DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Így változott a tabella a leggyorsabb körért járó ponttal

2019-re csekély mértékben módosult az F1 pontrendszere, hiszen egy egységgel díjazták a versenyek leggyorsabb körét megfutót. Gyakran cseréltek kereket a hajrában kifejezetten ezzel a céllal a pilóták, de olyan sok hatása ennek a végeredményre nem volt.

Sőt, ha nem akarunk ennyire finoman fogalmazni, akkor azt is mondhatjuk, hogy a leggyorsabb körért való hajszának egyáltalán nem volt hatása a bajnoki tabella végeredményére. Nem volt ez mindig így, hiszen az F1 első tíz éve során, amikor szintén járt egy pont ezért a teljesítményért, komolyabb hatást gyakorolt: 1958-ban például Mike Hawthorn ennek köszönhette, hogy egy ponttal megelőzte Stirling Mosst a világbajnoki címért, enélkül ugyanis pontegyenlőség és Moss-diadal született volna. Persze akkoriban még nagyobb súllyal rendelkezett a leggyorsabb körért járó egy pont, hiszen a győzelemért is csak 8 járt, míg most 25.

lec



Az 59 év után visszatért szabály már azt a módosítást is tartalmazza, hogy csak akkor osztják ki az egy pontot, ha a leggyorsabb kör megfutója az első tíz között ér célba, ezzel megakadályozva, hogy a mezőny hátsó fele káoszba torkolló rohamot indítson ezért az utolsó morzsáért. 2019-ben végül a 21 futamból 19-en osztották ki az extrapontot: Szingapúrban Kevin Magnussen nem kapta meg, mert csak a 17. helyen futott be, Brazíliában pedig Valtteri Bottas futotta meg feleslegesen, hiszen kiesett.

A leggyorsabb köröket illetően is Lewis Hamilton volt a szezon legjobbja, aki hat darabot is jegyzett – persze nagy pontelőnyének fényében bajnoki pozíciója szempontjából ez vajmi keveset számított. Mint ahogy senki másnál sem. Ha a pontlevonásokkal kiszámoljuk a leggyorsabb körök nélküli bajnoki tabellát, azt tapasztaljuk, hogy mindenki ugyanazon a helyen végzett volna, mint így.

 

  Leggyorsabb körös ponttal       Leggyorsabb körös pont nélkül  
         
1. Lewis Hamilton 413 -6 407 Lewis Hamilton 1.
2. Valtteri Bottas 326 -2 324 Valtteri Bottas 2.
3. Max Verstappen 278 -3 275 Max Verstappen 3.
4. Charles Leclerc 264 -4 260 Charles Leclerc 4.
5. Sebastian Vettel 240 -2 238 Sebastian Vettel 5.
6. Carlos Sainz 96   96 Carlos Sainz 6.
7. Pierre Gasly 95 -2 93 Pierre Gasly 7.
8. Alexander Albon 92   92 Alexander Albon 8.
9. Daniel Ricciardo 54   54 Daniel Ricciardo 9.
10. Sergio Perez 52   52 Sergio Perez 10.
11. Lando Norris 49   49 Lando Norris 11.
12. Kimi Raikkönen 43   43 Kimi Raikkönen 12.
13. Danyiil Kvjat 37   37 Danyiil Kvjat 13.
14. Nico Hülkenberg 37   37 Nico Hülkenberg 14.
15. Lance Stroll 21   21 Lance Stroll 15.
16. Kevin Magnussen 20   20 Kevin Magnussen 16.
17. Antonio Giovinazzi 14   14 Antonio Giovinazzi 17.
18. Romain Grosjean 8   8 Romain Grosjean 18.
19. Robert Kubica 1   1 Robert Kubica 19.
20. George Russell 0   0 George Russell 20.

 

Két megjegyzés tehető legfeljebb:

- Ha nincs Hamilton 6 pontja, akkor nem döntötte volna meg az egy szezonon belüli pontrekordot, amit 2018-ban ő maga 408-cal állított fel.

- Ha Carlos Sainz nem előzi meg Nico Hülkenberget az Abu Dhabi Nagydíj utolsó körében, akkor Pierre Gasly elmondhatta volna, hogy két leggyorsabb körének köszönhetően lett világbajnoki 6. helyezett. Nem sokon múlt, de hát nem így lett.

gasly 

A csapatok tabelláján még tekintélyesebb pontkülönbség tátong a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull között, így ott végképp észrevehetetlen, hogy hozzáadjuk-e ezt a néhány pontot vagy sem.

Persze nem is az volt az elvárás az FIA részéről, hogy mostantól minden bajnoki cím a leggyorsabb körökön dőljön el (mint arra a Formula-E-ben egyszer már volt példa), de lehet, hogy a jövőben éppen úgy alakul, hogy fontos pozíciókról fog dönteni. Addig is a pontnyerések helyett talán inkább a pontvesztések miatt is izgulhatnak a nézők, hiszen biztosan csak idő kérdése az is, hogy mikor fog egy versenyző értékes helyezéseket bukni a kockázattal az elrontott extra kerékcsere vagy az autó határainak túlfeszítése miatt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: