DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
F1

Ez lenne az aktív aerodinamika célja

2026-tól kezdve akár a DRS mellett is alkalmazhatnának aktív aerodinamikát az autókon, Pat Symonds, az F1 technikai vezetője pedig elmagyarázta, ez miért lesz hasznos az előzések során.

Az állítható hátsó szárnyat, vagyis a DRS-t leszámítva a csapatok jelenleg nem használhatnak elhajló aerodinamikai elemeket az F1-es autókon, ám a 2026-os szabályok érkezésével ez is megváltozhat.

A tervek szerint több mozgatható elem kerülhetne fel a versenygépekre, ami több szempontból is előnyös lenne. December elején még Nikolas Tombazis, az FIA együléses részlegének vezetője magyarázta el, hogy ezáltal csökkenthető lenne az egyenesekben a légellenállás, ez pedig nagyobb végsebességet, és jobb üzemanyag-hatékonyságot eredményezne.

Az elmúlt héten erre Pat Symonds, a sportág technikai vezetője is ráfűzött néhány gondolatot az Autosport International rendezvényen tartott beszédében, ahol elmondta, a tervezett újítást a leszorítóerő növelésére és az elvesztett mennyiség pótlására lehetne használni az előzéseket megelőzően.  



„Nem fogjuk elveszíteni a DRS-t, mert a 26-os autón teljesen aktív aerodinamika lenne. A DRS a légellenállás csökkentését eredményezi, de mindig is úgy éreztem, hogy növelnünk kellene a leszorítóerőt is. Mert mit csinál a hátul lévő autó? Veszít a légellenállásból és ami fontosabb, hogy elveszíti a leszorítóerőt. A mi elképzelésünk most az, hogy a leszorítóerőt visszaemeljük oda, ahol lennie kellene, amennyiben az élen haladó autó nem lenne ott” – részletezte Symonds.

Szorosabb csatákat akarnak

A szakember rávilágított arra is, hogy az aktív aerodinamika által abban reménykednek, a jelenleginél is izgalmasabb meccseket láthatunk majd a pályán.

„Mindenki az előzésről beszél, de számunkra az előzés egy csata végét jelenti. A csata az érdekes, ahogy a kiszámíthatatlanság is. Tudom, hogy sokan kritizálják a DRS-t is, mivel túl könnyűvé teheti az előzéseket, de amikor az imolai futamon az FIA nagyon vonakodott a használatától, akkor unalmas versenyt láttunk” – folytatta Symonds, aki azt is elárulta, hogy a részleteket még ebben a hónapban prezentálják az istállók számára.

„Amikor a 2026-os projektet tanulmányoztuk, valóban volt egy másik tiszta lapunk is, mindenféle dolgot megvizsgáltunk. Tulajdonképpen rögtön visszamentünk a szívóhatású, szoknyás autókhoz, hogy valamiféle elképzelést kapjunk arról, hol van a végső határ. Megnéztünk a rajongói koncepciókat is, mindenféle furcsa dolgot, de a 2026-os autó egészen hagyományos lesz, mert ezt szeretnénk” – idézte őt a Motorsport.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: