Az előttünk álló hétvégén jön a Belga Nagydíj Spában, ami az idei F1-es szezon 12. versenye lesz majd. Ezzel zárja le az idény első felét és az őrült júliust a mezőny, ugyanis Spa után a nyári szünet következik majd.
Ez azonban még egy sűrű és nehéz hétvégének ígérkezik: sprintformátum szerint bonyolítják le, vagyis pénteken időmérő, szombaton sprintkvalifikáció és sprintfutam, vasárnap pedig a nagydíj vár a mezőnyre egyetlen pénteki szabadedzést követően. A menetrend itt megtalálható!
Ráadásul az időjárás is beleszólhat, ugyanis szinte a hétvége egészére esőt mondanak, ami tovább bonyolítja majd a csapatok életét.
Íme a Formula.hu szerkesztőinek várakozásai az előttünk álló versenyhétvégével kapcsolatban.
Mészáros Sándor: A közelmúltban egy tragikus esemény vetett árnyékot Spára, és az előrejelzés erre a hétvégére is esős, kellemetlen időjárást ígér, úgyhogy az elsődleges várakozásom egy problémamentes hétvége, ami sima, tiszta és komolyabb balesetektől mentes.
Ami az erőviszonyokat és a pályán törtéő dolgokat illeti, én azt gondolom, hogy a zsinórban 12. győzelem után továbbra is a Red Bull a fő esélyes, de nagyon kíváncsi vagyok arra, hogy mögöttük hogyan alakulnak az erőviszonyok. A McLaren két nagyon gyors pálya után a Hungaroringen is letette a névjegyét, rettenetesen érdekesnek találom azt, hogy mire jutnak majd Spában. Összességében abban reménykedem, hogy egy izgalmas és látványos nagydíj után vonulhatunk el nyári szünetre.
Balogh Tamás: Ha az utóbbi két futamból és mindenekelőtt a karakterisztikában jobban hasonlító silverstone-i pályán látottakból indulunk ki, alighanem kijelenthető, hogy immár a McLarennel kell majd leginkább számolni. Az Aston Martin parádés idénykezdete mellett szerintem a wokingiak menet közbeni feltámadása eddig 2023 legnagyobb szenzációja, s úgy gondolom, ha nem jön közben semmi, Spa-Francorchamps-ban is roppant erősek lesznek. És most már nemcsak Lando Norris, hanem a csapattárs Oscar Piastri is ott fog pezsgőzni a dobogón – hacsak persze nem akadályozza meg ebben az újabb időmérős betli után majd ismét egy tüzes, hihetetlen, félelmetesen erős, Nap versenyző-díjas teljesítménnyel (irónia vége) felzárkózó Sergio Perez.
A mexikóin kívül egyedül a Mercedes pilótáit tartom esélyesnek arra, hogy a dobogós helyezések sorsába beleszóljanak a McLaren mellett, különösen Lewis Hamilton nyújt hétszeres világbajnokhoz méltó produkciót. A Ferrari viszont bármennyire is igyekszik, egyértelműen hátrányban van, az Aston Martin pedig immár nyilvánvalóan tempót veszített a riválisokhoz képest. Persze eddig még szinte minden hétvégén láthattunk meglepetést, így a sprinttel és a szokás szerint szeszélyes időjárással megbolondított Belga Nagydíj is izgalmas csatát tartogathat – a zsinórban valakiszámoljaméghányadik győzelmét arató Max Verstappen mögött.
Gellérfi Gergő: Ha nem is olyan szinten, mint 2021-ben, de nagyon úgy tűnik, hogy idén is beleszól majd a Belga Nagydíj alakulásába az időjárás, ami pedig egy átlagos szezonban azt jelentené, hogy komoly meglepetésekre is kilátás lehet. Csakhogy ez nem egy átlagos szezon, így aztán ha esik, ha fúj, ha havazik (na jó, azt talán nem fog), akkor is minden létező jel arra mutat, hogy Max Verstappen sorozatban nyolcadik versenyét is megnyeri. Ebben egyedül egy műszaki hiba állíthatja meg a hollandot, de túl nagy összeget erre se tegyünk fel, hiszen neki tavaly Melbourne-ben (április), csapattársának pedig tavaly Kanadában (június) volt kiesést okozó meghibásodása.
A holland mögött a második hely valószínűleg ismét a McLarenek és Sergio Perez közt dőlhet el – ha a mexikóinak sima hétvégéje lesz, akkor persze csont nélkül az övé kell, hogy legyen a pozíció, csakhogy emberemlékezete óta nem volt neki sima hétvégéje. A McLarennél minden adottnak tűnik az újabb erős szerepléshez, hiszen két nagyon eltérő jellegű pályán tudtak egyaránt második erő lenni, és egyelőre nincs arra utaló jel, hogy ez megváltozna Belgiumban.
A hétvége legnagyobb kérdése az elmúlt futamokon igazi mélyrepülést bemutató Aston Martin: míg az első hat futamon öt, az első nyolcon pedig hat dobogójuk volt, az utóbbi két nagydíjon már az első hatba sem tudtak beférni, s ha ez így folytatódik, a bajnoki harmadik pozíciójuk is veszélybe kerül előbb-utóbb. A probléma csak az, hogy ahogy a McLaren visszaesésére, úgy az ő előrelépésükre sem utal semmi. S hogy mit várok még? Williams-ponto(ka)t!
Strommer Benjamin: Ahogy visszagondolok rá, hogy egy évvel ezelőtt Spában Verstappen a 12. körben az első helyre állt úgy, hogy a 14. rajtkockából indult, a hungaroringi tarolás után nehezen tudom elképzelni, hogy éppen ezen a pályán állítsa meg valaki a címvédőt és a Red Bullt. Ezúttal arra számítok, hogy végre Perez is előrébb végez az ötödik sornál az időmérőn, és így megszerzi a második helyet – ezáltal az év összes versenyét megnyerő csapat május eleje óta először végre kettős győzelmet arat! A mexikói a sprinteken jobban teljesít, mint a vasárnapi futamokon, így szombaton is hasonló forgatókönyvre számítok az élen.
Egy hete még megkérdőjeleztem a McLaren javulását és pályaspecifikus kiugrásnak gondoltam a silverstone-i eredményt, a hungaroringi ismétlés után azonban már egyértelműen Norrisékat várom a második erőnek, Spában is az egyenesek és gyors kanyarok dominálnak, melyek az autó fő erősségének számítottak a hazai pályán. A többi csapat közül a Mercedes lehet kihívója a McLarennek, az Aston Martin esetében úgy érzem, az év eleji tempó már a múlt – ennek eredményeként valószínűleg Alonso még a szünet előtt elveszti a szezonnyitó óta tartott harmadik helyet –, rajtuk legfeljebb az eső segíthet, a Ferrarival pedig újra fog történni valami váratlan, ami az első ötön kívülre veti a csapatot. A Williams megint labdába rúghat a hosszú egyeneseknek köszönhetően, és a Ricciardo-faktorral is számolok: a magyarországi tapasztalattal felvértezve még a pontokra is fenyegetést jelenthet.
A múltban az első dolog, ami Spáról eszünkbe jutott, az volt, hogy ez a legtöbb pilóta kedvence – mostanában azonban sötétebb aura lengi be a pályát az alacsonyabb kategóriák tragikus balesetei, a nagy F1-es bukások és a botrányos 2021-es vasárnap miatt. Remélem, ezt a hétvégét elkerüli mindenféle negatív esemény, és az idei Belga Nagydíjra egy izgalmas és eseménydús (még ha nem is az első helyért vívott csata miatt izgalmas) versenyként fogunk emlékezni.
Gobodics Tamás: A dominancia újabb fokára számítok Spában arra alapozva, hogy a továbbfejlesztett Red Bull a Magyar Nagydíjon talán a szezon legnagyobb fölényét mutatta versenytempóban (részletek ezen a linken olvashatók), Spa pedig hagyományosan a Red Bull és Max Verstappen pályája: gondoljunk csak a tavalyi futamra, amelyet a 14. futamról nyert meg úgy, mintha a többiek a bokszutcai sebességhatárolóval köröztek volna a pályán.
Rengeteg a holland szurkoló, Verstappennek félig-meddig hazai versenye Spa, mindig nagy teljesítményeket szokott itt nyújtani, a Red Bull pedig olyan szinten kilóg a mezőnyből, hogy ezen a hétvégén igazából csak az a kérdés, hogy vasárnap fél perc alatti, vagy feletti előnyben lesz-e a holland. Az esőben sem igazán érdemes bízni, a trükkös körülmények mindig a könnyen vezethető autóknak kedveznek, és ezen a téren meg sem közelíti senki a Red Bullt, amely messze a legszélesebb tartományban működik jól.
A Ferraritól sokat nem várok, a Mercedes és az Aston Martin általában problémás a hosszú egyenesekben (túl nagy a légellenállás, és ha ezen javítani akarnak beállítással, akkor a középső szektorban kapnak ki nagyon), így én most azt várom, hogy a második erő is egyértelmű lesz: a McLarennek fekszik az ilyen jellegű pálya, főleg a riválisokhoz képest, ráadásul a hűvösebb körülmények is kifejezetten kedveznek az istállónak. A Hungaroringen is láttuk, hogy milyen gyorsan megmelegítik az abroncsokat Lando Norrisék, ami most is nagyon sokat érhet – egyébként a Ferrari is ebben bízhat, de összességében sok minden nem utal arra, hogy tartani tudják a lépést a wokingiakkal Charles Leclerc-ék.