A Formula-1-ben jelenleg is használt büntetőpont-rendszer az utóbbi öt szezon vétségeit jegyzi, azóta pedig 13 pilóta gyűjtött be 10 pontnál többet. Az FIA által húzott strigulák 12 hónap alatt évülnek el, ennyi idő alatt kell összegyűlnie 12 pontnak ahhoz, hogy az adott versenyzőt automatikus eltiltással szankcionálják. A rendszer használata óta ilyen még egyszer sem történt meg, a 10 pontos lélektani határt viszont már 13 pilóta lépte át.
Bár több versenyző is kritizálta a rendszert, az FIA nem tervezi megváltoztatni azt. Charlie Whiting kihangsúlyozta, azért van erre szükség, hogy „a rendszeres kihágókat jegyezzék.”
A listavezető, s egyben az idei szezon legcsintalanabbja Max Verstappen és Romain Grosjean lett, ők hét-hét ponttal zárták az évet, míg az öt éves egyenlegük 19-19 egység. Kisebb meglepetésre az összesített sorrend harmadik helyén Marcus Ericsson helyezkedik el, mindössze egy ponttal az élen álló kettős mögött. Sebastian Vettel sem egy ártatlan bárány szerepében tetszeleg, a négyszeres világbajnok 15 egységgel a 6. helyen tanyázik.
Persze az utóbbi évek rosszfiúi is felkerültek a listára. Danyiil Kvjat úgy a 4., hogy a legutóbbi 21 futamon ott sem volt, a sokszor emlegetett Pastor Maldonado pedig 2015 óta nem versenyzett az F1-ben, mégis a 10. helyet bérli. Fernando Alonso helyzete azért érdekes, mert karrierje utolsó versenyén ismétlődő kanyarlevágásért 3 pontot gyűjtött be, ha ezt nem követi el, akkor ebben a cikkben említésre sem került volna a neve. Alább a teljes lista a Racefans jóvoltából.
Pilóták, akik 2014 óta minimum tíz büntetőpontot szereztek
1. | Max Verstappen | 19 |
2. | Romain Grosjean | 19 |
3. | Marcus Ericsson | 18 |
4. | Danyiil Kvjat | 17 |
5. | Kevin Magnussen | 16 |
6. | Sebastian Vettel | 15 |
7. | Sergio Perez | 15 |
8. | Nico Hülkenberg | 14 |
9. | Carlos Sainz | 12 |
10. | Pastor Maldonado | 11 |
11. | Esteban Ocon | 10 |
12. | Fernando Alonso | 10 |
13. | Kimi Raikkönen | 10 |