Az éjszakai és reggeli igen heves esőzések vizessé tették a monzai pályát péntek reggelre, amikor a Formula-1 és betétsorozatai első alkalommal birtokba vehették azt. A szemerkélő eső még délelőtt is kitartott, így az F3-as szabadedzés sem tudta felszárítani az ideális ívet. Az F1-es mezőny zöme az installációs körét még extrém esőgumikon teljesítette, majd mindenkinél az intermediate-ek következtek, amin meglehetősen lassan elkezdték benépesíteni az autók a pályát.
A mért körök gyártása nemcsak a körülmények, hanem a kényszerű leállások miatt is lassan haladt. Már az első fél óra lepörgése előtt be kellett lengetni a piros zászlót, méghozzá Kimi Raikkönen balesete miatt: a finn alatt a Parabolicában tört ki az Alfa Romeo hátulja, és a külső kavicságyon átszánkázva csapódott autója bal oldalával – nem túl nagy erővel – a gumifalba. A C38-as modell el is ásta magát, így jöhetett érte a felmentősereg.
Az újraindítást követően nem maradt sokáig zöld az út, az esőáztatta szupergyors pálya következő áldozata Sergio Perez lett, aki az Ascariban vesztette el az irányítást a Racing Point felett, ráadásul még a kivezető körén. A mexikói autója már nagyobb sérüléseket szedett össze, a hátsó szárny és környéke teljesen szétroncsolódott.
A harmadik piros zászló került elő a legártalmatlanabb ok miatt. Pierre Gasly az 1-es kanyarba érkezve pördült meg a kerékvetőn és torlaszolta el részlegesen az utat az érkezők előtt. A francia idővel megtalálta a hátramenetet Toro Rossójában, majd a pályabírók is segítségére siettek, így folytathatta a munkát, és a leállás sem tartott sokáig.
A lassan száradó pályán a köridők is folyamatosan javultak, gyakran változott a sorrend a tabella élén. A két Mercedes csak az utolsó fél órában kezdte meg a munkát, és egy-két csúszkálós kísérlet után az élre pozícionálták magukat Valtteri Bottas vezetésével.
Az edzés végére, egész pontosan 8 perccel annak leintése előtt megjelentek az autókon a slick gumik is – elsőként a Ferrarikon. Bár eleinte körülményes volt velük hiba nélkül körbeérni a pályán, az utolsó percekben már egyértelműen a lágy és a közepes keverékeken lehetett gyorsabb időket futni – az a tíz autó került a tabella első felébe, amelyek rizikóztak a slickekkel. A leintés pillanatában pedig a legjobb idő Charles Leclerc neve mellett állt, akihez legközelebb a két McLaren, Carlos Sainz és Lando Norris férkőzött.
Kövessétek az egész hétvégén futó élő hírfolyamunkat, benne a pályán zajló események mellett rengeteg helyszíni, első kézből származó információval és érdekességgel.
Az első szabadedzés végeredménye:
# | Versenyző | Csapat | Idő | Hátrány | Kör |
1 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:27.905 | 20 | |
2 | Carlos Sainz | McLaren-Renault | 1:28.211 | 0.306 | 25 |
3 | Lando Norris | McLaren-Renault | 1:28.450 | 0.545 | 23 |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:28.730 | 0.825 | 11 |
5 | Alexander Albon | Red Bull-Honda | 1:29.025 | 1.120 | 19 |
6 | Daniil Kvyat | Toro Rosso-Honda | 1:29.960 | 2.055 | 25 |
7 | Max Verstappen | Red Bull-Honda | 1:30.100 | 2.195 | 11 |
8 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:30.507 | 2.602 | 19 |
9 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:30.596 | 2.691 | 11 |
10 | Pierre Gasly | Toro Rosso-Honda | 1:30.695 | 2.790 | 26 |
11 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo-Ferrari | 1:32.848 | 4.943 | 22 |
12 | Lance Stroll | Racing Point-Mercedes | 1:33.976 | 6.071 | 9 |
13 | Daniel Ricciardo | Renault | 1:34.528 | 6.623 | 10 |
14 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:34.715 | 6.810 | 7 |
15 | Nico Hülkenberg | Renault | 1:35.133 | 7.228 | 10 |
16 | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:35.980 | 8.075 | 7 |
17 | Robert Kubica | Williams-Mercedes | 1:37.816 | 9.911 | 12 |
18 | George Russell | Williams-Mercedes | 1:38.421 | 10.516 | 12 |
19 | Sergio Pérez | Racing Point-Mercedes | - | - | 4 |
20 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo-Ferrari | - | - | 4 |