DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Exkluzív: A Sauber magyar modellépítője

Bár álmodott róla, sosem törekedett rá, hogy egyszer a Formula-1-ben dolgozzon, amíg autófényező képesítésével be nem adta jelentkezését a svájci istálló aerodinamikai részlegéhez. Bódi Dáviddal beszélgettünk.

Minden F1-es csapatnál munkatársak százai dolgoznak – a nagycsapatoknál közel ezren –, a világ számtalan nemzetéből összesereglett szakemberek. Időről időre hallani egy-egy újabb magyarról, aki a Formula-1 elit közösségében tűnik fel: legutóbb például a Mercedes fiatal programozója került a köztudatba. Mostanáig Bódi Dávid nevével sem találkozhattak a sportág keményvonalas rajongói sem: a 27 éves, szolnoki születésű modellépítő az Alfa Romeo Sauber aerodinamikai részlegénél dolgozik.

„Két helyen dolgozom: a szélcsatornában, ahol tesztelünk, és a műhelyben, ahova az előre gyártott alkatrészek érkeznek. Sokféle anyagból készülnek, például karbonból, műanyagból, fémből, kerámiából, ami nagyon törékeny. A mi feladatunk ezekből az alkatrészekből összerakni a 60 százalékos méretarányú modellt, amely aztán megy a csatornába a tesztelésre” – beszélt munkaköréről a Formula.hu-nak Bódi Dávid. Mivel Zürich közelében él, 20 perc alatt bejut a csapathoz, Hinwilbe: hajnalban, délután vagy éjszaka, mivel az aerodinamikai részleg nem áll le a nap 24 órájában.



„Általában egy hétre vagyunk beosztva a műhelybe, egy hétre a szélcsatornába. A műhelyben egy műszak van, a szélcsatornában viszont három. Több ezer tesztet végzünk az F1-es kocsi modelljével. Itt az a feladatunk, hogy az alkatrészeket átépítsük, ahogyan az aerodinamikusok megszabják, mivel ők döntik el, mikor és mennyit kell tesztelni az első szárnyat, hátsó szárnyat, diffúzort és így tovább. Ha egy teszt jól sikerül, az alkatrész felkerülhet az autóra.”

Kívülállóként úgy képzeljük, hogy aki csak Formula-1-es csapatnál dolgozik, hosszú éveken keresztül, céltudatosan felépített karrier legfontosabb állomásaként kerül be álmai munkahelyére. Nem így történt a Sauber magyarjának esetében, aki korábban sosem foglalkozott modellépítéssel, autófényező képesítéssel vették fel a céghez.

„Ezt mindenki megkérdezi!” – válaszolt nevetve, mikor arról érdeklődtünk, gondolta volna akár pár éve, hogy egy Formula-1-es csapat alkalmazottja lesz. „Kiskoromtól fogva mindig néztem otthon, nagy Schumacher-fan voltam, meg Hakkinennek, Raikkönennek szurkoltam. De sosem gondoltam volna rá. Mikor Svájcba költöztünk, természetesen tudtam, hogy itt van a Sauber, de nem nagyon foglalkoztam vele addig, amíg új munkát nem kezdtem keresni 2017 őszén.”

Bódi Dávid a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Szajol községben nőtt fel, 15 éves korában viszont családjával nyakukba vették a világot: előbb Németországba költöztek, ahol autófényezőként dolgozott, aztán hat évvel ezelőtt Svájcba telepedtek – azóta saját lábra állt, szülei visszatértek Magyarországra. A zürichi repülőtérrel leszerződött egyik vállalatnál logisztikusként helyezkedett el, de nem volt elégedett a munkával, szeretett volna ismét a szívéhez közel álló autókkal és motorokkal foglalkozni.

„Sok helyre beadtam a jelentkezésem, és elég sokáig keresgéltem, amíg rátaláltam a Sauberre. Tudni kell a cégről, hogy két fő részleg van, a Sauber Motorsport és Sauber Aerodynamics, utóbbihoz tartozik a szélcsatorna. Volt egy segítőm, akivel sikerült egy elég jó jelentkezést megírnunk. Pár hét elteltével szóltak, hogy szívesen meghallgatnának, volt egy interjú, aztán két nap próbamunka, előbb a szélcsatornában, majd a műhelyben. Nem volt kikötve a modellépítő előélet, autós-motoros területen szerzett tapasztalatot vártak el, mostani munkatársaim között is van karosszérialakatos, autószerelő és hasonlók. Ami a legfontosabb elvárás volt, hogy jól szereljünk és fanatikusan álljunk a munkához.”

„A két próbanap után eltelt majdnem két hónap, mire megkerestek, hogy szeretnék-e még a Saubernél dolgozni. Tavaly február 1-jétől álltam munkába. Nem nevezném különleges történetnek, mondhatni, hogy egyszerűen ment. Persze nem úgy értem, hogy könnyű volt bejutni, hiszen 11 embert hívtak be próbamunkára, és hármat vettek fel” – mesélte el, hogyan kapta meg az állást.

A Sauber 400 alkalmazottja között körülbelül huszonöt nemzetiség található meg, közvetlen kollégái között németek, olaszok és svájciak mellett osztrák és montenegrói is van. Nem csupán részlegénél, de tudomása szerint az egész cégnél ő az egyedüli magyar.

„A 2019-es autón már tavasz óta dolgozunk. A leghúzósabb időszak ősz elejétől, különösen decembertől tart február közepéig, amíg kijön az új kocsi. Olyankor nagyon rámegyünk a szélcsatornás tesztelésre, hogy Barcelonában minél jobb legyen az autó” – nyújtott betekintést a Saubernél való életbe, amely, ahogyan sejthető, jóval pörgősebb, mint egy normál munkahelyen. „Ez egy elég rossz időszak, nagyon oda kell tenni magunkat, nagy a nyomás. Évközben már más, van egy alapkocsink, onnantól egyszerűbb, persze minden pályára készülnek új alkatrészek. Viszont a következő modellt, a C39-et már tavasztól elkezdjük tesztelni, olyankor felváltva jön a szélcsatornába a kettő.”

A Sauber szélcsatornája sosem áll le, Dávidék csapata akkor is dolgozik, ha kivételesen nincsen Formula-1-es teszt: „Az üres napokat kiadja a csapat, például a gyenge DTM-es eredményei után az Audi hozzánk hozta az RS5-öt tesztelni. Havonta két-három rövid tesztre más külső projektek is érkeznek, amelyekről nem mesélhetek.”

„Napi szinten találkozom a főnökökkel, akiket a hírekből ismerhetnek az olvasók. A Ferraritól érkezett Simone Resta, a műszaki igazgató, aki gyakran bejön a tesztekre. Elismert név az aerodinamikus főnök, Jan Monchaux, aki az Audi Motorsporttól jött, szintén abban az egy évben, mióta itt vagyok. A legnagyobb főnök, Frederic Vasseur is benéz néha a csatornába. Volt egy nagy élményem, tavaly nyáron a Netflix forgatott nálunk, épp a csatornában voltam, mikor lejött Leclerc és Ericsson, jó fejek voltak, váltottunk pár szót. Raikkönennel sajnos nem találkoztam még. Amikor körbenézett a gyárban, csak a szélcsatornába köszönt be a feleségével, én pedig a műhelyben dolgoztam. A karácsonyi bulin pedig nem tudtam ott lenni.”

Már most a szokásosnál nagyobb figyelem övezi a Sauber körüli történéseket Kimi Raikkönen csatlakozása miatt. Természetesen nem mulasztottuk el a kérdést: a felkészülés eredményei alapján mire számítanak a csapatnál?

„Régóta, már tavasztól kezdődően folyik az új modell tesztelése, most pedig úgy néz ki, jól sikerült a kocsi, a főnököm is ezt mondja. Nagy a konkurencia, de reméljük, hogy az elsők között lehetünk. Sok az új ember nálunk, akik teljesíteni akarnak, és Raikkönen is motiváltnak tűnik, meg akarja mutatni, hogy még van benne erő. Két éve még majdnem bezárt a csapat, de az Alfa Romeo, a szponzor most nyomja a pénzt, azon vannak, hogy fejlődjünk. Jó évünk lehet” – zárta a Sauber magyar modellépítője.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: