Kedden tartotta 2023-as Formula-1-es autóbemutatóját a Ferrari, amelynek keretében rendhagyó módon Charles Leclerc egy lelátónyi rajongó előtt pályára is vitte két kör erejéig az SF-23-ast Fioranóban. Az esemény utáni sajtóbeszélgetésen természetesen az első kérdés arra irányult, milyennek érezte a versenygépet a pályán és még előtte a szimulátoros felkészülés során:
„Jónak éreztem, kicsit másnak, de nyilván nehéz érezni a pontos különbségeket, főleg most a pályán, hiszen csak két körről volt szó, és nem is nyomtam annyira” – mondta el Leclerc a Formula.hu virtuális jelenlétében. „De az elvégzett munkát illetően szerintem a megfelelő irányba haladunk. Sokat tanultunk a 2022-es autó gyengeségeiről, és igyekeztünk dolgozni rajtuk, különösen a szimulátorban. Vannak rendkívül biztató jelek, de meg kell várnunk a bahreini tesztet, ahol egymás utáni körökben nyomhatjuk az autónak, hogy lássuk, hogy ez a fejlődés a valóságban is megtörtént-e.”
Amikor konkrétan rákérdeztek, melyek voltak a tavalyi konstrukció gyengeségei, így felelt a monacói: „Fogalmazzunk úgy, hogy az autó egyensúlya igencsak széles spektrumon mozgott a lassú és gyors kanyarok között. Nem megyek bele a részletekbe, de sokat dolgoztunk azon, hogy közelebb kerüljön az autó egyensúlya az alacsony és nagy tempójú részeken. A szimulátorban jónak tűnt. Emellett voltak fejlesztések a versenyre, ezekkel meg kell várnunk Bahreint, mert van, amit a szimulátorban nehéz reprodukálni.”
Megoldódtak-e a tavalyi problémák?
2022-ben két az autóhoz köthető területen jelentkeztek problémák a Ferrarival: egyfelől a motorjuk roppant megbízhatatlanak bizonyult, másfelől több helyszínen gondjaik adódtak a gumimenedzseléssel. Leclerc abban bízik, hogy mindkettőt sikerült orvosolni az SF-23-assal:
„Tavaly voltak megbízhatósági problémáink, ami nyilván sokba került számunkra. Remélem, idén jobban nyomhatjuk meg. Ezt persze majd később fogjuk csak látni. A gumikezelést illetően: rengeteget dolgoztunk ezen a tél során, kiemeleztük azokat a futamokat, ahol jobban küszködtünk vele. Biztos vagyok benne, hogy jobban felkészültünk. Bizonyára lesznek még versenyek, amelyek nehezebbek lesznek ilyen tekintetben, de azokat is kiértékeljük és megpróbálunk javulni általuk. De sokat dolgoztunk ezen, és tudjuk, hova kell koncentrálnunk, hogy fejlődjünk.”
Verhető-e a Red Bull az SF-23-assal?
Tavaly a Red Bull főleg a szezon második felében lelépte az addig erőből az RB18-assal egy szintet mutató Ferrarit, így sokan az energiaitalosokat tartják előzetesen a 2023-as esztendő favoritjának is. De vajon hogyan látja a 2022-ben vb-ezüstéremig jutó Leclerc: legyőzhető lesz-e a Red Bull az új konstrukcióval?
„Nagyon nehéz ezt megjósolni. Abban biztos vagyok, hogy remek munkát végeztünk az autóval, de tényleg nem tudom, hol áll a Red Bull hozzánk képest, vagy akár a Mercedes. Meglátjuk. Egy dolog biztos: különösen a tavalyi év után nem számít, hogy hol állunk az első futamot követően, és ez mindkét irányba igaz. Ha megnyerjük az első versenyt, az nem azt jelenti, hogy ez végig lesz, és ugyanez fordítva: ha rosszul sikerül, attól még nem kell feladnunk, hanem tovább kell hajtanunk, mert bármi lehetséges. Biztos vagyok benne, hogy versenyképes autónk lesz, de meglátjuk, a többi csapat hogyan teljesített.”
Egy éve Leclerc remekül kezdte az évadot, az első három futamot két győzelmet és egy második helyezést gyűjtött, de arra sem tudott konkrét választ adni, hogy idén mire számít ehhez képest a szezon korai szakaszában: „Nehéz ezt is pontosan megmondani, az első bahreini tesztkörök után többet fogunk tudni, jobban fogjuk érteni, melyek a gyenge pontjaink, hol állunk a többiekhez képest. De még a teszteken is nehéz jól olvasni, hogy hol is állunk.”
Azt egyébként még a bemutató során mondta el a monacói, hogy a tavalyi második hely után nem is lehet más céljuk a Ferrarival, mint hogy megpróbálják megnyerni a világbajnokságot – ám azt, hogy ez sikerülhet-e az SF-23-assal, egyelőre tehát nem merte megjósolni a fiatal pilóta.