DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 29. hétfő
F1

Tényleg megemelheti az F1 az új csapatok „belépti díját”

Stefano Domenicali egyértelmű utalást tett arra, hogy a korábban megállapított 200 millió dollár már nincs összhangban a sport értékével.

Az idei esztendő egyik legforróbb témája a Formula-1-ben az új csapatok esetleges érkezése. Az év elején az FIA megnyitotta a jelentkezést a potenciális érdeklődők előtt, akik elé komoly feltételrendszert támasztottak. A Cadillackel összeálló Andretti Global szándékai már hónapok óta közismertek, de a híresztelések szerint beszállna az F1-be a Panthera, a Hitech és egy vélhetően szaúdi hátterű, a nemek egyenlőségét is szem előtt tartó projekt is.

Míg maga az F1 és a FOM visszafogott lelkesedéssel viseltet az új csapatok lehetősége iránt, a mezőny jelenlegi tíz alakulatának nagy része kifejezetten ellenzi a lépést. Mindenekelőtt anyagi problémáik vannak, keveslik ugyanis a 200 millió dolláros „belépti díjat”, amelyben néhány éve ők maguk állapodtak meg, s amelynek elsődleges célja, hogy kompenzálja a meglévő istállókat annak kapcsán, hogy a több csapat révén kisebb szelet jutna nekik a bevételekből.

f1-domenicali_1



A sajtóban keringtek már olyan pletykák, hogy ezt az összeget akár a háromszorosára, azaz 600 millió dollárra is növelhetik. Most maga Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója hintette el, hogy a megváltozott gazdasági helyzet – több tényezőnek köszönhetően a száguldó cirkusz jelenleg sokkal stabilabb és erősebb piaci értéket képvisel – miatt megemelhetik az összeget:

„Az FIA indította el annak a folyamatát, hogy legyen új csapat. A mi irányításunk alatt és a Concorde-szerződés értelmében van erre lehetőség” – idézi Domenicalit a Motorsport.com. „De az értékelést közösen kell csinálnunk, hogy lássuk a technikai szempontokat, a sportszempontokat, a pénzügyi stabilitást, valamint a nagyobb képet is, hogy ad-e plusz értéket egy új csapat a sportunknak. Itt lehetnek eltérő pozíciók.”

„És visszamegyek egy adott pontra, amikor alig néhány éve 200 millió dollárban határoztuk meg a mezőny felhígítása elleni befizetést, mert akkoriban senki sem gondolta volna, hogy ekkorát fog nőni az üzlet értéke. Ma teljesen más a helyzet, ez egyértelmű. És a mi feladatunk az, hogy a lehető legjobban megvédjük a bizniszt, és a nagyobb képet nézzük.”

f1-start-jeddah

Érdeklődőből nincs hiány

Azt maga Domenicali is elismerte, hogy mindezek ellenére több érdeklődő istálló is van – ugyanakkor ismét finoman odaszúrt az Andrettinek annak kapcsán, hogy a többi jelentkező sokkal kevésbé hangosan híreszteli ezt a tényt:

„Ma nagyon sokan szeretnének jönni. Vannak csapatok, amelyek hangosabbak, mint mások, egyesek sokkal inkább csendesebbek, de tényleg kifejezik az érdeklődésüket. Mint az életben mindig, valakinek el kell végeznie a kiértékelést. És mi részei vagyunk ennek a folyamatnak, s a megfelelő dolgot fogjuk tenni a megfelelő időben idén.”

Domenicali szavait amúgy Greg Maffei, a Liberyt Media elnöke és vezérigazgatója is megerősítette. Elmondása szerint az F1 felvásárlásakor több célt is kitűztek maguk elé a pénzügyi szempontból igazságosabb bevételi elosztást, a költségsapkát, valamint az autók könnyebb követhetőségét illetően, s bár nem teljesen érték még el minden téren a céljaikat, az érdeklődést sikerült megnövelniük a száguldó cirkusz iránt. „Olyan sokan hívnak, hogy invesztálni akarnak egy csapatba, hogy meg lehetne tölteni ezt a temet és még többet” – fogalmazott Maffei.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: