2020-ban, a koronavírus-világjárvány kitörése után a spórolás került középpontba, ezért a Formula-1 csapatai beleegyeztek, hogy a költségplafon a korábban meghatározott 175 millió dollár helyett 145 millió legyen 2021-ben. Azóta viszont olyan mértékű infláció jelentkezett világszerte, hogy a 2022-ben további ötmillióval alacsonyabbra kerülő limitet nagyon nehéz lesz betartani. Christian Horner Red Bull-csapatfőnök nem egyszer hangot adott már aggályának, most pedig azzal riogat, hogy a világbajnoki cím a bíróságon dőlhet el, ha az élcsapatok nem tudnak a kereten belül maradni.
„Az, hogyan tervezzük meg az autót, az irányításunk alatt áll, a mérnökökkel együtt a saját sorsunkat kovácsoljuk. De szétnézve a világban jelenleg azt látjuk, hogy az inflációs kiadások, amelyek mindenhol érintik a háztartásokat, nem a mi kezünkben vannak. Az Egyesült Királyságban például 11 százalékra becsült inflációt látunk. Ennek közvetlen hatása van a személyzetre, a nyersanyagokra, a villanyra, az árucikkekre vagy a beszállított alkatrészekre” – idézi Hornert a Sky Sports.
„Valószínűleg a csapatok ötven százaléka át fogja lépni a határt az év vége előtt, ha a dolgok így folytatódnak, de talán még többen” – jósolta a csapatfőnök. „Nem akarunk olyan bajnokságot, amely bíróságon dől el, vagy éppen Párizsban, az FIA előtt. Hat hónapunk maradt, hogy megoldjuk ezt a problémát, és most kell cselekednünk.”
A Red Bull vezetője tart tőle, hogy az élcsapatok jelentős létszámleépítésre kényszerülnek, de attól is fél, hogy a költségsapkát kudarcnak minősítik és teljesen eltörlik. Ez pedig az eredeti problémához, az irreális költekezéshez vezetne vissza.
„A topcsapatok mindegyikének körülbelül két-háromszáz embertől kellene megválnia. Helyes ez? A probléma az, hogy ha a költségsapka csúnya kudarcot vall, talán örökre megszűnik. Megoldásra van szükségünk, hogy ezt a problémát leküzdjük. Senki sem tudta volna ezt megjósolni. A limitet 35 millió dollárral csökkentettük a pandémia alatt, és senki sem számított rá, hogy ilyen gond lesz belőle” – mondta Horner.