DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

Az Aston Martin megérkezett a Formula-1-be

A gyorsasággal és a precizitással egyelőre nincs gond: amint éjfélt ütött az óra az Egyesült Királyságban, 2021. január 1-jének éjszakáján beköszönt a Formula-1-be a Racing Point irányítását átvevő Aston Martin.

EqoBZ1yXIAAXjrr



Már 2020 eleje óta tudni lehet, hogy a brit luxusmárka ettől az évtől saját csapatot indít az autósportok királykategóriájában, újabb átalakulást hozva az 1991-ben még Jordanként induló silverstone-i istálló életében, amelynek ez immár a hatodik inkarnációja lesz. Az Aston Martin ugyan konstruktőrként jelenik meg, ám szerepe valahol mégis inkább csak névleges és financiális: az autót ugyanaz a szakembergárda építi, amely a Racing Point előző modelljeit is megalkotta, míg a motor, a váltó és a hozzá kapcsolódó felfüggesztéselemek továbbra is a Mercedestől érkeznek. A Mercedes és az Aston tavaly felgyorsult autóipari összefonódásának fényében viszont észszerű, hogy a versenyszférában is folytatják az együttműködést.

Az Aston Martin konstruktőrként nem újonc a Formula-1 világában, hiszen egy nyúlfarknyi történetet már megírtak a sport lapjaira: 1959-ben és 1960-ban összesen öt nagydíjon vettek részt DBR4 és DBR5 nevű modelljeikkel, amelyeket Roy Salvadori, Carroll Shelby és Maurice Trintignant vezetett. Ez alatt egy 2. rajthely, a versenyen pedig két 6. hely volt a csapat legjobbja, viszont eme rövid kalandozás után csak most, 60 év távollét után térnek vissza a királykategóriába. Az autósport körforgásából azonban nem maradtak ki, legnagyobb sikereiket a sportautózásban érték el, GT-autóikkal ötször is kategóriagyőztesként zárva a Le Mans-i 24 órást, legutóbb éppen tavaly.

A csapat egyelőre egy pár másodperces bemutatkozóvideóval jelentkezett, valamint a közösségi platformokon is mindenhol átvette az Aston Martin F1 Team a Racing Point helyét. A további tervekről egyelőre annyit árultak el, hogy valamikor februárban mutatják majd be az új – várhatóan a márka alapszínét, a zöldet gazdagon tartalmazó – autót, na meg két pilótájukat, a helyén maradó Lance Strollt és a Ferraritól érkező négyszeres világbajnok Sebastian Vettelt.

„Közel egy évünk volt az előkészületekre, így izgatottan várjuk, milyenek lesznek a reakciók, amikor végre felfedjük új identitásunkat” – mondta a csapat újévi közleményében a Racing Pointnál betöltött csapatvezetői és ügyvezető igazgatói posztját megtartó Otmar Szafnauer. „Kiérdemeltük azt a hírnevet, hogy egy olyan csapat vagyunk, amely a képes a saját erején túlteljesíteni, emiatt bízunk abban, hogy az Aston Martin márkanevet már a kezdettől fogva büszkévé tehetjük.”

Az Aston Martin autómárkának tavaly egyik fő részvényesévé és elnökévé váló Lawrence Strollról már a korábbi Force India F1-es csapatának felvásárlása óta sejteni lehetett, hogy célja a brit luxusmárka behozása az autóversenyzés csúcsára, és csapata csak két és fél évig versenyzett Racing Point néven, mielőtt most bekövetkezett az átalakulás – csupán alig egy hónappal azt követően, hogy az istálló győzelmet szerzett a Szahíri Nagydíjon a Vettel kedvéért menesztett Sergio Perez révén.

„Ez egy globális sport hatalmas követőtáborral, amely reményeink szerint segít majd újraéleszteni a márka iránti vágyat és vonzalmat szerte a világon” – mondta Lawrence Stroll. „A márka máris nagy sikerekkel rendelkezik a nemzetközi autóversenyzés élvonalában, például a Le Mans-i 24 órásokról, és most lehetőségünk van arra, hogy új fejezetet nyissunk a történelemkönyvekben. Az Aston Martin Formula One Team világszerte új közönséghez juttatja el ezt a nagyszerű brit márkát. A rajongókat közel engedjük a csapat szívéhez, így ez a csapat mindenkié lesz, ám amellett, hogy a gyorsan változó világunkban új piacokat érünk el, nem feledkezünk meg a megrögzött autósportrajongók lojalitásáról sem.”

Az Aston Martin érkezésének egy újabb furcsasága, hogy valójában már az elmúlt öt évben is az F1-ben volt, és most csak csapatot vált. A márka 2016-ban lépett technikai szövetségre a Red Bull-lal, 2018-tól pedig három évig a csapat névadó szponzorává vált, ilyen formán pedig már a nevezési listákon is feltűnt. A Red Bull és az Aston együttműködése inkább az F1-en kívül volt szemléletes, aminek legszemléletesebb példája az Adrian Newey által tervezett hibdig sportautó, az Aston Martin Valkyrie lett. A két fél partnersége ezzel most elkerülhetetlenül véget ért, s a Red Bull az alábbi videóval emlékezik a közös öt évre.  

Az Aston Martin mellett van a mezőnynek egy másik névváltó csapata is: a Renault nevével idén már nem találkozhatunk, hiszen a csapat a brand saját sportmárkája után Alpine névre keresztelte át magát. A karosszéria alatt persze továbbra is Renault-technika működik majd, amit viszont rajtuk kívül senki más nem fog használni, hiszen tavalyi egyetlen partnercsapatuk, a McLaren Mercedes-erőforrásra vált.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: