Steward
Vaszilykó Péter
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. április 17. szombat
F1

Mazepin apjának birtokába kerülhet-e a Haas?

Az amerikai csapat új névadó szponzorának Dmitrij Mazepin a tulajdonosa, az autó az orosz zászló színeiben pompázik, a fia pedig náluk debütál az F1-ben – Steiner és a pilóta is reagált.

Csütörtök délelőtt mutatta be 2021-es dizájnját a Haas, amely egyúttal azt is bejelentette, hogy az Uralkali lett a csapat új névadó szponzora – amely történetesen az istálló egyik pilótája, Nyikita Mazepin apjának a tulajdonában van. Ez pedig a festésen is meglátszik, hiszen a versenygép az orosz zászló fehér-kék-piros színeiben pompázik.

uralkali-haas-2021



Ez nem is csak önmagában érdekes változás, hanem annak fényében is, hogy nemrég döntött úgy a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség, hogy az oroszországi doppingbotrány miatt az orosz sportolók nem indulhatnak hazájuk zászlója alatt. Igaz, ahogy azt korábban már megírtuk, a zászló színei feltűnhetnek az autókon – éppen ezért, valamint a WADA-döntés előtti tervezés révén állítja azt Günther Steiner csapatvezető, hogy nem a szabályok kijátszásáról van szó a fényezéssel:

„Nem kerültünk meg semmit” – jelentette ki Steiner egy online tartott sajtóértekezleten, amelyen a Formula.hu is jelen volt. „Már tavaly előálltunk ezzel a festéssel, mielőtt kijött volna ez a WADA-szabályozás az orosz zászlóról. Nyilvánvaló, hogy nem használhatjuk az orosz zászlót orosz zászlóként, de használhatjuk annak színeit az autón. Végső soron a sportoló az, amelyik nem jelenítheti meg az orosz zászlót, nem pedig a csapat. A csapat amerikai” – hangsúlyozta a csapatfőnök, hozzátéve, hogy konzultáltak az FIA-val a festésről, de úgy gondolja, nem okézhatja le azt a Nemzetközi Automobil Szövetség, hiszen nem ők, hanem a WADA hozta a szabályozást.

Az autó színei Mazepin sajtótájékoztatóján előkerültek: a debütálásra készülő versenyző azt a kérdést kapta meg, hogy részt vett-e esetleg a festés megtervezésében. „Először is, nagyon tetszik a festés, szerintem nagyszerű a dizájn. Nyilván versenyző vagyok, szóval nem voltam érintett a tervezésben, de tudom, hogy a szponzor színeinek felel meg, ez pedig végső soron a csapat döntése.”

A már említett szabályozás révén Mazepin nem indulhat orosz színekben, vélhetően a „semleges sportoló Oroszországból” megnevezés vagy ennek valamilyen változata lesz a hivatalos, de erről a pilóta szerint még nem született döntés. „Egész életemben a Formula-1-ben akartam versenyezni, amióta csak tudok az F1 létezéséről. Sajnálatos, hogy pont abban az évben történik ez, amikor sikerült elérnem a célomat. Nem nekem kell ezt megítélnem vagy eldöntenem. Pillanatnyilag még egyeztetések zajlanak arról, miképp is leszek értékelve. Még nincs döntés erről.”

Visszatérve Steinerre: őt arról is faggatták, hogy mit szólt az orosz tematikájú festéshez a csapattulajdonos Gene Haas, és milyen szerepet tölt be a csapat életében a Mazepin család. „Az amerikai zászló színei nagyon hasonlítanak, még ha más is az eloszlás” – mutatott rá Steiner. „Hogy mit szól hozzá Gene? Szerintem tetszik neki. Ami a Mazepin család szerepét illeti: Nyikita a versenyzőnk, az Uralkali pedig a névadó szponzorunk, ezért is lett a nevünk Uralkali Haas F1 Team. Ennek vannak előnyei, de ez egy cég, ami támogat minket. Névadó szponzorként vállalnak szerepet, tudjuk, hogy Mazepin úr a tulajdonosa a vállalatnak, a fia pedig nálunk versenyez.”

Az is felmerült, hogy Dmitrij Mazepin hasonló útra tér majd, mint azt például Lawrence Stroll esetén láthattunk a mára már Aston Martinná alakult Force India/Racing Pointnál. Steiner azonban tagadta, hogy az orosz milliárdos akár csak részvényes lehetne a jövőben a Haasnál: „Jelenleg nincsenek erről egyeztetések, hogy Mazepin úr részvényessé válna a csapatban. Az alakulatnak Gene Haas a tulajdonosa, nincs szó ilyesmiről.”

Hasonló kérdést maga Nyikita Mazepin is kapott arról, hogy az apja esetleg nemcsak a névadó szponzoron keresztül lenne érdekelt az istállóban, hanem meg is vásárolná azt. Az interjú moderátora jelezte a kérdést feltevő újságírónak, hogy a Haas nem eladó, s maga a pilóta is így reagált: „Kicsit a szalagcímeknek szól ez, úgy gondolom… Versenyzőként nem hallottam erről, nem is beszélnek velem ilyesmiről, és nem is fognak megkérdezni ezekről. Nem tudok válaszolni erre a kérdésre.”

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?