DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Bayer: Masit megviselte a nyilvános ellenségeskedés

Miután Peter Bayer, az FIA főtitkára elismerte, hogy az F1-nek idén talán új versenyigazgatója lesz, kijelentette, Michael Masit nagyon megviselte az őt érintő nyilvános ellenségeskedés.

Charlie Whiting váratlan halála után, néhány nappal a 2019-es Formula-1-es szezon kezdete előtt Michael Masi kapta meg az FIA versenyigazgatói posztját. Az ausztrál az első két évében szinte észrevétlen maradt, de 2021-ben többször is a címlapokra került, majd az Abu Dhabi szezonzárón széleskörű hírnévre tett szert – de nem a szó nemesebb értelmében.

Masi utolsó körben meghozott döntését sokan bírálták, és joggal beszélnek róla még ma is – hiszen lényegében eldöntötte a világbajnoki cím sorsát. Az FIA vizsgálatot indított a történtek miatt, Bayer pedig nemrégiben elismerte, ennek végkimenetele akár az is lehet, hogy új versenyigazgatót neveznek ki. Ugyanakkor leszögezte, egyelőre nem született végleges döntés. Azt azonban elmondta, Masit súlyosan érintette és nagyon megviselte a tavaly kezdődő kritikaáradat és nyilvános ellenségeskedés.

„Versenyigazgatóként ritkán érzel rokonszenvet. De amik ezt a helyzetet elviselhetetlenné tették, azok a közösségi médiában megjelenő reakciók voltak, amelyeknél nem volt határ. Hasonlóan a Williams-pilóta, Latifi esetéhez, akit megfenyegettek” – kezdte a De Presse-nek Bayer. „Michaelnek nincs saját fiókja, de a más csatornákon folyó ellenségeskedés nagyon megviselte. Beszélgetéseink során biztosítottam őt az egyesület támogatásáról, és tudattam vele: folytatni akarjuk az együttműködést. Ugyanakkor a megértését is kértem azzal kapcsolatban, hogy tovább kell vizsgálódnunk.”



Az ausztrál versenyigazgatónak azonban nem csupán a közösségi médiában kellett megküzdenie a nyomással, hanem a versenyek során is. Azzal, hogy a FOM bejátszotta a csapatok és Masi közti rádióüzeneteket, a nyilvánosság bepillantást nyerhetett a háttérben zajló eseményekbe. És ez nem mindig volt szép. A szezonzárón például két oldalról kapta az impulzusokat: egyfelől a Mercedestől, másrészről a Red Bulltól. Mindkettő a számára kedvező döntésért esedezett.

Latifi balesetét követően a Mercedes kezdetben egy virtuális biztonsági autót szeretett volna, amelynek segítségével Lewis Hamilton megőrizte volna 10 másodperces előnyét. Később, a Safety Car-fázis során Wolff azt akarta elérni, hogy a futam a biztonsági autó mögött érjen véget. A Red Bull ugyanakkor az egykörös verseny mellett érvelt, és szerették volna, hogy a Hamilton és Verstappen közé szorult pilótákat „eltakarítsák” az útból. Masi végül a Red Bull javaslatát érvényesítette.

Ez a döntés végül nem csupán azt eredményezte, hogy Lewis Hamilton az utolsó körben elvesztette a futamgyőzelmet, ezzel pedig az esélyét a nyolcadik világbajnoki cím megszerzésére, hanem elindított egy lavinát is. Ross Brawn, az F1 ügyvezető igazgatója felhívást tett közzé, miszerint célszerű lenne, ha a csapatfőnökök nem léphetnének kapcsolatba a versenyigazgatóval. Peter Bayer támogatta a javaslatot és hivatalos keretek között el is fogadta azt – a jövőre vonatkozóan. 

„A csapatfőnökök többé nem szólhatnak ezen a csatornán” – jelentette ki. „Ily módon a versenyigazgató a jövőben a feladatára koncentrálhat, és többé nem terelik el a figyelmét.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: