Mi a legújabb magyarázat-variáns az évad első európai futamára új aerocsomagot és továbbfejlesztett motort készítő Ferrarinál arra, hogy a beharangozott erőfeszítések ellenére a gyorsabb pilótájuk, Sebastian Vettel közel 9 tizedet kapott a zsinórban harmadik pole pozícióját szerző Valtteri Bottastól? A négyszeres világbajnok német szerint az, hogy feláldozták az időmérőt a futam érdekében: „Az eredménnyel természetesen nem vagyok elégedett, azzal viszont igen, ahogyan megközelítjük a helyzetet. Kipróbáltunk különféle irányokat és rátaláltunk valamire, ami kifizetődő lesz. Ma nem volt az, de remélhetőleg holnap a futamon már az lesz tempó tekintetében, és nagyon bízom abban, hogy ezzel megfelelő irányba kerülünk az elkövetkező hetekre nézve is” – mondta Vettel, akiből tényleg a prófétának kellene szólnia ahhoz, hogy az évad első négy futamának küszködése után maradjon valamicske esélyük a bajnoki harcra. Pláne annak fényében, hogy a pénteki edzések alapján elvégzett versenytempó-elemzések szerint a Mercedes fölénye abban a tekintetben is rémisztő, körönként akár fél másodperc is lehet.
Bár az eddigi futamokon látottak alapján minden okunk megvan arra, hogy ne számítsunk váratlan fordulatra, régóta tudjuk, hogy az F1 bizony az a műfaj, ahol bármikor bármi megtörténhet. Bottas formája még soha nem volt olyan jó, mint mostanában, és ez még úgy is megmutatkozott, hogy az utolsó szabadedzést kicsúszással zárta. Talán épp a zsinórban harmadik pole pozícióját nagy fölénnyel szerző, a vb-tabellát egyetlen ponttal vezető finn mostani szélvészgyorsasága lehet az, ami változtathat a dolgokon, ami – talán – esélyt adhat a Ferrariknak is. Hogyan? Emlékezzünk csak 2016-ra, amikor Nico Rosberg járt hasonló cipőben és Lewis Hamilton babérjaira pályázott: épp itt, a Circuit de Barcelona-Catalunyán történt az eset, amely a Mercedes emlékezetes belső háborúját elindította. Az élről rajtoltak, rögtön az elején összeütköztek, a többi pedig már történelem. Hamilton ezúttal a 2. kockából rajtolhat, de épp a minap jelezte, hogy még egyszer nem lesz olyan kíméletes, előzékeny, mint amilyen a bakui rajtnál volt.
Nagy összegben csak a bátrak fogadjanak arra, hogy ismét lesz hasonló összetűzés, hiszen azóta már a Mercedes-vezérkar is jóval tapasztaltabb az ilyen helyzeteket illetően, Toto Wolff szerint fel is készültek a helyzet elharapódzására. Bottas sem Rosberg, jóval higgadtabb a németnél, még úgy is, hogy idén kompromisszummentesebb szeretne lenni, ráadásul a vigyorából arra lehet következtetni, hogy élvezi a dolgok alakulását, azt, hogy az évadnyitó óta minden rajtelsőséget elhappolt a csapattárs-rivális orra elől. „Ez most tényleg remek kvalifikáció volt, az egyik legjobb, ha nem a legjobb” – mondta a finn, aki 1:15,406-os pole-idejével új pályacsúcsot állított fel. „Nagyszerű érzés, amikor sikerül összerakni egy ilyen kört. Az autó nagyon jó, száz százalékig megbíztam benne és tényleg tökéletesen azt csinálta, amikor akartam. Ez tényleg remek.” Hamilton mást nem tehetett, felvette a pókerarcot, dicsérte Bottast és elismerte: „Nem tudtam kellően kihasználni az autó teljesítményét, szóval ezen még dolgoznom kell. A Q3-ban a köreim nem voltak elég jók, ennyire egyszerű ez az egész” – fogalmazott az ötszörös vb-első.
Bottas egyébként megmutatta azt is, hogy egyre érettebb a pszichikai hadviselés területén is, a finn odaszúrt a rivális vörösöknek és méltatta saját csapatát: „Amikor megláttam az időket, egyből az jutott eszembe, hogy arra számítottunk, a Ferrari sokkal közelebb lesz. Szerencsére már tegnap meggyőződhettünk arról, hogy jó formában vagyunk. A csapat nagyszerű munkát végzett, teljesítmény tekintetében jó az irány” – jelentette ki az északi versenyző.
Ha már felemlegettük a 2016-os barcelonai eseményeket: miután kihasználta a Mercedesek összecsapását, azon a futamon vált a legfiatalabb futamgyőztessé a Red Bull színeiben első ízben versenyző Max Verstappen, aki ezúttal is hozta a kötelezőt. A holland gyorsabb volt a Ferrari ifjoncánál, Charles Leclerc-nél, így a 4. rajtkockából várhatja a kialvó piros lámpákat: „Szerintem kihoztuk a maximumot a mai kvalifikációból és nagyon boldog vagyok, hogy ennyire közel kerültem Sebhez és sikerült beférkőznöm a Ferrarik közé. A Mercedesek túl gyorsak voltak, pláne Valtteri, de egészen jól szerepeltünk és az autó balansza is sokkal jobb most, mint korábban. Persze jó lett volna előkelőbb helyen végezni, de az edzéseken a versenytempónk jó volt és ezen a futamon mindig versenyképesek vagyunk, így bizakodó vagyok. A Mercedes erős, de szerintem a dobogóért harcban leszünk” – mondta az energiaitalosok fenegyereke.
Ha a szombat délutáni összképet nézzük, már az is egy élvezeti faktor lenne, ha a holland dobogóért csatázna, de ne adjuk fel a reményt, hiszen tudjuk: az hal meg utoljára. Remélhetőleg ez nem vasárnap délután lesz, a Circuit de Barcelona-Catalunyán…