DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
F1

Wolff: Nem fog több csapat zsinórban nyolcat nyerni

Megváltozott a környezet a Formula-1-ben: a költséglimit és az aerodinamikai tesztelés korlátozása éppen az olyan szériákat hivatott megakadályozni, mint a Mercedes dominanciája.

A 2022-es szezonban, a szabályváltozások után csupán egy nagydíjgyőzelem jutott a Mercedesnek, de a csapat 2014 és 2021 között minden évben megnyerte a konstruktőri világbajnoki címet, és egyéniben is hét elsőséget szerezhet. Az F1 jelenlegi szabályai – költséglimit és aerodinamikai tesztkorlátozás – azonban ellehetetlenítik, hogy egy hasonló sikersorozat megtörténjen a jövőben. Ez Toto Wolff meglátása.

„Jobb játékot kell játszani a többieknél. Relatív verseny zajlik, és bár tudjuk, kik ma az ellenfeleink, újak jöhetnek be holnap és holnapután a költséglimit miatt. A sportnak így kell működnie, nem egy, nem három, hanem öt csapatnak kell versengenie egymással. A környezet megváltozott. Nem hiszem, hogy bárki zsinórban nyolc bajnokságot fog nyerni a jövőben. Éppen ezért tervezték így a szabályokat” – idézi a RacingNews365 a Mercedes csapatfőnökét.



Az aerodinamikai tesztelés korlátozása az egyik olyan szabály, amely a kiélezett versenyt segíti elő. A szélcsatorna és CFD-szimuláció használatát is a világbajnoki állás alapján korlátozzák (az év felénél és végén hat hónapra), azaz minél előrébb végzett valaki, annál kevesebbet tesztelhet. Az alapmennyiséghez képest a Mercedesnek 80 %-os szélcsatorna- és CFD-használat áll rendelkezésére, a Ferrarinak 75 %, a Red Bullnak pedig a költséglimit 2021-es megsértése miatt kiszabott büntetés értelmében csupán 63 %.

„A költséglimit miatt nehezebb a felzárkózás, hiszen nem lehet sokkal többet invesztálni arra a célra, hogy gyorsabbak legyünk. De épp ezért alkották meg az aerodinamikai korlátozásokat. Ráadásul még büntetést is kaptak (a Red Bull), emiatt 25 %-kal kevesebb szélcsatornát használhatnak, ennek pedig hatása lehet.”

„Ezeknek a szabályoknak köszönhetően a lemaradásban levő csapatok nagyot ugorhatnak előre az élmenőkhöz képest. Ez az oka, hogy a jövőben szorosabb bajnokságokat láthatunk majd, mivel az utolsónak 40-50 %-kal több használatot is engedélyeznek. Ez egy olyan előny, amit ki lehet használni. Vajon nekünk is sikerülhet?” – tette fel a kérdést Wolff, hogy a Mercedes felzárkózását a Red Bullra elősegítheti-e a jelentős különbség a szélcsatorna engedélyezett használatában.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: