DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd
F1

McLaren: Mi vagyunk a zenészek, Daniel a hangszer

Fél év leteltével is még a kezdeti, küzdelmes fázisában tart Daniel Ricciardo McLaren-es karrierje. Hiába a jó autó és a jó pilóta, a finomhangolás nem megy úgy, mint a karikacsapás.

Míg Lando Norris jobbára a kimagasló formájával szokott bekerülni a hírekbe, addig csapattársa, Daniel Ricciardo legtöbbször azt olvashatja vissza a sajtóban, hogy mennyire nem találja még mindig az összhangot az autójával, és mennyi munka áll még előtte. Sokkal több, mint amire számított. Talán maga a McLaren sem várta, hogy új csapattagjuk útja ennyire döcögősen indul majd, de néhány, türelmetlenségre utaló nyilatkozatot leszámítva támogatják az ausztrált.

Egy új közegbe kerülni, és új munkaeszközt használni sosem megy könnyedén, egyik pillanatról a másikra. Amikor a csapat versenyigazgatója, Andrea Stella Ricciardo szenvedéséről beszélt, elismerte, tudják ők is, mennyi munka összecsiszolódni az újdonságokkal, pláne ha teljesen más felfogást igényel, mint a korábbi hely. „Az autónk speciális vezetési stílust kíván. Ez pedig a teljes ellentéte annak, amihez Daniel korábban a Renault-nál hozzászokott. Ő sokkal jobban szereti gyorsan átfűzni a kanyarokat, és nem használja a fékeket olyan agresszíven, ahogy a mi autónk azt megköveteli” – idézi a szakembert az Auto Motor und Sport.

Stella egy zenei hasonlatot hozott arra, mi játszódik most le a McLarenen belül Ricciardóval kapcsolatban. „Egy zenészhez tudnám magunkat hasonlítani. El tudod magyarázni egy gitárosnak, hogy hogyan játsszon a hangszerén, de sok időbe fog telni, mire eljut az első koncertjére. A fejlődés csak nagyon lassan, hosszú, gyakorlással töltött órák után látható” – magyarázta.



Szerinte a Formula-1 jelenlegi szabályrendszere sem éppen kedvez azoknak a versenyzőknek, akik új helyre kerülnek. Mint tudjuk, a tesztelési és most már hétvégente a gyakorlási lehetőségek is limitáltak, ami lelassítja a tanulási folyamatot. „Sajnos a ma Formula-1-ében nem igazán tudsz gyakorolni. A téli tesztek időtartamát minimalizálták. Még a pénteki szabadedzések is rövidebbek. A versenyre pedig fel kell készülnöd valahogy. Ott nincs idő arra, hogy szisztematikusan, feladatokon keresztül hozzászoktasd a versenyződet az autóhoz.”

Nincsen tehát könnyű helyzetben sem a McLaren, sem Ricciardo, Stella szerint ez azonban nem jelent teljes elkeseredettséget a csapaton belül. Lenyűgözi őt, hogy a Méhészborz még a halom probléma ellenére is mennyire megőrzi tipikus, mosolygós karakterét. „Kiemelném a pozitív attitűdjét. Nagyon motivált és élvezi a munkáját, még úgy is, hogy látja, milyen hosszú út áll még előtte. Általában nem ez a helyzet, ha egy pilóta sehogy sem találja azt a hiányzó tizedet. Én ezért vagyok optimista a jövőjét illetően” – dicsérte az ausztrált.

Ricciardo sokat beszélt már arról, ő is mennyi munkát fektet abba, hogy megértse a gondokat, és most a csapat részéről is elismerték, hogy megtesznek mindent, ami csak tőlük telik, hogy újoncuknak kényelmesebb legyen az autóban. A lehetőségeik azonban, ahogy a versenyigazgató rávilágított, korlátozottak. „Megpróbáltuk Daniel természetes vezetési stílusához igazítani az autónkat. De a mérnökök célja igazából tényleg nem ez, hanem az aerodinamikai hatékonyság fejlesztése. Sajnos ezt nem tudjuk finomhangolni attól függően, hogy hogyan változik a karakter. Minden autónak van egy speciális iránya, amit évek munkájával fejlesztünk. A mostani jellemzők a múltban gyökereznek, és minden bizonnyal az eljövendő modelljeinknek is ezek lesznek az alapjai, bárhogy is változnak a szabályok. Innentől a pilóta felelőssége alkalmazkodni. Mi biztosítunk neki egy gyors autót, amit azonban egy bizonyos módon kell használni. Sajnos ennél többet nem tehetünk jelenleg” – tárta fel Stella a problémák lehetséges hátterét.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: