DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 21. kedd
F1

A delfinezésből nagy gond lesz egyes pályákon

Baku, Szingapúr és Austin: ezeken a helyszíneken problémákra számít az új autókkal Alex Albon. A hepehupás aszfalt és az agresszív kerékvetők okoznak majd fejfájást a csapatoknak.

Új kifejezés került az F1-es szótárba a barcelonai teszten: az autók egyenes vonalon tapasztalható, bukdácsoló mozgása, a „delfinezés” a célegyenesben volt megfigyelhető. Ahogy a szívóhatás eredményeként az autó padlója nagyon közel került a talajhoz, megakadt a levegő áramlása, ezért a szívóhatás lecsökkent, a versenygép hátulja pedig felemelkedett – de ebben a pillanatban ismét működésbe lépett a szívóhatás. A jelenség mindegyik csapatot érintette kisebb-nagyobb mértékben, köztük a Williamst is.

„Barcelona nagyon kellemes pálya vezetés szempontjából: nagyon sima, az egyik legsimább a versenynaptárban” – mondta a csapat pilótája, Alex Albon a The Race szaklapnak. A delfinezés kapcsán így fogalmazott: „Nincs igazán hatása a köridőre, és amíg nem sérül meg miatta az autó, bírunk vele.”

Ez igaz Barcelonára, de a versenynaptár más pályái sokkal hepehupásabbak. Ezeken már biztonsági problémát jelenthet, ha az autó – és ezzel együtt a leszorítóerő mértéke – fel-alá ugrándozik.



„A delfinezés Barcelonában még megbocsát, mert csak a pálya egy szakaszán tapasztaljuk. De menni fogunk más pályákra, ahol ez a jelenség szörnyű lesz. Barcelona szinte könnyű teszt volt… Na nem mondom, hogy annyira könnyű, de az autók igazi nehézségeit más pályákon fogjuk látni” – jósolta Albon.

Az egy év kimaradás után visszatérő thaiföldi pilóta még két pályát nevesített, ahol gondok adódhatnak: Szingapúrt és Austint. Ezek a helyszínek nem csupán hepehupásak, de a kerékvetők is sokkal meredekebbek, mint Barcelonában.

„Most is lehet használni őket, de az autót jobban megzavarják magas sebességnél. Alacsony sebességnél nincs gond velük, Barcelonában csak a 14-15-ös kanyarban kezdünk ugrálni. De az olyan pályákon, mint Szingapúr vagy például Austin, trükkös lesz. Ott fogunk igazán kompromisszumokat látni az autók között: vagy sok leszorítóerőt választanak és a határon táncolnak, vagy fordítva, kevesebb leszorítóerőt, de az autó megbocsátóbb” – beszélt arról, hogy az említett pályákon nagyobb eltérés lesz a beállítások közt, mint Barcelonában.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: