Az idei év egyik slágertémája a Formula-1-ben, hogy az FIA megnyitotta a lehetőséget potenciálisan érdeklődő új csapatok előtt. A jelentkezési határidő már lezárult, s a következő hetekben vizsgálja meg a Nemzetközi Automobil Szövetség az F1-gyel karöltve a benyújtott pályázatokat. Ám míg az FIA támogatja az új csapatok érkezését, addig Stefano Domenicali rendszerint tartózkodóbb álláspontot képvisel – s ezt most is megtette, amikor a Beyond the Grid adásában arról kérdezték, szükségét érzi-e a mezőny bővítésének:
„Nem gondolom, ez a személyes véleményem. Ha jó a show, a húsz autó több mint elég. Ha két autó vagy két versenyző harcol egymással, akkor is óriási a figyelem. Szóval ha két csapat küzd, az már négy autót jelent, ami hihetetlen. Úgyhogy képzeljük el, hogy tíz csapat húsz autója lenne olyan szinten, hogy harcolhatna a pályán: lenyűgöző lenne.”
„Azt mondanám, várjunk és lássuk meg” – tette hozzá az F1 vezérigazgatója. „Az én ’nemem’ nem konkrétan valaki ellen szól, aki csatlakozni szeretne, ezt tisztáznom kell, mert különben protekcionistának tűnhetnék, pedig nem ez a helyzet. A megfelelő jelentkezőt akarom látni, és egyúttal tiszteletben kell tartanunk azokat is, akik rengeteget invesztáltak az utóbbi időben. Most mindenki fel akar szállni a gyorsan haladó hajóra. De óvatosnak kell lennünk és a megfelelő döntést meghoznunk.”
A jelenlegi F1-es csapatok stabilitása a fontosabb
Domenicali rávilágított, hogy a sport szempontjából az az elsődleges, hogy a mezőny mostani alakulatai erősek legyenek minden szempontból: „Most a csapatok helyzete stabil, nyereségesek, és egyúttal a technikai képességek terén is elég erősek ahhoz, hogy versenyképesek legyenek a pályán. Úgyhogy a következő hónapokban ez egy fontos szempontja lesz a megbeszéléseknek.”
„Figyelembe kell vennem, hogy a sport csak akkor tud fejlődni, ha a csapatok többsége is képes fejlődni. Ez volt az egyik alapja a költségsapkának, hogy adjunk egy pénzügyi stabilitást a csapatoknak” – magyarázta az olasz üzletember.
Az új csapatok esetleges beszállása kapcsán fő beszédtéma az a korábban 200 millió dollárban meghatározott „belépti díj”, amellyel a jelenlegi gárdák helyzetét igyekeznek védeni a több részre osztott és ezért kisebb bevételekkel szemben. Csakhogy a csapatok szeretnék megnövelni akár a triplájára ezt az összeget – ez Domenicali szerint azért van így, mert hatalmasat ugrott az istállók értéke az utóbbi években, amit az is alátámaszt, hogy hiába ajánlanak óriási összegeket az érdeklődők a jelenlegi alakulatoknak az eladásért és a rajtrácson való helyért, azt rendre visszautasítják:
„Ha megnézzük, mi történt rövid idő alatt, hogy mennyi volt egy csapat értéke, például két éve, amikor aláírtunk a Concorde-egyezményt, akkor beszéltünk erről, s meghatároztunk egy számot, ami 200 millió volt. Ami elérhetetlennek látszik, hiszen volt csapat, amelyet egy fontért adtak el. Most a piac majdnem milliárdokat ajánl a csapatoknak, akik ezt elutasítják. El tudják ezt képzelni?”