Ahogy arról mi is beszámoltunk, a Red Bull hétfőn lefokozta az egész évben botrányosan gyengén teljesítő Pierre Gaslyt és már Spától Alex Albonnak adta a francia helyét. A döntés önmagában nem meglepő, hiszen tényleg vállalhatatlan volt az, amit Gasly művelt, a csapat kommunikációja viszont nem erre utalt...
Amikor tavaly kiderült, hogy Daniel Ricciardo távozik a csapattól, nem maradt más lehetőségük (mivel házon kívül senki olyan nem volt elérhető, akiért érdemes lett volna borítani az elveket), mint hogy az egyetlen házon belüli opciót, Pierre Gaslyt válasszák. A Red Bull kommunikációja attól a perctől egy irányba mutatott: tudják, hogy Gasly rutintalan és hogy Max Verstappen milyen jó, nem ugyanazok az elvárások velük szemben. Gasly aztán már a teszten többször is összetörte az autót, majd az első versenyhétvégéken is botladozott, de ekkor még 100%-osnak tűnt a türelem vele szemben...
Ausztráliában nem jutott túl a Q1-en sem a csapat hibájából, egyébként itt még csak két tizedmásodperc volt a hátránya Verstappennel szemben - ekkor még nem sejtettük, de itt volt a legközelebb a hollandhoz. De mégis ő a 17. helyről indult, Verstappen pedig a negyedikről, megelőzve Charles Leclerc-t és alig 13 századdal elmaradva Sebastian Vetteltől. A futamon aztán Verstappen dobogóra állhatott, sőt, nem egészen két másodpercre volt a második helyezett Lewis Hamiltontól, míg Gasly nem tudott felzárkózni a pontszerzők közé, csak a tizenegyedik lett.
Bahreinben nagyon nem működött a Red Bull, Verstappen csak ötödik lett vele, épphogy megverte a középmezőnyt (pár századdal), de Gasly nem jutott be a Q3-ba sem, még Albon Toro Rossójától is kikapott, Verstappentől a Q2-ben négy tizeddel maradt el és a 13. helyről rajtolhatott. A futamon aztán feljött a nyolcadik helyig, épphogy megelőzte a második futamát teljesítő Albont, míg Verstappen negyedik lett, egy kör hiányzott neki ahhoz, hogy megelőzze a motorhibás Leclerc-t.
Kínában ötödik-hatodik helyet szerzett az időmérőn a két Red Bull, de az addigi legnagyobb időkülönbséggel: amíg Verstappen alig maradt el a két Ferraritól, addig Gasly 28 ezreddel gyűrte le a Renault-kat, kettejük között 841 ezred (!) volt a különbség. A futamon aztán Verstappen megint lépett egyet előre, Leclerc elé a negyedik helyre, míg Gasly maradt hatodik, de a végére több mint egy perc (!) lett köztük a távolság.
Jött Baku, ahol az időmérőn Gaslyt a csapat hibájából kizárták, így az utolsó helyről rajtolt, míg Verstappen a negyedikről - a futamon a holland maradt is negyedik, míg Gasly nem ért célba.
Itt érkeztünk meg az európai szezonhoz, eddigre már sokan kritizálták Gaslyt, de a Red Bull védte: szerintük nehezen vezethető volt az autó, a franciának még időre van szüksége és nem szabad Verstappenhez mérni jelenleg. A barcelonai kvalifikáción a holland negyedik lett Leclerc előtt, Gasly csak hatodik, három és fél tizeddel lemaradva, majd a futamon Verstappen Vettelt is megelőzte és dobogóra állhatott, míg Gasly maradt hatodik.
Jött Monaco, ahol Verstappen Vettel előtt harmadik, Gasly a középmezőnyt épphogy megelőzve ötödik lett az időmérőn, csapattársához képest négy tizedmásodperces hátránnyal - a futamon aztán Verstappen gyakorlatilag a győzelemért harcolt, végül negyedik lett, míg Gasly ötödikként ért célba.
Kanadában történt az egyetlen eset, amikor Gasly végzett előrébb az időmérőn, a Red Bull eltaktikázta Verstappen körét a Q2-ben, bár a Q1-ben még négy tizeddel gyorsabb volt a holland. A futamon aztán hiába indult négy hellyel hátrébbról, végül megelőzte csapattársát, ötödik lett, Gasly viszont visszacsúszott a nyolcadik helyre...
Itt már azért egyre inkább égett a talaj Gasly lába alatt, de a csapat még mindig határozottan védte ("nem megy jól, de igyekszünk segíteni neki", sőt, Gasly olyanról beszélt, hogy az autó egyáltalán nem fekszik neki és a csapatnak is ideje lenne többet tenni ezért...), aztán a franciaországi időmérőn kapott hét tizedet (!) Verstappentől úgy, hogy ő a kilencedik, csapattársa a negyedik lett. Mindezt tetézte azzal, hogy a futamon nem hogy nem jött fel, hanem visszaesett tizediknek, míg Verstappen hozta a stabil negyedik helyet.
Jött Ausztria, ahol már betelt a pohár: amíg Verstappen Valtteri Bottast megelőzve a harmadik helyre kvalifikált, addig Gasly a Q3 leglassabb (!) autója lett egy újabb héttizedes pofonnal. A futamon Verstappen elképesztő teljesítménnyel nyerni tudott és örömünnepet okozott a csapatnak, addig Gasly ugyanilyen autóval a hetedik helyen futott be, körhátrányban a csapattárshoz képest...
Ezt követően a Red Bull odaadta Gaslynak Verstappen beállításait és jött az egyetlen olyan hétvége, ahol pozitívan beszélhettünk a franciáról: Silverstone-ban az volt az általános vélekedés, hogy újjászületett és végre azt hozza, amit kell. De ez mit is jelentett? Az időmérőn kikapott több mint három tizeddel (de legalább megelőzte Vettelt), majd a futamon volt egy szép manővere Vettellel szemben és végül Verstappen előtt végzett egy hellyel úgy, hogy a hollandot a ferraris felöklelte.
De rendben, ez már alulról súrolta a második számú pilótáktól várt teljesítményt, a javulás egyértelmű volt, így következett Németország. Itt mindkét Ferrari betlizett az időmérőn, esély nyílt a Red Bull előtt: Verstappen második lett, épphogy megelőzte Bottast, míg Gasly negyedik, de kapott a hollandtól négy tizedet és csak eggyel előzte meg Kimi Raikkönent. A futamon aztán Verstappen újfent parádézott és nyert, míg Gasly kiesett.
Itt már azért nyíltan is jöttek a keményebb kritikák, Christian Horner szerint ha az egyik autó nyerni tud háromból kétszer, akkor a másiknak se a McLarennekkel és az Alfa Romeókkal kellene küzdeni. Ez azonban nem hatott pozitívan: a Hungaroringen Verstappen konkrétan pole-t szerzett, Gasly pedig hatodik lett, szűk kilenc tizedmásodperces hátránnyal, ami az eddigi legnagyobb különbség volt köztük szombaton. A futamon a holland megint a győzelemért meccselt, míg Gasly maradt hatodik, még Carlos Sainzcal sem bírt és kört kapott a csapattárstól...
Ha az időmérőket nézzük, akkor átlagosan több mint öt tizedmásodperccel (!) volt lassabb eddig Verstappennél Gasly, ami a mezőny legrosszabb (!) mutatója csapaton belül. Ammíg a holland a győzelmekért-dobogókért harcol és jelenleg a tabella második helyéért áll meccsben, addig Gasly a középmezőny autóit sem tudja stabilan megverni. Egyetlen olyan hétvégéje volt, amikor talán megfelelt az elvárásoknak, de többször kapott például kört Verstappentől. Amíg Bottas Hamilton pontjainak 75, Leclerc pedig Vettel pontjainak 85%-át szerezte eddig, addig Gasly 35%-on áll Verstappenhez képest.
Az egyetlen furcsaság a kommunikáció, hiszen még a Magyar Nagydíj után is azt mondták dr. Helmut Markóék, hogy a szezon végéig megtartják Gaslyt. Mi változott? Egy elbeszélgetés során a pilóta nem úgy reagált, ahogy kellett volna? Most nézték át mélyebben is az adatokat és rájöttek, hogy ennek így semmi értelme? Ezt aligha tudjuk meg. Az viszont biztos, hogy ha Gasly nem kap még egyszer lehetőséget az első csapatnál, akkor úgy vonulhat be a történelembe, mint a Red Bull fennállásának leggyengébben teljesítő versenyzője...