DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

Újra kockás zászló dönt, tilos lesz takargatni

F1-es változásokat hagyott jóvá az FIA. A Japán Nagydíj bakija miatt változik a futam végére vonatkozó szabály, a teszteken sem lesz szabad az autókat rejtegetni, valamint 2021-es beszállítókról döntöttek.

Számos Formula-1-re vonatkozó döntést hozott a szerdán ülésező Motorsport Világtanács. A Nemzetközi Automobil Szövetség legfelsőbb testülete többek között úgy határozott, újra a kockás zászló fogja jelezni a futamok befejezését. Természetesen a kockás fényjelzés továbbra is feltűnik a paneleken, de nem ez lesz a meghatározó, hanem a kockás zászló lengetése.

A futam végére vonatkozó szabályt másodszor változtatják meg rövid időn belül. 2018-ban a kockás zászlót lengető híresség, Winnie Harlow tévedésből egy körrel korábban intette le a Kanadai Nagydíjat. Az ilyen emberi hibák kiküszöbölésére jött az első módosítás: a fényjelzés vált elsődlegessé, habár a kockás zászló is megmaradt.

Az idei Japán Nagydíjon azonban bebizonyosodott, hogy a technika sem tökéletes, műszaki probléma miatt a kockás jelzés egy körrel korábban bekapcsolt, így a korábbi esethez hasonlóan az utolsó kört semmissé kellett nyilvánítani. A döntéshozók ennek hatására tértek vissza a hagyományos zászlójelzés elsődleges szerepéhez.



Egy másik, rajongók számára kedvező határozat a téli tesztekre vonatkozik. A nagydíjakon a szabályok tiltják az autók eltakarását, az előszezonra azonban eddig nem vonatkozott ilyen előírás, ezért a csapatok előszeretettel barikádozták el garázsukat. Az új szövegezés kimondja, hogy „sem védőfal, sem takaró, sem más akadály, amely bármilyen módon elfedi egy autó bármely alkatrészét, nem engedélyezett semmilyen időpillanatban a paddockban, garázsban, bokszutcában vagy rajtrácson, kivéve, ha kizárólag mechanikai célt szolgál.”

Ráadásul külön kitétel tiltja a motor, sebességváltó vagy hűtő takarását, a bokszutcában kiállított tartalék szárnyak elfedését, illetve a bizonyos alkatrészek (tartalék padlólemez, tankolóberendezés stb.) akadályként való használatát. A szabályok különleges körülmények között – mint esőben – engedélyezik bizonyos elemek takarását.

Az FIA a 2021-es szezonra vonatkozóan három egységes alkatrész beszállítóját is megnevezte. A 18 colos kerékfelniket a BBS, az üzemanyaglégtelenítő-pumpát a Magneti Marelli, a nagynyomású üzemanyag-szivattyút és csöveket a Bosch gyártja és szállítja.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: