A hét során, Fülöp herceg temetése miatt bejelentett programmódosítás okán az előzetesen tervezettnél fél órával korábban, 11 órakor kezdődött meg az Emilia-Romagna-i Nagydíj első szabadedzése – ami az idei szabályok értelmében már csak egy órás időtartamú.
A hűvös, 11 °C-os hőmérsékletben kezdődő gyakorláson az első említésre méltó eseményt Sergio Perez, majd Nyikita Mazepin megpördülése szolgáltatta. Negyed óra elteltével aztán Yuki Tsunoda a kavicságyat is megjárta, mialatt egyre több köridő jelent meg az eredménylistán, és talán a megszokottnál is színesebben váltakoztak a nevek az élen. Egy ideig Pierre Gasly, majd 1:17,2-es idővel Carlos Sainz állt az első helyre, míg a másik Ferrarinak, Charles Leclerc-nek döcögősen indult a napja, hiszen az első 40 percben noha többször a pályára hajtott, mért kört nem futott.
Ezt követően pedig további tíz percig nem is volt erre lehetősége, amit Perez és Esteban Ocon rejtélyes kiállása indokolt. A visszajátszásban csak annyi látszott, ahogy Perez Red Bullja sérült bal hátsó kerékkel megpördül a Villeneuve-kanyarban, a mögötte némi távolságból érkező Ocon Alpine-ja pedig jobb első sérülésekkel parkolt le szintén a pálya mellett. A FOM kamerái egy technikai hiba miatt az edzés alatt nem tudták megmutatni a balesetet teljes egészében, s a nézők mellett a csapatok is sötétben tapogatóztak azt illetően, hogy mi történhetett a két autó között. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a Sky Sportsnak később elmondta, mexikói versenyzőjétől úgy értesült, Ocon lassú, Perez pedig gyorskörön volt, eközben ütközött össze a két pilóta. A versenybírók jelezték, vizsgálni fogják az esetet a leintés után.
Perez and Ocon have had a moment!
— FthOne (@FthOne_) April 16, 2021
The red flags fly, and two cars are stranded out at the Villeneuve chicane. By the looks of things there's been a collision, as Perez is carrying some damage...#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/Ksh1R4b8YC
Az utolsó tíz percre kapott ismét zöld jelzést a mezőny, a köridők pedig rohamos javulásnak indultak a hajrára. Sainz először még faragott egy tizedet, ám hamarosan többen átugrották őt, köztük az első gyorskörét végre teljesítő csapattársa is. A „fináléban” a három legfőbb esélyesnek tűnő versenyző, Verstappen és a két Mercedes tromfoltak rá egymásra a legjobb köridőért. Ez végül Valtteri Bottashoz került 1:16,564-es idővel, de rendkívül szorosan, 58 ezreden belül követi őt Lewis Hamilton és Verstappen a végelszámolásnál. Az ötödik helyen záró Pierre Gaslyt a két Ferrari fogja közre.
Az első gyakorlás egy második Mazepin-megpördüléssel és egy újabb piros zászlóval ért véget.
Az első szabadedzés végeredménye:
# | Versenyző | Csapat | Idő | Hátrány | Kör |
1 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:16.564 | 23 | |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:16.605 | 0.041 | 25 |
3 | Max Verstappen | Red Bull-Honda | 1:16.622 | 0.058 | 21 |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:16.796 | 0.232 | 13 |
5 | Pierre Gasly | AlphaTauri-Honda | 1:16.888 | 0.324 | 21 |
6 | Carlos Sainz | Ferrari | 1:16.888 | 0.324 | 26 |
7 | Fernando Alonso | Alpine-Renault | 1:17.457 | 0.893 | 23 |
8 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | 1:17.489 | 0.925 | 19 |
9 | Nicholas Latifi | Williams-Mercedes | 1:17.739 | 1.175 | 24 |
10 | Daniel Ricciardo | McLaren-Mercedes | 1:17.769 | 1.205 | 23 |
11 | George Russell | Williams-Mercedes | 1:17.866 | 1.302 | 25 |
12 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo-Ferrari | 1:17.883 | 1.319 | 16 |
13 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 1:17.935 | 1.371 | 16 |
14 | Sebastian Vettel | Aston Martin-Mercedes | 1:17.984 | 1.420 | 23 |
15 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo-Ferrari | 1:18.058 | 1.494 | 24 |
16 | Sergio Pérez | Red Bull-Honda | 1:18.228 | 1.664 | 15 |
17 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | 1:18.360 | 1.796 | 20 |
18 | Nikita Mazepin | Haas-Ferrari | 1:18.823 | 2.259 | 22 |
19 | Mick Schumacher | Haas-Ferrari | 1:19.480 | 2.916 | 18 |
20 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri-Honda | 1:19.781 | 3.217 | 11 |