DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Ferrari: Mi nem másolunk, ez tudomány

Nem a Red Bull másolták le, hanem a meglevő alap korlátait szem előtt tartva dolgozták ki saját verziójukat – mondja Jock Clear.

Egymás után a Mercedes és Ferrari is jelentősen átszabta F1-es autóját, elhagyva egyedi oldaldoboz-kialakítását és átállva a Red Bull, valamint számos másik csapat által használt filozófiára. Volt azonban egy jelentős különbség a két istálló váltása között.

A Mercedes már a téli időszakban dolgozott egy alternatív fejlesztési irányon, miközben a szezont a szűk oldaldobozzal kezdte meg – hogy aztán az első versenyek beigazolják, az elsődleges irány zsákutca, ezért Monacótól átálltak az alternatív útra a hagyományos oldaldobozzal és egyéb fejlesztésekkel. A Spanyol Nagydíj megmutatta, a csomag működik.

A Ferrarinál azonban a szezon kezdetén még nem volt tervben a váltás, a riválisokat figyelve jutottak arra a konklúzióra, hogy nekik is a Red Bull által használt koncepciót kellene követniük – az ennek megfelelő fejlesztési csomag Barcelonára készült el. A csapat vezető versenymérnöke, Jock Clear hangsúlyozza: ez nem minősül másolásnak.



„Mind tanulunk másoktól, és tanulunk a saját tapasztalatainkból is. Nem másolunk le senkit, hanem megvizsgáljuk őket, aztán a saját szélcsatornánkban kiderítjük, működik-e. Most azért tűnt fel az autón, mert működik. Lényegében a tudományt követjük” – határolódott el a The Race-nek nyilatkozó Clear a másolás kifejezéstől.

A Formula-1-ben egyébként sem lehet csak úgy lemásolni egy-egy csapat ötletét, hiszen az autó fontos részei mind összefüggenek egymással. „Arra a struktúrára kell alapozni, ami rendelkezésünkre áll. Ez a kihívás abban, hogy miért nem másolja le mindenki a Red Bullt. Monaco óta már minden szögből láttuk a Red Bullt, mind le tudnánk másolni” – utalt a képekre, amelyek a daruval felemelt RB19 padlójáról készültek Sergio Perez balesete után.

„Vannak azonban strukturális korlátok a karosszéria miatt. Ezért nem működik a Red Bull szimpla lemásolása, ezért kell saját megoldásokat találnunk. Az aerodinamikai szakembereink a karosszériát és az autó DNS-ét szem előtt tartva dolgozták ki a fejlesztést. Ez pedig csak az első lépés az irányba. Nem nyertünk fél másodpercet vagy hét tizedet, csak két-három tizedet. De ez a bizonyítéka, hogy előrelépés történt” – mondta Clear.

Az oldaldoboz csak másodlagos fontosságú

A barcelonai csomag leglátványosabb eleme egyértelműen az oldaldoboz, amely a Red Bullét idézi egy kevésbé kifinomult formában. Clear azonban hangsúlyozta, a titok nem ebben az alkatrészben keresendő, hanem a vele kölcsönhatásban levő padló csatornáiban és diffúzorban.

„Az oldaldoboz szemmel látható formája nem az elsődleges meghatározó tényező, ez másodlagos fontosságú. A padló és a diffúzor, ezek határozzák meg, honnan érkezik a leszorítóerő. Innen kell a levegőt a padló feletti területek irányába terelni. Nem úgy működik, hogy próbáljuk ki ezeket az eltérő oldaldobozokat, hanem a padlót kell megvizsgálni a hátsó kerekek körül, és ehhez kell igazítani a rendszert. Ennek eredménye lesz egy eltérő oldaldoboz” – magyarázta Clear, hogy a padlónál történt átalakítások következménye lett az oldaldoboz módosítása, nem fordítva.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: