Így zajlott a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj
Nagyon nagy szeretettel és kitörő örömmel köszöntjük minden olvasónkat a Formula.hu élő szöveges közvetítésében - alig húsz perc, és kezdődik a 2019-es Forma-1-es szezon! Mi már nagyon be vagyunk zsongva, hiszen hónapok óta erre a napra vártunk!
Az időjárás verőfényes napsütéssel kegyes a mezőnyhöz, igazi kora őszi napon rendezik meg a szezonnyitót.
A mezőny nem sokkal a futam rajtja előtt megemlékezett a csütörtök hajnalban elhunyt, 66 évet egykori F1-es versenyigazgatóról, Charlie Whitingról.
A minutes silence to remember the service of Charlie Whiting #ThankYouCharlie #AusGP pic.twitter.com/ZeREhlTgFM
— Australian Grand Prix #AusGP (@ausgrandprix) 2019. március 17.
A hagyományoknak megfelelően pedig elkészült a szezonnyitó csoportkép is:
Charles Leclerc első F1-es futamára készül a Ferrari színeiben - írjátok meg nekünk Facebookon, az élő közvetítés bejegyzése alatt, hogy szerintetek mire lesz képes a negyedik rajthelyről!
Ready for your first race in red, @Charles_Leclerc? #AusGP #F1 pic.twitter.com/0G4BXHiz9y
— Formula 1 (@F1) 2019. március 17.
A futam nyolc perc múlva veszi kezdetét, vessünk egy pillantást a rajtrácsra:
A pilóták hamarosan elindulnak a felvezető körre.
Back on the grid! Here we go... #AusGP #F1 pic.twitter.com/V1yR1CJWWg
— Red Bull Racing (@redbullracing) 2019. március 17.
Sebastian Vettelt is beszíjazták az autójába.
#Seb5 getting in the car #AusGP pic.twitter.com/Npzwqlnz0o
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) 2019. március 17.
No kinek van a legtöbb drukkere Melbourne-ben? Természetesen az új becenevet kapott Daniel Ricciardónak!
Go get 'em Daniel Avocado #AusGP #F1 pic.twitter.com/2sZqQMjPhL
— Planet F1 (@Planet_F1) 2019. március 17.
És elindult a felvezető kör!
Giovinazzin, Kvjaton, Strollon, Gaslyn és Russellen kívül mindenki a lágy keveréken rajtol, ők a közepesen futják majd első etapjukat.
A mezőny visszatért a rajtrácsra, kezdetét veszi az Ausztrál Nagydíj!
Valtteri Bottas lerajtolta Lewis Hamiltont!
Az egyik Renault már a célegyenesben kisodródott és elveszítette az első szárnyát.
A sorrend az élen: Bottas, Hamilton, Vettel, Verstappen, Leclerc, Magnussen
Vége az első körnek, némi törmelék van a célegyenesben a Ricciardo autójáról leszakadó légterelő miatt.
Bokszban az ausztrál - a Renault szerelői orrkúpcsere után engedik tovább.
A nyolcadk hazai versenyét teljesítő pilóta a bokszkijáratnál lévő magasításra futott rá, az szedte le az első szárnyat a Renault-ról.
LAP 1/58
— Formula 1 (@F1) 2019. március 17.
Bottas sprints straight past Hamilton into the lead!
But it's a nightmare start for Ricciardo, who loses his front wing #AusGP #F1 pic.twitter.com/gE73nLtpqj
Ricciardónak szólt versenymérnöke, hogy az oldalsó légterelők sérültek az autón, ami hátráltatni fogja a futam hátralévő részében.
Az ausztrál mellett Robert Kubica járt még a bokszban.
Bottas az élen már 1,6 másodpercre Hamiltontól.
A rajt ismétlése megmutatta, hogy Charles Leclerc ott volt Sebastian Vettel mellett az első kanyar külső ívén, ám vissza kellett sorolnia, nehogy összeütközzenek.
7. kör: Az élmezőny tagjai egyre inkább kezdenek elszakadni egymástól, az alsóházban folynak inkább nagyobb csaták. Pierre Gasly a gyatra időmérő után még mindig a 16. helyen halad, Danyiil Kvjatot üldözve.
A csapat nagyon elégedett Valtteri Bottas tempójával - ne feledjük, a finn utoljára a 2017-es Abu Dhabi Nagydíjon nyert utoljára futamot.
TEAM: ‘We are very happy with this pace.’
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 2019. március 17.
#VB77: ‘Copy.’ @ValtteriBottas is in the zone out front! #AusGP #F1 pic.twitter.com/L0kaMdMkja
Az ötödk helyen haladó Charles Leclerc hibázott az egyes kanyarban - nem csak füvet nyírt, a kavicságyba is kisodródott. Hátránya így már csaknem hét másodperc Verstappenhez képest.
Megvan a verseny első kiesője: Carlos Sainz búcsúzik a futamtól motorhiba miatt.
A 13. körben Kimi Raikkönen érkezik a bokszba.
Bottas folyamatosan növelni tudja előnyét Hamiltonhoz képest: a finn három és fél másodperccel vezet csapattársa előtt.
Nico Hülkenberg is bokszban.
A Pirelli jóslata szerint szinte mindenki egy kiálláson lesz, a lágy abroncsokon rajtolók mostantól cserélik majd le a gumikat közepesekre.
A 15. körben Sebastian Vettel is cserélt, akárcsak Kevin Magnussen, aki egyelőre a három nagycsapat mögötti követőboly legjobbja.
A pályára visszatérő dánt azonnal megtámadta a jobban tapadó gumikon érkező Hülkenberg, de a német nem tudott elmenni riválisa mellett.
Lewis Hamiltont korábban hozta ki a Mercedes: 2,5 másodperccel érkezett Vettel elé.
Déja vu: Grosjean kerékcseréjét elrontja a Haas, a francia több helyet is veszített, jelenleg az újonc Alexander Albonnal küzd.
Vettel új közepes Pirellijein megfutja a verseny leggyorsabb körét.
A német 1,6 másodpercre csökkentette lemaradását Hamiltonhoz képest!
19. kör: komoly a csata a középmezőnyben: Magnussen, Giovinazzi és Hülkenberg harcol a pozíciókért.
Lando Norris nagyon éretten versenyez: Giovinazzi folyamatosan esik hátra, de a brit nem kockáztat feleslegesen - az olasz kevés helyet hagyott neki a négyes kanyar külső ívén.
Vette hátránya beállt 1,6-1,7 másodperc körül, Hamiltonhoz képest, a Bottas-Verstappen-Leclerc trió pedig továbbra sem cserélt kereket.
A középmezőny lovagjai, Stroll, Kvjat és Gasly jelenleg a hatodik, hetedik és nyolcadik helyen állnak, de még ők sem jártak a bokszban.
Valtteri Bottast is cserére hívja csapata - a finn már több, mint tíz másodpeccel áll Hamilton előtt!
A 12. helytől lefelé Giovinazzi, Norris, Grosjean, Albon és Perez alkotta vonat zakatol - az olasz még nem járt kint, a mögötte lévők így időt veszítenek a még nem cseréltekhez képest.
Giovinazzi está tomando pressão de todos os lados https://t.co/8hSnarCAPh #F1noGP pic.twitter.com/0e53CkV5Bi
— Grande Prêmio (@grandepremio) 2019. március 17.
Max Verstappen s megjárta a Red Bull bokszát, 3,5 másodperccel érkezik meg Vettel mögé, aki már csaknem három másodpercre van Hamiltontól.
Lando Norris bevetődött Givonazzi mellé a négyes kanyarban, az olasz autójba azonban annyira csúszkál, hogy a mögötte lévők teljesen egymásra estek.
Romain Grosjean is átrágta magát az Alfa Romeo pilótáján.
Pereznek is sikerült az előzés, Albon azonban továbbra sem tud mit kezdeni Giovinazzival.
A 28. körben aztán csak cserél az olasz, de Leclerc is érkezik a második helyről - a monacói 16 másodperccel áll Verstappen mögött.
A holland pedig begyújtotta a rakétákat: már alig több mint fél másodperc a hátránya Vettelhez képest! Valamiért nincs kétségem afelől, hogy az első adandó alkalomnál megpróbálkozik az előzéssel.
És sikerül is neki! A 31. körben, a négyes kanyar külső ívén Verstappen megelőzte Vettelt, így átvette a harmadik helyet!
Közben potyognak a pilóták: előbb Daniel Ricciardót tolták be a Renault bokszába, folytatva az ausztrál átkot a hazai versenyeken, és Romain Grosjean sem tudja folytatni a küzdelmet.
A visszajátszás megmutatta, hogy Romain Grosjean ismét egy rosszul rögzített kerék miatt volt kénytelen leparkolni - a kiállásnál vacakoló bal első adta meg magát.
A Vettelt megelőző Verstappen egyre közelebb Hamiltonhoz: másfél másodperc a hátránya.
A Twitteren nagy a tanakodás, hogy Valtteri Bottas mit ehetett reggelire, vagy ebédre az Albert Parkban - nem véletlenül. A rajt óta vezető finn már 18,5 másoperccel vezet Hamilton előtt!
A legnagyobb csata jelenleg az egy pontot érő 10. helyért zajlik: Lance Stroll próbálja kivédekezni Danyiil Kvjat támadásait - egészen addig, amíg a négyes kanyarban ki nem sodródott egy balul sikerült előzés után.
A 38. körben a mezőnyben utolsóként Pierre Gasly cserél kereket. A bokszból kifelé aztán még egy pozíciót veszített Kvjathoz képest.
Videó Grosjean kieséséről - jelenleg azon folyik a vita, hogy a Haas-szerelő hibázott-e, vagy a felfüggesztés hibásodott meg a francia autóján.
Imagine: you screw up twice with a pitstop in the first race of 2018. The whole world watches it on Netflix so there’s ONE thing you need to avoid the first race of 2019.
— Giedo van der Garde (@GvanderGarde) 2019. március 17.
Haas mechanic: Hold my Rich Energy Drink. pic.twitter.com/9m9IDqkx3M
Charles Leclerc magányosan autózik az ötödik helyen - hét másodperccel csapattársa, és 26-tal Kevin Magnussen mögött. A Haas-pilótához mért különbség elég lehet egy plusz kiállásra, hogy a Ferrari a lágy keverékkel megpróbálja elcsípn a leggyorsabb körért járó egy pontot.
"Miért vagyunk ilyen lassúak?" - kérdezi Vettel csapatrádión. "Nem tudjuk" - érkezik a rövid válasz versenymérnökétől. Az előző két Ausztrál Nagydíj győztese 36 másodperccel áll Valtteri Bottas mögött...
Jelenleg ekkora a különbség Hamilton és Verstappen mögött (1,4 mp).
"Az egyetlen mód arra, hogy elveszítsük ezt a versenyt, hogy ha nem marad gumin egy esetleges safety car esetén" - mondja versenymérnöke Valtteri Bottasnak. Valóban, a finnt egyedül előnyének lenullázódása tudná földre kényszeríteni, hiszen 25 másodperccel vezet Hamilton előtt.
Bossing this race. 23s up the road with 16 laps to go - keep doing what you’re doing, VB!#AusGP #F1 pic.twitter.com/7dRNCkhDeu
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 2019. március 17.
Verstappen hibázik, és hátránya három másodperc fölé nő Hamiltonhoz képest.
Az utolsó pontszerő helyekért nagy csata zajlik: Raikkönen, Stroll, Gasly és Kvjat küzd a 8-11. pozíciókért.
Sebastian Vettel elveszett ezen a melbourne-i késő délutánon: Charles Leclerc behozta lemaradását, és egyre kozelebb kerül csapattársához.
Verstappen a hibája után csaknem megfelezte lemaradását.
Talán nem nagy meglepetés, hogy a vezető ötösfogat Leclerc-rel bezárólag utcahosszal vezet a többiek előtt, mögöttük azonban olyan szoros a csata, mint amire számítottunk. Raikkönen egyre közelebb Hülkenberghez, Stroll pedig továbbra is remekül védekezik Kvjattal és Gaslyval szemben.
Verstappen már egy másodpercen belül Hamiltonhoz képest, ám a brit azt mondta, hogy nem adja fel, és ő is meg akarja kaparintani a leggyorsabb körért járó egy pontot.
Valtteri Bottas eddigi leggyorsbb körrel fordul az utolsó néhány kilométerekre az Ausztrál Nagydíjon.
Valtteri Bottas megnyerte a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat!
A finn remekül keretbe foglalta a tavalyi szezont: a 2017-est győzelemmel zárta, az ideit győzelemmel kezdte, azok után hogy 2018-ban számtalan alkalommal érte balszerencse a futamok során.
A finné lett a futam leggyorsbb köre is.
Mivel Max Verstappen nem tudott előzési távolságba kerülni Lewis Hamiltonhoz képest, ezért a brit pilóta megőrizte a második helyet a holland előtt, a két Ferrari azonban tragikusan lassúnak bizonyult a versenyen: a negyedik helyezett Vettel csaknem egy percet kapott a győztestől, ő viszont egy másodperccel múlta csak felül új kollégáját.
A további pontszerzők sorrendje: Kevin Magnussen, Nico Hülkenberg, Kimi Raikkönen, Lance Stroll, Danyiil Kvjat.
Bottas karrierje negyedik győzelmét szerezte meg Melbourne-ben. Talán nem túlzás azt állítani, hogy úgy kellett neki ez a siker, mint egy falat kenyér.
What. A. Drive!! @ValtteriBottas WINS the #AusGP! GET IN THERE!!!! pic.twitter.com/j5ZTcXPNjq
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 2019. március 17.
Köszönjük, hogy velünk tartottatok ezen a reggelen, olvassátok el a futamról készült összefoglalónkat ide kattintva!
És még egy lábjegyzet a végére: Honda-motoros autó először ért F1-es dobogóra Verstappen képviseletében a 2008-as Brit nagydíj óta, ahol Rubens Barrichello szintén a harmadik helyen végzett.
Rather different examples of podium-finishing, @HondaRacingF1-powered #F1 cars (courtesy of @MSI_Images) pic.twitter.com/ng50MONpcM
— Scott Mitchell (@ScottAutosport) 2019. március 17.
A dobogósok képével búcsúzunk - még egyszer köszönjük a figyelmet! Maradjatok velünk továbbra is, hiszen a nap folyamán folyamatosan olvashatjátok a legfrissebb híreket Melbourne-ből!