DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
F1

Az Astont veheti meg a Volkswagen?

Exkluzív információkból raktuk össze a képet arról, hogy mi is zajlik a német márkánál és forrásaink szerint egy meglepő fordulattal akár Lawrence Stroll csapatát is megvásárolhatja a cég.

Talán soha, semmit nem pletykáltak olyan sokszor a királykategória történelmében, mint azt, hogy a Volkswagen is beszáll, ám 1950 óta erre még egyszer sem volt példa. A német konszern az autósport minden frontján letette már a névjegyét: a közelmúltban a Volkswagen márkával a ralisportot tarolták le, míg az Audival és a Porschével a hosszútávú pályaversenyzés világában tették ugyanezt. Akárhová mentek, csak a legnagyobb trófeák megszerzésével érték be, ám a legnagyobb falat, az F1 mostanáig kimaradt a gyár menüjéből. Míg a VW szerepvállalásáról évtizedekig jobbára a sport igénye és a rajongói óhajok miatt születtek pletykák és spekulációk, a belátható múltban azért néhányszor mozgolódás is zajlott a wolfsburgiaknál, még ha ezekből a rengésekből nem is lett semmi.

Ilyen volt például 2010, amikor az új motorszabályok megalkotásáról szóló egyeztetési folyamatba a meghívott gyártók közül csak a VW kapcsolódott be, mégpedig a Porsche branddel. A zuffenhauseniek végül nem tudtak zöld ágra vergődni az elképzeléseket illetően: míg a többség előbb a soros négyhengeres motorok felé tendált és végül a V6 mellett döntöttek, addig a németek a V4-es elrendezést erőltették, s mivel a próbálkozásuk kudarcba fulladt, az esetleges F1-es szerepvállalást lesöpörték az asztalról, V4-es motorjukat pedig elvitték a WEC-be, ahol fényes sikereket arattak vele. 2014-ben újabb kísérlet történt: akkor már a Ferraritól távozott, az Audihoz igazolt – jelenleg pedig az F1-et irányító – Stefano Domenicali kapta a feladatot, hogy készítse elő a beszállást a királykategóriába, ám ez a próbálkozás tiszavirág-életűnek bizonyult, a dízelbotrány és a drasztikus veszteségek hatására ismét aktualitását vesztette a törekvés.

r3c34132yv38ya3r3tzn_lg



Domenicali a sportág irányítását 2021-ben átvéve kiemelt küldetésnek tekintette, hogy bevonzza a VW konszernt, és ezért meg is mozgatott minden követ. Egyes források szerint ennek a folyamatnak köszönhető az is, hogy Katar – amely az állami befektetési alap révén a VW konszern 17 százalékát birtokolja – hirtelen helyet kapott az F1 vérkeringésében, így ledolgozta lépéshátrányát a közel-keleti térség többi, szintén nagydíjaknak otthont adó országaihoz képest. Ami biztos: a vállalatnál tavaly nekiláttak a projekt előkészítésének, ehhez pedig egy kulcsembert is igazoltak. 2021 nyarán Adam Bakert az FIA biztonsági igazgatói státuszából csábították el, hogy a Cosworth és a BMW korábbi motormérnöke stratégiai fronton koordinálja az – esetleges – beszállás előkészületeit. Ez már komoly jele volt annak, hogy ezúttal minden korábbinál komolyabb a szándék, és egy darabig úgy tűnt, hogy az elköteleződés testet ölthet, ám ez annak ellenére sem történt meg, hogy az FIA Motorsport Világtanácsa 2021 végén hivatalosan is deklarálta, hogy milyen jellegű motorszabályokra kell számítani, ebben pedig szerepelt az a kitétel, hogy a 2026-tól életbe lépő új regulákból dobják az MGU-H-t, azaz a hibrid rendszer hőenergia-visszanyerő részét.

Ezt a lépést egyébként kemény viták előzték meg, mielőtt az érintettek eljutottak a konszenzusig, ugyanis a Mercedes és a Renault egy darabig makacsul ragaszkodott ahhoz, hogy a méregdrágán kifejlesztett technológia használatban maradjon, de végül a kollektív érdek, az új gyártók és márkák érkezése érdekében elfogadták a javaslatot. Igen, ekkor már gyártókról és márkákról lehetett beszélni, mivel kiszivárgott, hogy az anyavállalattól egyáltalán nem idegen módon az Audi és a Porsche márkákat ugyanazon a hadszíntéren kívánják csatába küldeni.

Bár a Volkswagen legfőbb kérése teljesült, bejelentés helyett csupán egy levél szivárgott ki, amelyben az Audi vezetősége arról tájékoztatta az FIA és az F1 elöljáróit, hogy 2022 elején hivatalossá teszik a szándékukat. A csend hosszúra nyúlt, a németek április közepén, az Ausztrál Nagydíj idején hallattak ismét magukról, amikor egy ravaszul megszövegezett közleményben tudatták: az igazgatótanács jóváhagyta, hogy folytatódjanak az esetleges F1-es beszállás előkészületei. Ezt követte nemrég Herbert Diess Volkswagen-vezér Youtube-videója, amelyben arról beszélt, hogy az Audi F1-es csatlakozása eldőlt - készpénznek vehetjük lassan, de a hivatalos bejelentés még mindig nincs meg.

Az AFM paddockforrásai szerint a konszern azért óvatoskodik, mert a motorszabályoknak egyelőre csak a decemberben elfogadott körvonalai vannak meg, a pontos szabályzat megalkotása az elkövetkezendő időszak feladata. Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke – aki az FIA Motorsport Világtanácsában a gyártókat képviseli – úgy ítéli meg, hogy a szabályzat megalkotása nem lesz könnyű a célul kitűzött júniusig. „Az idő megy, június nagyon közel van. Hogy véglegesítjük-e addig a szabályokat? Lehet, hogy nem, ugyanis nagyon sok munka van még addig. Meg kell próbálunk, mert ez nemcsak a Volkswagen számára fontos, hanem számunkra, a jelenlegi gyártók számára is, hiszen döntenünk kell arról, hogy mit kell fejlesztenünk, milyen korlátok között. Szóval ez szerintem a sport, az F1, az FIA és az összes gyártó érdeke is, hogy minél hamarabb eljussunk oda” – mondta a svájci szakember a motorszabályokkal kapcsolatban. 

A kétmárkás terv egyik oldala roppant egyszerűnek tűnik, a paddockban legalábbis elkönyvelt tényként kezelik, hogy a Porsche a Red Bull Powertrainsszel szövetkezve, az energiaitalos csapatok motorszállítójaként, esetleg az utóbbi években a Hondával szövetségben gründolt motorprogram névadó partnereként érkezik majd. A legtöbben az utóbbira voksolnak, míg az Audi esetében nagyobb szabású tervek vannak: nem csak spekuláció, hogy a VW gyári csapattal szeretné csatába küldeni a négykarikás márkát, ahhoz pedig valamelyik alakulat akvizíciója tűnik a legideálisabb választásnak. Mint kiszivárgott, az Audi első körben a McLarent vette célkeresztbe, ahol nemcsak a versenyistállót, hanem a teljes cégcsoportot felvásárolták volna, de hiába kínáltak előbb közel 500 millió dollárt, majd emelték azt 720 millióra, a wokingiak nem adták be a derekukat.

Komplett gyári programról lévén szó, lehetőségek ott is adódhatnak, ahol első körben nem is gondolná az ember, még akkor is, ha az új Concorde-egyezménynek köszönhetően a csapatok jóval nagyobbat szakítanak a nagy közös kasszából – ezáltal pedig a tulajdonosok már nem csak bukhatnak, sokkal inkább kereshetnek is a csapataikkal. Ráadásul jelentős a VW-től elszármazott szakember-diaszpóra is, akik sokfelé jelen vannak a paddockban. A Williamsnél például, ahol a Volkswagen Motorsport közelmúltbeli ralis és egyéb sikereinek törzsgárdája fújja jelenleg a passzátszelet Jost Capito vezetésével, ráadásul a csapatot 2020-ban felvásárló befektetési társaságról, a Doriltonról a kezdetek óta azt hallani, hogy egy ilyen jellegű gyári tranzakció vagy partnerkapcsolat reményében ruháztak be a csapatba. Egyes források a potenciális Audi-partnert vagy alapcsapatot látják a Sauberben is: a svájciak jelenleg az Alfa Romeo programját működtetik, de korábban a BMW partnereként teljes egészében gyári alakulatként is működtek már. Forrásunk szerint a technikai igazgató, Jan Monchaux kulcsember lehet, hiszen ötévnyi, aerodinamikai vezetői szolgálat után 2018-ban az Auditól érkezett Hinwilbe, ami sokat nyomhat a latban.

lawrence

Akad egy igazi kakukktojás is a felhozatalban, mégpedig az Aston Martin. Mivel Lawrence Stroll a patinás brit márkát is felvásárolta, hogy nevet adjon a csemetéje, Lance számára összehozott F1-es csapatnak, ráadásul a közúti autós divízió és az F1 frontján is hiperszoros szálak fűzték a Mercedeshez, mostanáig elképzelhetetlennek tűnt egy esetleges váltás. Imolában azonban változott a helyzet: úgy hírlik, hogy a közelmúlt sikertelensége miatt az Aston Martin vezére már közel sincs olyan bizalmas viszonyban a Mercedesszel és Toto Wolff sportfőnökkel, mint eddig, így állítólag nagyon is nyitott lenne az Audira. Informátorunk szerint a kanadai milliárdos elképzelhetőnek tartana egy olyan partnerkapcsolatot, amelynek keretein belül a négykarikás márka szállítana erőforrásokat a versenyautók mellett a közúti autókba is, de – és ez az igazán megdöbbentő a közelmúlt invesztícióinak fényében – az sincs kizárva, hogy akár az egész csapatot eladná tokkal-vonóval. 

Stroll szokásához híven hallgatásba burkolózik, ám csapatfőnöke, Mike Krack imolai megnyilatkozásából azt lehet kiolvasni, hogy az Aston Martin a spekulációknak megfelelően a színfalak mögött valóban teper: „Úgy gondolom, hogy a gyári támogatás nélküli csapatok számára szuper vonzó ez a lehetőség, ezért hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy nem vagyunk érdekeltek valami ilyesmiben. Izgatottan várom, hogy beszélhessünk” – fogalmazott a látványosan küszködő zöldek idén kinevezett szakvezetője.

Fogadókészség tehát nagyon is van a VW prémiummárkájának érkezésére, így csak remélni lehet, hogy a mostani beszállási szándék nem úgy zárul, ahogyan a korábbiak. „Hogy jönnek-e az F1-be? Igen, a kérdés már csak az: hogyan és kivel!” – mondta az AFM-nek a DTM-et irányító, így az autóipari mozgásokra is kiemelkedően jó rálátással rendelkező Gerhard Berger.

A cikk teljes egészében az Autósport és Formula Magazin legfrissebb számában olvasható - hasonló tartalmakért az AFM megvásárolható az újságosoknál, előfizethető a Formula.hu webshopjában, digitális formában is előfizethető erre a linkre kattintva, de a laptapir.hu-n keresztül is olvasható, szintén előfizetés után.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: