DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Már a McLaren is kilépéssel fenyegetőzik

Ha a 2021-től életbe lépő szabályok nem felelnek meg a wokingi csapat igényeinek, komolyan fontolóra veszik a kilépés lehetőségét, árulta el a Guardiannek Zak Brown csapatfőnök.

A Liberty Media 2021-re ütemezett egy olyan jelentős szabálymódosítási csomagot, ami a Formula-1 számos aspektusát érinti, így többek közt a sokat vitatott költségvetési limitet, a bevételek elosztását, illetve a versenyszabályokat is. Kedden az F1 tulajdonosa és az istállók vezetői Londonban találkoznak, hogy véglegesítsék a szabálykönyv alapjait, a Liberty ugyanis júniusra tűzte ki azok elfogadásának határidejét.

Néhány nappal a találkozó előtt azonban egy újabb csapat, a McLaren is azzal fenyegetőzött, ha az új szabályok nem felelnek meg az istálló érdekeinek, komolyan fontolóra veszik a kilépés lehetőségét. A wokingi alakulathoz hasonlóan korábban a Ferrari és a Red Bull Racing volt az, aki belengette ezt az eshetőséget.



„A McLaren számára két feltételnek kell teljesülnie: hogy pénzügyileg kifizetődő legyen a jelenlétünk és tisztességesen és versenyképesen harcolhassunk a többi csapat ellen. Ha ezek nem valósulnak meg, komolyan elgondolkodunk az F1-ben való részvételünkről” – jelentette ki Brown a Guardian brit lapnak, leszögezve azt is, kijelentését nem csak alkudozási taktikaként használja. „Mi egy pénzügyileg felelős és versenyképes csapat vagyunk, ezért, ha úgy érezzük, az új szabályok nem szolgálják a mi érdekeinket is, akkor kénytelenek leszünk felülvizsgálni, megéri-e egyáltalán részt venni ebben a sportban.”

Brown elsősorban az F1 bevételeinek elosztását tartja sarokponti kérdésnek. A Guardian beszámolója szerint ugyanis a 2020-ig érvényben lévő szabályok értelmében, míg a Ferrarinak 2018-ban 68 millió dolláros bónusz járt a sportban való több évtizedes jelenlétéért, a Red Bullnak és a Mercedesnek pedig fejenként 35 millió járt, addig a McLaren 30 millió dollár bónuszt kapott a konstruktőri bajnokságban elért hatodik helyezéséért. A brit úgy véli, ez az elosztás igazságtalan és csak a három élen álló csapat érdekeinek felel meg.

„Azzal egyetértek, hogy a Ferrari kapja a legtöbbet, mert ő a legnagyobb név, de azért nem ilyen különbséggel" – mondta Brown. Szerinte a bevételeket elsősorban a teljesítmény alapján kellene elosztani, mert így maga a pályán zajló versenyzés is kiegyensúlyozottabb lehetne. „Ha mindenki ugyanannyit kapna, a verseny is szorosabb lehetne. Igaz, hogy az F1-nek mindig voltak olyan korszakai, amikor egy csapat dominált, de egy nagyszerű Formula–1-ben nem lenne jelen az ilyen jellegű dominancia. Az ugyanis nem normális, hogy sorozatban öt-hat címet kizárólag egyetlen csapat nyer meg.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: