Sőt, ha nem akarunk ennyire finoman fogalmazni, akkor azt is mondhatjuk, hogy a leggyorsabb körért való hajszának egyáltalán nem volt hatása a bajnoki tabella végeredményére. Nem volt ez mindig így, hiszen az F1 első tíz éve során, amikor szintén járt egy pont ezért a teljesítményért, komolyabb hatást gyakorolt: 1958-ban például Mike Hawthorn ennek köszönhette, hogy egy ponttal megelőzte Stirling Mosst a világbajnoki címért, enélkül ugyanis pontegyenlőség és Moss-diadal született volna. Persze akkoriban még nagyobb súllyal rendelkezett a leggyorsabb körért járó egy pont, hiszen a győzelemért is csak 8 járt, míg most 25.
Az 59 év után visszatért szabály már azt a módosítást is tartalmazza, hogy csak akkor osztják ki az egy pontot, ha a leggyorsabb kör megfutója az első tíz között ér célba, ezzel megakadályozva, hogy a mezőny hátsó fele káoszba torkolló rohamot indítson ezért az utolsó morzsáért. 2019-ben végül a 21 futamból 19-en osztották ki az extrapontot: Szingapúrban Kevin Magnussen nem kapta meg, mert csak a 17. helyen futott be, Brazíliában pedig Valtteri Bottas futotta meg feleslegesen, hiszen kiesett.
A leggyorsabb köröket illetően is Lewis Hamilton volt a szezon legjobbja, aki hat darabot is jegyzett – persze nagy pontelőnyének fényében bajnoki pozíciója szempontjából ez vajmi keveset számított. Mint ahogy senki másnál sem. Ha a pontlevonásokkal kiszámoljuk a leggyorsabb körök nélküli bajnoki tabellát, azt tapasztaljuk, hogy mindenki ugyanazon a helyen végzett volna, mint így.
Leggyorsabb körös ponttal | Leggyorsabb körös pont nélkül | |||||
1. | Lewis Hamilton | 413 | -6 | 407 | Lewis Hamilton | 1. |
2. | Valtteri Bottas | 326 | -2 | 324 | Valtteri Bottas | 2. |
3. | Max Verstappen | 278 | -3 | 275 | Max Verstappen | 3. |
4. | Charles Leclerc | 264 | -4 | 260 | Charles Leclerc | 4. |
5. | Sebastian Vettel | 240 | -2 | 238 | Sebastian Vettel | 5. |
6. | Carlos Sainz | 96 | 96 | Carlos Sainz | 6. | |
7. | Pierre Gasly | 95 | -2 | 93 | Pierre Gasly | 7. |
8. | Alexander Albon | 92 | 92 | Alexander Albon | 8. | |
9. | Daniel Ricciardo | 54 | 54 | Daniel Ricciardo | 9. | |
10. | Sergio Perez | 52 | 52 | Sergio Perez | 10. | |
11. | Lando Norris | 49 | 49 | Lando Norris | 11. | |
12. | Kimi Raikkönen | 43 | 43 | Kimi Raikkönen | 12. | |
13. | Danyiil Kvjat | 37 | 37 | Danyiil Kvjat | 13. | |
14. | Nico Hülkenberg | 37 | 37 | Nico Hülkenberg | 14. | |
15. | Lance Stroll | 21 | 21 | Lance Stroll | 15. | |
16. | Kevin Magnussen | 20 | 20 | Kevin Magnussen | 16. | |
17. | Antonio Giovinazzi | 14 | 14 | Antonio Giovinazzi | 17. | |
18. | Romain Grosjean | 8 | 8 | Romain Grosjean | 18. | |
19. | Robert Kubica | 1 | 1 | Robert Kubica | 19. | |
20. | George Russell | 0 | 0 | George Russell | 20. |
Két megjegyzés tehető legfeljebb:
- Ha nincs Hamilton 6 pontja, akkor nem döntötte volna meg az egy szezonon belüli pontrekordot, amit 2018-ban ő maga 408-cal állított fel.
- Ha Carlos Sainz nem előzi meg Nico Hülkenberget az Abu Dhabi Nagydíj utolsó körében, akkor Pierre Gasly elmondhatta volna, hogy két leggyorsabb körének köszönhetően lett világbajnoki 6. helyezett. Nem sokon múlt, de hát nem így lett.
A csapatok tabelláján még tekintélyesebb pontkülönbség tátong a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull között, így ott végképp észrevehetetlen, hogy hozzáadjuk-e ezt a néhány pontot vagy sem.
Persze nem is az volt az elvárás az FIA részéről, hogy mostantól minden bajnoki cím a leggyorsabb körökön dőljön el (mint arra a Formula-E-ben egyszer már volt példa), de lehet, hogy a jövőben éppen úgy alakul, hogy fontos pozíciókról fog dönteni. Addig is a pontnyerések helyett talán inkább a pontvesztések miatt is izgulhatnak a nézők, hiszen biztosan csak idő kérdése az is, hogy mikor fog egy versenyző értékes helyezéseket bukni a kockázattal az elrontott extra kerékcsere vagy az autó határainak túlfeszítése miatt.