DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd
F1

Az összes csapat megvakult az első edzésen

Komoly fennakadások voltak a kommunikációs rendszerben Imolában. A csapatok a rádiót és a GPS-t is elvesztették, ami hozzájárult Ocon és Perez balesetéhez. A problémákról a Haas, az Aston Martin és a Ferrari csapatfőnöke számolt be.

A tévéképernyők előtt is tapasztalhattuk, hogy porszem került a gépezetbe a Formula-1-es közvetítésben: az Emilia-Romagna-i Nagydíj első pénteki szabadedzésén kimaradások voltak az élőképben, akadozott az időmérő rendszer és rádióüzeneteket sem vágtak be.

Nem csupán a nézők, a csapatok is érintve voltak: a kommunikációs fennakadás hozzájárult Sergio Perez és Esteban Ocon ütközéséhez – a stewardok ezt tekintetbe vették enyhítő körülményként, mikor nem büntették meg egyiküket sem. A rádió mellett a GPS-szel is problémák voltak, számoltak be a csapatfőnökök.

„Amíg nem veszítjük el ezeket az adatokat, fel sem tűnik, mennyire rájuk vagyunk utalva” – írta le a helyzetet Otmar Szafnauer az Aston Martintól a csapatfőnökök sajtótájékoztatóján, melyen a Formula.hu is részt vett a helyszínen. „Mintha vakok lettünk volna a bokszfalon. A versenyzői kommunikáció sem működött, és jelentősen megnehezítette a dolgokat.”



Azóta kiderült, hogy a problémát egy helyi optikai kábel meghibásodása okozta röviddel az edzés kezdete előtt, azaz Imolában, nem az Angliában található központban volt baj. Gyorsan átkapcsoltak tartalék üzemmódra, amely lehetővé tette az alapvető funkciók működtetését műholdas kapcsolaton keresztül. A második edzésre elhárították a problémát.

„Mindenkinek gondjai voltak. Elég gyorsan le lett kommunikálva, hogy senkinek sem működik a rádiója” – beszélt arról Günther Steiner, hogyan alkalmazkodtak a csapatok a kényszerű szituációhoz. „Mindenki tudta, hogy senki sem lát, ha valaki egy másik autó mögött haladt, ő is tudta, hogy az előtte levőt nem tudják értesíteni, ez pedig segített egy kicsit. De azért kiderült, mennyire fontos ez a kommunikáció.”

A Ferrarinak még nagyobb fejfájást okozott a probléma, mivel Charles Leclerc autóján kisebb műszaki rendellenességet észleltek – de nem állt módjukban elmagyarázni neki, hogyan menedzselje a meghibásodást.

„A versenyzők és boksz közti kommunikáció mindig nagyon fontos a biztonság, funkcionalitás és megbízhatóság szempontjából. Nem csupán a teljesítmény miatt, hanem azért is, hogy minden simán működjön” – mondta Mattia Binotto. „Volt egy kisebb meghibásodás, ezért fel kellett adnunk az első etapot. A szabadedzésen is az egész hétvégén használt erőforrás van bent, akárcsak Bahreinben, mi pedig nem tudtuk, hogyan reagáljuk le a jelentkező problémát. Ezek komoly dolgok.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: