DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Ezeket érdemes tudni az új Mercedesről

James Allisonék elmagyarázták, hogy miben más az idei autó a tavalyinál, hogy mire figyeltek és hogy min próbáltak meg javítani - azt is elárulták, hogy már több mint egy éve dolgoztak ezen.

Megmutatta idei autóját a világbajnoki címvédő Mercedes, a W10 névre hallgató fenevad pedig eléggé eltér elődeitől, köszönhetően a 2019-re bevezetett új aerodinamikai szabályoknak. James Allison technikai igazgató szerint az ezeknek való megfelelés mellett a korábbi Mercedesek gyengeségeire is koncentráltak az új autó tervezésénél.

"A szabályváltozások egyszerre jelentenek lehetőséget és veszélyt" - mondta erről Allison. "Ilyenkor minden olyan feltevés, ami arról szól, hogy mit kell tenni ahhoz, hogy gyorsak legyünk, érvényét veszti és ha jobban, okosabban tesszük a dolgunkat, akkor jobbak lehetünk mindenki másnál - ugyanakkor ha nem vagyunk elég okosak, vagy nem látjuk jól, hogy hogyan lehet ebből a legtöbbet kihozni, akkor szenvedni fogunk. Viszont mindig üdítő az a kettősség, amit a bizonytalanság (hogy talán nem vagyunk elég jók) és az izgalom (hogy rájöjjünk, hogy mennyire is vagyunk azok) okoz."

A szakember rátért az autó konkrétumaira is. "A W09 (a tavalyi autó) kezelhetősége nagy előrelépés volt a W08-hoz képest, olyan pályákon voltunk versenyképesek, amiket korábban nem. Azonban mindezek dacára a hátsó gumik teljesítményének megőrzésében nem voltunk olyan jók, mint néhány riválisunk. Keményen dolgoztunk a felfüggesztésen és az aerodinamikai karakterisztikán azért, hogy az autó jobban bánjon az abroncsokkal. Remélhetőleg elég jól ahhoz, hogy minden verseny minden fázisában versenyképesek leszünk a naptár összes pályáján" - magyarázta.

Allison arról is beszélt, hogy igyekeztek grammonként lefaragni a Mercedes súlyából, minden alkatrészt darabokra szedtek és megvizsgálták, hogy hol lehetne még könnyíteni - van, ahol fél kilogrammot is találtak és összességében a "megspórolt" súlyt arra fordították, hogy az erőforrás, a felfüggesztés és az aerodinamika még hatékonyabban működjön.

Ezzel együtt alapvető dolgok megmaradtak az autó elődjéből, ilyen például a tengelytáv, de az aerodinamikai változtatásokon felül a motorról is szó esett - erről Andy Cowell, az ezért felelős vezető beszélt. "Változtattunk az erőforrás hűtésén, ez remélhetőleg javít az aerodinamikán és a motor teljesítményén is, szóval dupla győzelem. Előrelépéseket tettünk a benzinotor és az ERS-rendszer terén is, most az egész hatékonyabban működik."

Cowell azt is hozzátette, hogy a tervek szerint akár a vártnál könnyebb is lehet majd az autó vasárnapokon, mert kevesebb üzemanyagot kell beletankolniuk, ha megfelelő hatékonysággal működik a motor és az aerodinamika, öt kilogramm pedig már körönként két tizedmásodpercet hozhat nekik a konyhára.

Ami pedig a riválisok számára ijesztő lehet: Allison szerint ezt az autót már 2017 vége óta tervezik, tehát az előző évi világbajnok technika bemutatását megelőzően dolgoztak már rajta. "Már 2017 vége óta beszélünk arról, hogy hogyan legyen a karosszéria, hogy milyen változások legyenek az erőforrásban és ennek megfelelően versenyeztünk már tavaly - fontos volt, hogy a megfelelő mennyiségű ember dolgozzon ezen az autón."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: