Múlt héten derült ki, hogy pozíciót cserél a Mercedesnél Mike Elliott és James Allison: előbbi átveszi a vezető műszaki igazgató szerepkörét, míg utóbbi szakember visszatér a 2021-ig általa birtokolt technikai igazgatói posztra. Allison ezzel két év után ismét a Formula-1-es projekt élére került: az elmúlt időszakban inkább a hosszú távú stratégián, valamint egyéb projekteken – mint például a vitorlás Amerika Kupa – dolgozott.
Allison most az F1 Nation podcast adásában beszélt a mostani, sőt a két évvel ezelőtti döntés hátteréről is. Mint elmondta: 2021-ben azért vonult némileg háttérbe – a vezető műszaki igazgatói feladatok csak heti három napot igényeltek a részéről –, mert korábbi felesége, Rebecca tragikus 2016-os halála után új párt talált magának, és szeretett volna időt szánni a kapcsolatukra:
„Rengeteg minden visszavezethető annak a tragédiának az árnyékára, hogy meghalt a feleségem. Eléggé szerencsés voltam azzal, hogy néhány évvel később találkoztam valakivel, aki akkoriban Franciaországban élt, dolgozott és mindene ott volt már nagyjából 20 éve. Amikor kedvesen – néhányan azt mondanák, bután – belement abba, hogy velem jöjjön és együtt éljünk, azzal rengeteg mindent feladott. Kissé igazságtalannak tűnt a részemről, hogy magammal hozom és aztán azt mondom: ’köszönöm, hogy átjöttél Angliába, heti öt percet fogjuk látni egymást’.”
„Az, hogy visszaléptem a frontvonalt jelentő technikai igazgatói posztról, lehetővé tette számunkra, hogy kivirágozzon a kapcsolatunk, ami máskülönben kemény lett volna. De már több mint két éve történt, hogy Chloe átköltözött. Most már megvannak a gyökerei ebben az országban, csinálja a maga dolgát, szóval sokkal hihetőbb és elképzelhetőbb most, hogy ezt csináljam, mint kicsit több mint két évvel ezelőtt.”
A szakember elmondása szerint Elliott-tal közösen vitatták meg a lehetőségeket, s egyaránt arra jutottak, hogy a másik feladatköre jobban passzolna hozzájuk a képességeikhez: „Arra jutottunk, hogy talán alkalmasabb vagyok arra a feladatra, hogy rövid távon a bajnokságért harcoljunk az autóval, míg kettőnk közül ő sokkal jobb sakkjátékos, s ezért sokkal jobban passzol hozzá az a vezető műszaki igazgatói munka. Úgyhogy átgondoltuk ezt, és előálltunk egy olyan ötlettel, amiről azt gondoljuk, hogy egy sokkal jobb harci gépezetet eredményezhet.”
A W14 erősségei és gyengeségei
Allison elismerte: kihívást jelent és némi időbe fog telni, amíg újra felveszi a ritmust a napi munka terén az F1-es alakulatnál. A 2023-as versenygéppel kapcsolatos munkálatokban eddig értelemszerűen kevésbé volt érintett, ennek ellenére elemezte némileg a W14-es erősségeit és gyengeségeit:
„Lekopogom, de megbízható. Ez egyértelműen erősség. Egy elég gyors páros is terelgeti. Jobb autó ez, mint a mezőny nagy része, de amíg nem lesz a leggyorsabb, mindannyiunk számára egy gyenge autónak fog érződni. Megfelelően kíméletesen bánik a gumikkal is, bár nem annyira jó ebben, mint néhány korábbi autónk. Nagyobb leszorítóerőt termel, mint a rajtrács többi autójának többsége, de így sem elegendőt. A vezethetőségi karakterisztikája hagy némi kívánnivalót maga után, ezen nyilvánvalóan dolgoznunk kell. De ezek egyike sem világmegváltó megállapítás, a hétvégék többségén erről beszéltünk, s ez is része annak, amit a csapatnak meg kell oldania, hogy újra győztes csomagunk legyen.”
A régi-új technikai igazgatónak természetesen azt a kérdést is nekiszegezték, hogy mely csapatok ellen lehet esélye az eddigi futamokon leginkább a Ferrarival és az Aston Martinnal vívó Mercedesnek. Allison saját bevallása szerint azonban nem erre, hanem a fejlődésre fókuszál – igaz, azért elhintette, hogy a végső cél természetesen Max Verstappen és a Red Bull legyőzése:
„Próbálok nem ilyen szempontból gondolkodni, csak arra koncentrálni, hol vannak lehetőségek az autóval. Hogy mennyire gyorsan fogjuk ezeket beváltani újításokkal vagy másfajta megközelítéssel arra számítva, hogy minden egyes hétvégén javítsunk az esélyeinken? Minél hamarabb tudjuk ezt megtenni és minél meredekebben tudunk fejlődni, annál jobb esélyeink lesznek a hétvégéken bármely csapat ellen és a bajnokságban egyaránt. De teljes mértékben reálisan szemléljük a Red Bull és különösen Max jelentős teljesítményét. Abszolút méltó ellenfelek lesznek, akiket levadászhatunk, majd idővel meg is előzhetünk.”
A Mercedesnél történt pozíciócseréről természetesen a Pitwall friss adásában is részletesen beszéltünk: