DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 26. csütörtök
F1

A költséglimit dupláját költötte a Red Bull 2021-ben

Számos tétel, például a pilótafizetés nem számít bele az F1-es csapatok költségplafonjába: így érhette el a Red Bull összes kiadása a tavalyi évben a 230 millió fontot.

A Red Bull 105 milliárd forintnak megfelelő 230 millió fontot költött a 2021-es évben: ez a kiadás 10 millió fonttal több, mint 2020-ban, mikor csak 17 versenyből állt a rövidített szezon, valamint 7 millió fonttal kevesebb a csapat 2019-es költekezésénél. Az istálló 1,3 millió font profitra tett szert, amely kétszerese az egy évvel korábbinak.

Ez az összeg jóval magasabb, mint a fontban 118 milliós költséglimit, melyet a Red Bull 1,9 millió fonttal lépett túl. A jelentős különbség oka, hogy a költségplafonba az autó fejlesztésével és teljesítménnyel kapcsolatos kiadások számítanak bele, nem tartozik hozzá a versenyzők és a három legjobban kereső alkalmazott fizetése, a marketing és utazások költségei vagy a nevezési díjak. Az átlépés éppen abból származott, hogy a Red Bull nem számolt bele a költségsapkába olyan kiadásokat, melyek az FIA felülvizsgálata alapján annak hatálya alá tartoznak: összesen 13 tételt hagyott ki a Red Bull saját bevallásából.



„A vállalat pénzügyi pozícióját az év során figyelmesen felügyeltük” – mondta Christian Horner a RaceFans szerint. „A pénzügyi szabályok bevezetése és az ehhez kapcsolódó költségsapka miatt takarékossági kezdeményezésekre volt szükség. A csoport kiegyensúlyozott költségcsökkentő tervet valósított meg, hogy a 2021-es új szabályoknak megfeleljünk.”

A Formula-1-es költséglimitet a 2021-es szezontól fogva vezették be azzal a céllal, hogy közelebb hozza a csapatokat, a nagy istállók kiadásait visszaszorítva. A topcsapatok korábbi, fontban mérve 200-300 milliós költségvetései ismeretében valóban drasztikusnak tűnt a 118 milliós limit, a csapatfőnökök is extrém megkötésekről és elbocsátásokról beszéltek. A Red Bull pénzügyi adataiból azonban az olvasható le, hogy a kivételeket is beleszámolva 2019-hez, a legutóbbi normál és korlátozás nélküli szezonhoz képest nem történt radikális visszaesés a kiadásokban, még ha kisebb mértékben csökkentek is azok.

Csak a versenyzők fizetése 25 millió font volt 2021-ben

A 112 millió font differencia a költségsapka alá tartozó kiadásokhoz képest soknak tűnhet, ám a limiten felüli összeg közel negyedét csak a pilótafizetések teszik ki: az egyik becslés szerint Max Verstappen tavaly 18 millió font, Sergio Perez 6 millió font fizetést kapott. Ha pedig hozzáadjuk Christian Horner nagyjából 8 millió fontos bérét, máris 33 millió fontnál tartunk, amit nem számoltak bele a költségplafonba.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: