DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

A pszichológusok szerint is jobban járnánk az új F1-es időmérővel

Továbbra is az FIA és a Liberty Media napirendjén van az időmérő edzés lebonyolításának megváltoztatása. Az immár az döntéshozók mellett tanácsadóként ténykedő mérnök, Pat Symonds elmagyarázza, miért jó ötlet ez.

Általános egyetértés van abban jelenleg az F1-ben a vezetőség és a nézők körében is, hogy a háromszakaszos, kiesési rendszerrel operáló időmérő az egyik legjobban funkcionáló része a sportnak. A korábban a Renault-nál és a Williamsnél is ténykedő Symonds is tisztában van azzal, hogy a jól működő dolgokat nem kell próbálni megjavítani, hozzáteszi viszont azt a kiegészítést, hogy változás nélkül azonban nem lehetne elérni további fejlődést sem.

A kvalifikáció kapcsán felmerült ugyanis, hogy 2021-re a jelenlegi formátumot kicsit továbbgondolva négyszakaszossá tennék azt, amit egyesek, mint Sebastian Vettel már kicsit túlzásnak tartanak, Symonds azonban az F1Racing hasábjain kifejtette az elgondolás tudományos hátterét.

„A pszichológusok beazonosítottak egy olyan kognitív tulajdonságot, amely csúcspont végi hatás néven ismert, és amely azt jelenti, hogy egy esemény élményfaktorát az emberek mindig a legintenzívebb periódusban átélt érzelmek alapján határozzák meg, nem pedig az egész esemény során tapasztalt érzéseik átlaga alapján. Az F1-es időmérő edzéseken is megtapasztalható ez, ahol a legizgalmasabb periódusok mindig a szakaszok végén jönnek el, fokozva ezzel az élvezeti értéket. Felmerül a kérdés, hogy miért ne lehetne akkor inkább négy szakaszra bontani a három helyett?” – mutat rá.

suzuka



„A kvalifikációs szakaszok idejét csak egy perccel kellene csökkenteni, mindegyik végén négy pilóta búcsúzna, végül pedig egy tízperces szakaszban a legjobb nyolc pilóta vívna csatát a pole-ért. Ha ehhez még hozzávesszük a gumimelegítő paplanok 2021-es tilalmát, akkor a versenyzői képességek még inkább előtérbe kerülnek.”

Symonds szerint az is a sport előnyére válna, ha a pilótáknak csak egy gyorskörre lenne lehetőségük az egyes szakaszokban, így a hibáikra jobban ráfizetnének, hiszen már nem tudnának egy második kísérlettel javítani. Jelenleg a Formula-E használ ezen elgondolás alapján működő kvalifikációs rendszert, és rendre kiszámíthatatlan időmérős eredményeket produkál.

„A jelenlegi rendszer lehetővé teszi, hogy mindenki két gyorskörrel próbálkozzon, ami csökkenti a veszélyt, szemben egy olyan rendszerrel, ahol minden csak egyetlen körön múlik” – veti fel ezt a problematikát Symonds. „Ha egyes autók nem az erőviszonyok szerint várható helyükre kerülnek a rajtrácson, az mindig izgalmakat ad hozzá a versenyhez, jobb csatákat eredményez. Ha pedig meg tudjuk oldani, hogy az autók közötti teljesítménykülönbség kisebb legyen, valamint könnyebben tudják egymást követni, az további segítséget jelenthet. Mindkét dolog ott van a 2021-es szabálykönyv célkitűzései között.”

Ha végül a fenti változások lépnének életbe, az még mindig a kevésbé radikális átalakulás lenne. A szakember ugyanis cikkében felhozta a kvalifikációs versenyek ötletét is, ami véleménye szerint már csak az állandó versenyhelyzet miatt is nagyobb izgalmi faktort hordozna magában, mint bármiféle klasszikus értelemben vett időmérő. De ezen felül is komoly átalakulások előtt áll a versenyhétvégék programja, jó eséllyel a két pénteki másfél órás szabadedzés sem fogja megtartani jelenleg formáját.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: