DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

1800 abroncs vész kárba a futam törlése miatt

Több mint négyszáz szettnyi versenygumi felhasználatlanul tér vissza Ausztráliából Európába, miután törölték a szezonnyitó F1-es nagydíjat. Versenyezni ezekkel már nem tudnak, ezért elégetik őket.

Számos területen érzékenyen érintette a Formula-1-et és annak környezetét a hétvégi Ausztrál Nagydíj utolsó pillanatig húzódó eltörlése. Ezek elsősorban pénzügyiek, de nem mehetünk el a felesleges kiutazás és a felkészülés világra gyakorolt hatásáról sem. Csak a sorozat gumibeszállítója 1800 darab nullkilométeres abroncstól kénytelen megválni. Felmerülhet a kérdés, hogy mégis miért, ha azokat egyáltalán nem használták.

 pirelli-20191



Azért, mert biztonsági megfontolásból egy abroncsot kétszer soha nem szerelnek fel felnire, és mivel tengerentúli versenyről (és légi teherszállításról) van szó, a Pirelli csak az abroncsok utaztatásáért felel, a felnikről a csapatoknak kell gondoskodniuk. 

„Csütörtök délutánra mindet felszereltük, de aztán az összeset le kellett szednünk” – magyarázta a Motorsport újságírójának Mario Isola, aki hozzátette, egy második felszerelést azért nem kockáztatnak meg, mert így megnő a gumi sérülésveszélye, ami használat közben óriási terhelésnek van kitéve. Sokkal egyszerűbb helyzetben lennének, ha egy európai fordulón történik mindez, hiszen akkor leszerelés nélkül kamionra pakolhatták volna a rakományt, amit egy másik helyszínen felhasználhattak volna.

A Pirelli számára nem idegen a fel nem használt abroncsok kihajítása. Minden versenyhétvégére 140 szettnyi, vizes pályára alkalmas kereket szállítanak, amikhez csak ritkán nyúlnak a csapatok. Ezek is egy brit gyárban végzik, ahol üzemanyag lesz belőlük. „Összezúzzuk őket, hogy kisebb helyet foglaljanak, és visszaküldjük őket Nagy-Britanniába, ahol egy cementgyár újrahasznosítja az összeset. Magas hőmérsékleten égnek el, így energia lesz belőlük, de nem szennyeznek.”

Eközben hasonló mennyiségű gumiabroncs érkezett két másik olyan helyszínre, ahol a közeljövőben nem lesz verseny: Bahreinbe és Vietnámba. A gyár azokat elraktározza, és később eldönti, melyik pályán használja majd fel.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: