A Volkswagen konszernhez tartozó két márka, a Porsche és az Audi Formula-1-es csatlakozásának krónikája hosszas spekuláció után közel egy hónappal ezelőtt ért fontos fordulóponthoz: április elején a konszern felsővezetése zöld jelzést adott a királykategóriás szerepvállalásra, hivatalos megerősítés azonban nem érkezett, mivel a VW megvárja a 2026-os motorszabályok véglegesítését az MGU-H komponens megszűnésével.
Hétfőn azonban egy YouTube-on zajló bejelentkezésben a Volkswagen Csoport vezérigazgatója, Herbert Diess kijelentette, a Porsche és Audi Formula-1-es csatlakozása eldőlt – számolt be először a Reuters, majd a The Race is. Utóbbi szaklap hozzáteszi, Diess arról beszélt, a Formula-1 a fenntarthatósági törekvések, az Egyesült Államok és Ázsia piacán való térhódítás, valamint a fiatal nézők sorában tapasztalható növekvő népszerűég miatt vált vonzóbbá a vállalatcsoport számára.
„Ha valaki beszáll az autósportba, a Formula-1-be kell beszállnia, mivel annak van a legnagyobb hatása. Emellett a Formula-1-hez nem lehet csak úgy csatlakozni, hacsak nem nyílik meg egy technológiai ablak, azaz történik egy szabályváltozás, amikor mindenki ugyanonnan indul” – idézi az Autosport Diesst.
„Ez 2026-ban érkezik el, amikor a motorokban jóval nagyobb szerepet kap az elektromosság, valamint szintetikus üzemanyagot vezetnek be. Azaz új motort kell fejleszteni, amihez három-négy év szükséges. Ez azt jelenti, hogy most kell eldönteni, beszállunk-e a Formula-1-be, vagy nem lesz lehetőség még talán tíz évig. Két prémium márkánk úgy gondolja, ez a helyes lépés, és ez kerül a prioritások élére” – folytatta a vezérigazgató. Hozzátette még: a Volkswagen márkanév nem jelenik még a Formula-1-ben, a két márka pedig önálló programot indít.
A Porsche több mint 30 év után tér vissza a Formula-1-be – utoljára a Footwork motorszállítója volt 1991-ben –, várhatóan a Red Bull partnereként. Az Audi korábban még sosem szerepelt a Formula-1-ben. A négykarikás gyártó tervei még képlékenyek, Diess is kiemelte, partnercsapatot még nem találtak: a McLaren, a Williams, a Sauber és az Aston Martin is a lehetséges szövetségesek közt szerepel.
A The Race kiemeli, az Audi Sport erőforrásainak átcsoportosítása a Formula-1-re már megkezdődött: ez állhat a Formula-E-ből való gyári kiszállás, valamint a WEC projekttől (LMDh) való valószínű visszatáncolás mögött.