DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Mercedes: Tudjuk, hol hibáztunk az autó fejlesztésénél

Mike Elliott, a konstruktőri címvédő alakulat szerint egy ideje már tudják, hol követtek el még tavaly hibát a 2022-es F1-es gépük fejlesztésében. Beszélt a „zéró oldaldobozos” koncepcióról is.

Miközben az elmúlt éveket uralta a Mercedes, 2022-ben az új szabályok szerint épített autójukkal visszacsúsztak a ranglista harmadik helyére, s az utolsó öt futam előtt továbbra is győzelem nélkül állnak. A szezon első szakaszában folyamatosan küszködtek a delfinezéssel, és bár a problémát nagyjából sikerült orvosolniuk, a W13-as teljesítménye továbbra is némileg kiszámíthatatlan ingadozik egyik pályáról a másikra.

Mike Elliott, a Mercedes technikai igazgatója beszélt arról a Beyond the Grid podcast adásában, hogy mi ennek az oka és hogy szerintük hol siklottak félre a tervezéssel – igaz, pontos részletekbe nem ment bele a szakember a műsorban:

mercedes-2022-szing-w13



„Megnézhetjük, hogyan fejlesztettük az autót, és rá tudok mutatni egy tavalyi időpillanatra, ahol olyasmit csináltunk, amivel szerintem hibát követtünk el. Amit láthatunk a teljesítmény tekintetében és ahogy az versenyről versenyre hullámzik, az ennek a következménye. Egy ideje már tudunk erről a hibáról, folyamatosan igyekszünk javítani, és ezért javult fokozatosan a teljesítményünk. De teljesen még nem tudjuk kijavítani egy ideig, majd a tél folyamán.”

Elliott tehát nem pontosította az említett hibát, viszont természetesen szóba került a Mercedes „zéró oldaldobozos” koncepciója, amellyel a második, bahreini tesztre álltak ki, és amely kinézetre teljesen eltér a többi istálló megoldásától. A technikai igazgató el is ismerte, hogy amikor az FIA-nak bemutatták a megoldást, még őket is meglepte az, nem számították rá, hogy valaki így értelmezi a szabályokat, de hamar kiderült, hogy legális a koncepció. Amely azonban Elliott szerint nem is annyira más, mint a többieké:

„Egy ilyen kiskapu esetén a tél során azon gondolkodunk, vajon más is észrevette-e, más is elő fog-e állni vele. Bár vizuálisan nagyon másképp néz ki, ahogy az általában lenni szokott, de valójában apró aerodinamikai előnyök kihasználásáról van szó. Anélkül, hogy élesben kipróbálnánk a fejlesztést az adott koncepcióval és egy másikkal, nehéz pontosan tudni, hogy végül mennyit fog jelenteni” – magyarázta a szakember.

„De nem volt világmegváltó a dolog, és mint azt idén megtanultuk, nem is az autó alakjáról van szó, hanem arról, ahogy a fejlesztéséhez hozzáálltunk: ott rejlik a különbség. Ha megnézzük az oldaldobozt, az emberek azt mondják, hogy ’teljesen másképp néz ki, biztosan nagyon másképp is viselkedik, mint a többi autó’, de ez nem így van, csak egy kicsit más a megoldás. Aerodinamikailag nem hiszem, hogy jelentős lenne az eltérés a többi autóhoz képest, csak valami olyasmi ez, ami némileg plusz teljesítményt ad számunkra” – fogalmazott Elliott.

A szakember abba sem ment bele, pontosan milyen téren jelentkezik a Mercedes szerint ez az előny. Azt egyelőre egyébként még mindig nem döntötte el a csapat, hogy 2023-ra is megtartja-e a „zéró oldaldobozos” koncepciót vagy inkább a főként a Red Bull által képviselt irányba mennek majd el a jövő évi autóval.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: