DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

Tervező: Alapjaiban változik meg az F1 2021-ben

A nyolcvanas évek óta nem ment át akkora változásokon az F1, mint amire 2021-ben készül – állítja a Force India technikai igazgatója, aki alig várja, hogy tiszta lapról kezdjék a tervezést.

Aki hosszú évek óta követi a Formula-1-et, annak olyan természetességgel hat a „szabályváltozások lesznek az F1-ben” kijelentés, mintha arról lenne szó, hogy ma reggel is felkelt a Nap. 2019-ben leegyszerűsítik az F1-es autók szárnyait, első fékhűtőit és oldalsó légterelőit is, ám ez a korábbi évektől eltérően nem egy hasraütés-szerű próbálkozás a sorozat izgalmasabbá tétele érdekében, hanem az F1 grandiózus elképzeléséhez vezető lépcsőfok. A száguldó cirkusz tulajdonosa, a Liberty Media 2021-ben elsöprő erejű átalakításokat ütemezett be, amelyek kedvenc sportágunk minden szegletét, így az autókat is érintik. A Force India technikai igazgatója szerint akkora változásokra készülhetünk, amekkorát utoljára közel négy évtizede látott a közönség.

lotus79-action-andretti

A ground effectet, vagyis szívóhatást először a Lotus 78 használta ki, gyökeresen megváltoztatva ezzel az F1-es autók működését


„A 2021-es lesz a valaha volt legnagyobb aerodinamikai szabálymódosítás. Olyan horderejű, mint amikor megszabadultunk a ’ground effecttől’. Már nagyon várom” – fokozta az izgalmakat Andy Green.

A ground effecttel rendelkező F1-es autók a hetvenes-nyolcvanas évek félelmetes szörnyetegei voltak, amelyek az egész karosszériát egyetlen óriási szárnyként használták, minden korábbinál nagyobb kanyarsebességet elérve ezzel. Hirtelen akkorát gyorsultak az autók, hogy az FIA 1983-ra biztonsági okokból betiltotta a megoldást, és bevezette a lapos padlólemezzel rendelkező gépeket.

Green borzasztóan lelkes a 2021-es szabálytervezet miatt, ugyanis a csapatoknak majdhogynem tiszta lappal kell kezdeniük a tervezést. Jó hír, hogy az Ecclestone-érával ellentétben ezeket a szabályváltozásokat csak komoly tanulmányozás után vezetik be. „Ezt sokkal több kutatás előzte meg, mint eddig bármelyik korábbi módosítást” – folytatta a szakember. Elsőre biztosan nem lesz minden tökéletes, de óriásit lépünk a jó irányba. A mérnökök számára izgalmas lesz egy teljesen új szabályrendszerben dolgozni, én is alig várom már. Meggyőződésem, hogy azok az autók nagyban megváltoztatják majd a versenyzést.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: