Domináns teljesítménnyel kezdte a 2023-as szezont a Red Bull, Christian Horner csapatfőnök pedig már meg is pendítette, hogy ez azért volt fontos, mert a fejlesztési idejüket korlátozó büntetés miatt jó lenne, ha nem kellene az idei autón nagy változtatásokat eszközölni, és hamar áttérhetnének a 2024-es konstrukcióra, ezzel kimozoghatnák a 2021-es szabályszegésük miatt kapott büntetést.
Egyelőre azonban nem ülnek a babérjaikon: a német Auto Motor und Sport arról számolt be, hogy információi szerint egy komolyabb fejlesztési csomaggal készülnek az energiaitalosok. A lap szerint már a harmadik futamra, Melbourne-be hoz új alkatrészeket a Red Bull, majd a kisebb áprilisi szünetet követően Bakuba már egy új padlólemezt visz a társaság, és a szimulációs adatok szerint ettől további jelentős előrelépést várnak Milton Keynesben.
Az RB19 már így is a mezőny legjobbja, szélvészgyors az egyenesekben, kiemelkedik a többiek közül a lassú kanyarokból való kigyorsításoknál, de rendkívül stabil a tempós kanyarokban és féktávokon is. Az autó erényeit ebben a cikkünkben elemeztük.
Az Aston is jó helyről indul
Ami a fejlesztési versenyt illeti: az Aston Martin indul még jó helyzetből. Egyrészt az az autó ugyanolyan stabil, mint a Red Bullé, kellemesen gyors egy körön, finoman bánik a gumikkal a versenyen, minden üzemanyagszinten, minden gumikeveréken stabil, jól kezelhető. Vannak még hátrányai, elsősorban a végsebessége, ami bizonyos pályákon hátrébb tolhatja a csapatot az erősorrendben, viszont ne felejtsük el, hogy a négy élcsapat közül az Aston dolgozhat a legtöbbet a szélcsatornában: 37%-kal több időt tölthet ott a Red Bullnál, 25%-kal többet a Ferrarinál és 20%-kal a Mercedesnél.
Mike Krack csapatfőnök szerint egyelőre a jelenlegi autó optimalizálása zajlik, de egy agresszív fejlesztési stratégiával készülnek, amely során az autó nagy részét átalakítják majd. Ezek alapján a Ferrari és a Mercedes nehéz helyzetben, a kérdés inkább az, hogy a Red Bullnak mennyire kell figyelni a zöld autókra az évad későbbi részében, de jelenleg azért egy polccal lejjebb van az AMR23, mint az RB19. Bár az is érdekes lehet, hogy ha tényleg veszélyt jelent majd a Red Bullra az Aston, akkor lesz-e esetleg kémkedési ügy: erről beszéltünk a hétfői Pitwallban is, hallgassátok meg!
A Ferrarinak a gumikezelési és vezethetőségi gondjait kell nagyon gyorsan megoldania, az egyenesbeli tempó megvan, és egy körön a lágy gumikból ki tudja hozni közel a maximumot, vannak tehát erősségek, de konkrét fejlesztési ütemezésről egyelőre nem hallottunk. A Mercedesnél a B autó belebegtetése zajlik, de alapvetően a leszorítóerő hiánya jelenti a problémát, az autó vezethetősége nem rossz, annyira a gumit sem eszi a W14, mint a Ferrari, de egyszerűen nincs elég tapadás, és nagy kérdés, hogy ebből az autóból mit lehet még kihozni. Brackley-ben és Maranellóban tehát sokkal komolyabb kérdésekkel kell foglalkozni, mint Silverstone-ban, ahol a jól működő autó csiszolása a feladat.
Mivel a riválisoknak jelentős problémákat kell megoldaniuk rövid idő alatt, ha tényleg tud még egy érdemi lépést tenni a Red Bull, azzal be is betonozhatja az első helyét: Bahreinben minimum nyolc-kilenc tizedmásodperc volt az RB19 előnye a Ferrari-Mercedes párossal szemben körönként versenytempóban, és bár más jellegű pályákon, más körülmények között természetesen változhat a képlet, de egyelőre nehéz nem Max Verstappenék dominanciáját felrajzolni az évre.