Péntek délután hivatalosan is bejelentették, hogy 2026-tól a Ford visszatér a Formula-1-be, méghozzá a Red Bull – és egyébként emellett az AlphaTauri – motorpartnereként. Az amerikai gyártó az energiaitalosok nemrég megalakított motorrészlegével, a Red Bull Powertrainsszel fog együttműködni a 2026-ban érkező új szabályok szerint készülő erőforráson.
A Red Bull New York-i bemutatója és a bejelentés után Mark Rushbrook, a Ford Performance Motorsports globális igazgatója (a képen nem ő, hanem a Ford vezérigazgatója, Jim Farley szerepel a Red Bull-osok között középen) a sajtónak – beleértve a Formula.hu képviselőjét is – mesélte el, pontosan hogyan is zajlott a visszatérésről szóló döntési folyamat, valamint azt is elárulta, szóba jött-e másik csapat az együttműködés szempontjából vagy akár a saját gyári alakulat indítása:
„Minden lehetőséget áttanulmányoztunk, ez egyértelmű” – fogalmazott Rushbrook. „Sok szempontból ez egy hosszú út volt. Időt adtunk magunknak, hogy sok embert meghallgassunk. Amint megtudták, hogy a Ford legalábbis a megfontolás iránt érdeklődik, sokan odajöttek, legyen szó létező vagy leendő csapatokról, hogy megnézzék, van-e lehetőség arra, hogy együttműködjünk velük. Mi is megkörnyékeztünk néhány istállót, de eleinte egyik sem tűnt helyes döntésnek.”
„Hogy teljes mértékben gyári szinten, saját csapattal térjünk vissza, ahogy korábban csináltuk, szintén nem érződött helyesnek, mert úgy akartunk megérkezni, hogy stratégiailag annak értelme legyen.”
A Red Bull minden feltételnek megfelelt
„A Red Bull-lal elég hamar világossá vált, hogy olyasmit keresnek egy partnerben, amivel mi szolgálni tudunk, és ugyanez igaz volt fordítva is” – mutatott rá a Ford vezetője. „Szóval bár 2022 utolsó szakaszában indultak az egyeztetések, azok gyorsan haladtak olyan szempontból, hogy az elejétől kezdve tudtuk, hogy ez a megfelelő együttműködés.”
„További egyeztetéseket folytattunk, hogy a részletekbe is belemenjünk, ma pedig itt vagyunk, hogy bejelenthetjük mindezt. De számunkra rendkívül fontos, hogy a megfelelő időben, a megfelelő módon, a megfelelő partnerrel szálljunk be a sportba – és hisszük, hogy ezek a feltételek mind teljesülnek.”
Rushbrook azt is elmondta, hogy az sem jöhetett szóba lehetőségként, hogy egy másik gyártóval fogjanak össze: „Nyilvánvalóan azért is helyes olyasvalakivel összefogni, mint a Red Bull Powertrains, mert nem egy rivális autógyártóról van szó. Nem éreztük volna helyesnek vagy megfelelőnek, ha összefogunk egy másik autógyártóval a motort illetően. Egyértelműen volt erre néhány lehetőség, de nem éreztük helyénvalónak számunkra.”
Mi lesz az F1-en kívüli programok sorsa?
A Ford a Formula-1-en kívül is számos területén jelen van az autósportnak, mindenekelőtt a Rali-világbajnokságon az M-Sporttal. A sajtóbeszélgetésen az is szóba került, hogy az F1-es beszállás hogyan érinti a WRC-s projektet, ám Rushbrook mindenkit megnyugtatott: a mostani döntés nem befolyásolja egyik más jelenleg futó programjukat sem.
„Amit mondhatok, hogy az autósportos terveink erre alapulnak, a Formula-1 egy ettől független döntés volt. Rendkívül elkötelezettek vagyunk az autósportok iránt globálisan. Változtattunk a stratégiánkon azzal, hogy a Mustangra koncentrálunk világszerte a különböző versenyzési szinteken, valamint az offroad szakágakban a Broncóval, a Rangerrel, valamint a Rally1-es Pumával és alatta a Fiesták alkotta egész piramissal. És most itt a Formula-1, ami a negyedik pillérünket jelenti, s amely valószínűleg a legnagyobb elérést eredményezi számunkra, s egyúttal még inkább elmozdulást az elektromosság irányába. Megvan ez a négy pillére az autósportos programunknak, és nem áll szándékunkban ezen változtatni.”