Amióta a Manor megszűnt 2016 végén, a Formula-1-ben ugyanazt a tíz csapatot láthatjuk indulni. A legutóbbi új érkező a Haas volt éppen 2016-ban, azóta állandó a mezőny összetétele, márpedig ilyen szintű stabilitásra soha nem volt példa a száguldó cirkusz történetében.
Pedig azt nem lehet állítani, hogy ne lenne érdeklődő a csatlakozásra. A legismertebb példa természetesen az Andretti Autosport, amely tavaly jelezte határozottan, hogy szeretnének beszállni az F1-be. De nem a patinás amerikai istálló az egyetlen ilyen: egy hongkongi milliárdos is kifejezte ebbéli szándékát, s a Formula.hu információi szerint több Formula-2-es alakulat is játszik az F1-es csatlakozás gondolatával.
Mindezidáig azonban jórészt elutasító reakciók érkeztek ennek lehetőségére a Formula-1 közegéből. A jelenlegi csapatok szempontjából persze ez érthető, hiszen egy új gárda érkezésével többfelé kellene elosztani az istállók számára szánt pénzmennyiséget, így értelemszerűen mindenkinek kisebb szelet jutna a „tortából”. Ugyanakkor az F1 részéről Stefano Domenicali vezérigazgató sem nyilatkozott eddig túl lelkesen az új csapatokról: elmondása szerint fontosabb a jelenlegi istállók stabilitása, mint egy esetleges extra érkező.
Most azonban az FIA egy apró, de fontos lépést tett afelé, hogy mégis láthassunk tizenegyedik vagy akár több új csapatot a Formula-1-es rajtrácson. A bő egy éve regnáló elnök, Mohammed ben Sulayem ugyanis a hivatalos Twitter-oldalán közzétett rövid posztjában jelezte: megvizsgálják egy kiválasztási folyamat elindításának lehetőségét.
„Arra kértem az FIA csapatát, hogy vizsgálja meg egy szándéknyilatkozati eljárás elindítását leendő új Formula-1-es istállók számára” – írta Ben Sulayem.
I have asked my @FIA team to look at launching an Expressions of Interest process for prospective new teams for the FIA @F1 World Championship
— Mohammed Ben Sulayem (@Ben_Sulayem) January 2, 2023
Fontos kiemelni, hogy ez még csak tényleg a legelső, nulladik lépcsőfok, hiszen egyelőre csak annyit jelentett be az FIA-elnök, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség esetleg nyitott lehet az új csapatokra. Van azonban még néhány akadály a jelentkezők számára, hiszen amellett, hogy kompetens istálló benyomását kell kelteni, a Concorde-szerződés értelmében minden egyes új csapatnak 200 millió dollár „beugrót” kell kifizetni, amelyet a meglévő alakulatok között osztanak szét, épp a fent említett kisebb részesedés kompenzálásaként – igaz, Andrettiék például már első körben is jelezték, hogy készek ezt is kifizetni.