A korábbi évek dominanciája után a 2022-es évad – és különösen annak első fázisa – főként a küszködésről szólt a Mercedes számára a Formula-1-ben. Hónapokig azon dolgozott a csapat, hogy egyáltalán megértse, milyen alapvető gondok vannak a W13-assal, s mikor hellyel-közzel megoldották a többi istállót is kínzó, de talán őket leginkább sújtó pattogást, akkor jöttek rá, hogy az csak egy rétege volt a problémáiknak.
Ez is volt az oka annak, hogy a Mercedes viszonylag sokáig, egészen az austini USA Nagydíjig nem állt le a 2022-es fejlesztésekkel: úgy érezték, a problémáik kiismerését csak segíthetik az újítások – és az utolsó, Texasban bevetett csomaggal valóban érezhetően előre is léptek, aminek eredménye volt a brazíliai futamgyőzelem.
Nagy kérdés volt azonban már régóta, hogy vajon az alakulat elengedi-e az egyedi koncepcióját vagy ragaszkodik hozzá és a saját útját járva igyekszik kiaknázni az abban rejlő potenciált, ami nemigen sikerült neki a tavalyi szezon során. George Russell nemrég arra utalt, hogy nem érzi úgy, hogy a „zéró oldaldobozos” megoldás jelentené a gondjaikat, s maga Toto Wolff csapatvezető is arról beszélt, hogy a lényeges változások inkább a karosszéria és az autó alatt lesznek keresendők.
A RacingNews365.com szaklap technikai szakértője, Paolo Filisetti az értesülései alapján ugyanerről számolt be: az információk alapján a W14-es több ponton is átmenti a problémás elődje DNS-ét, a különbségeket inkább a padlólemez körül kell majd keresni, például a Venturi-csatornák és a diffúzor környékén. Egyúttal az is valószínűnek tűnik, hogy a 2023-as Mercedes tehát marad a zéró oldaldobozos kialakításnál.
Ezen a téren is lesz azonban állítólag egy apró változás: a szakértő úgy tudja, várhatóan az autó hátulja kevésbé fog elkeskenyedni, mint a tavalyi verzió esetében. Ennek egyik oka, hogy így hatékonyabbá tehetik a levegő áramlását, másrészt pedig az, hogy a 2022-es konstrukciónál túl hajlékonynak bizonyult az autó aljának széle, ezzel az újítással – amely a Red Bull megoldására hajaz – pedig vastagabbá válna ez a szakasz, csökkentve a jelenség mértékét.
Filisetti rajzokon is ábrázolta a várható eltéréseket a tavalyi és az idei modell között, erről képek ide kattintva nézhetők meg.
Motorfronton is előrelépést vár a Mercedes
Ami az erőforrást illeti: 2022-ben ezen a téren sem számított kiemelkedőnek a Mercedes. Hywel Thomas, a részleg technikai vezetője ugyanakkor bízik benne, hogy a fejlesztések befagyasztása ellenére egy szintre tudnak kerülni a Ferrarival és a Red Bull Powertrains–Hondával. Az RN365.com szakírójának értesülései szerint arra is nagy hangsúlyt fektettek, hogy javítsanak a belsőégésű motor hatékonyságán a tavaly bevezetett új üzemanyaggal.
A W14-es erőforrását egyébként már hetekkel ezelőtt beindították – de hogy miként fog kinézni az autó, arra a vélhetően február közepi (a csapat még nem ismertette az időpontot) bemutatóig várnunk kell, a teljesítménye pedig csak az azt követő bahreini teszten, s még inkább az ugyanott rajtoló szezonban derül ki.
A másik két élgárda, a Red Bull és a Ferrari 2023-as autóiról kiszivárgott információkról itt írtunk.