Alig egy órával a Német Nagydíj első szabadedzése előtt emelkedett négyre azon pilóták száma, akik szerződéssel rendelkeznek a 2019-es szezonra, hiszen a Mercedes hivatalosan bejelentette, hogy hosszabbított Valtteri Bottasszal. Ahogy az lenni szokott, ez a gyakorlás még a különböző alkatrészek kipróbálásával, a beállítások finomítgatásával, az ismerkedéssel telt, a két Mercedes és a két McLaren negyedóra elteltével még meg sem mutatta magát a pályán, közben Max Verstappen bizonyult a legszorgalmasabbnak, így ő állt az élre.
Szűk fél óra után az edzés legizgalmasabb eseménye az a hír volt, hogy Daniel Ricciardo autójába három erőforrás-elemből is újat szereltek be, így eldőlt, hogy a rajtrács végéről vághat majd neki a futamnak. Nem sokkal ezt követően a Marcus Ericsson helyére beugró Antonio Giovinazzi Sauberje okozott riadalmat, mert leszakadt róla a motorborítás egyik fele, de az olasz így is maradt vele a pályán.
Nagyjából negyven perc elteltével, tehát az edzés derekán kezdtek el igazán záporozni a gyors körök, Lewis Hamilton 1:14,181-gyel pedig már a 2016-os pole-pozíciós időt is maga mögé utasította, ezzel zárult az az etap, amely után a csapatoknak vissza kellett szolgáltatni a gumikat a Pirellinek. Ekkor még mindig nem volt mért köre Giovinazzinak és Vandoorne-nak, Bottas viszont új szerződésével a zsebében megfutotta az edzés első 1:13-as körét is, amellyel természetesen átvette a vezetést, így vágtak neki a pilóták az utolsó fél órának.
Az első helyét sokáig mégsem tudta megőrizni, Verstappen visszavágott, majd Hamilton felrakta az ultralágy gumit (addig lágy, vagy közepes keverék volt fent mindenkinek), így ismét az élre állt – ekkor mutatta meg magát először a Ferrari is, Sebastian Vettel lágy abroncsokon alig két tizeddel maradt el legfőbb riválisától.
Itt egy kicsit megmerevedtek az erőviszonyok, érdemes volt kicsit lejjebb tekinteni, hiszen a középmezőnyből egyértelműen kiemelkedett a két Haas, Charles Leclerc pedig ismét befért a legjobb tíz közé – közben Lance Stroll is remek időt produkált, a két McLaren viszont a sor végén kullogott Alonso-Vandoorne sorrendben.
Szűk húsz perccel a vége előtt Ricciardo került a középpontba, mert előbb futott egy második időt, majd átment egy pályára bekerülő sörösdobozon, de ez csak két körig zavarta meg, ugyanis következőleg már az élre állt 1:13,525-ös idejével. Mint utólag kiderült, ez volt az utolsó „ütés”, ez maradt a vége, Ricciardo ezzel a körével az első helyen zárta a gyakorlást, mindössze négy ezredmásodperccel (!) megelőzve Hamiltont – mögöttük Verstappen lett a harmadik, majd jött Vettel, Bottas és Raikkönen. Utóbbi egy lépéssel azért már le volt maradva a többiektől, mögötte pedig még nagyobb volt a szakadék, de a Grosjean-Magnussen páros így is stabilan maga mögé utasította a középmezőnyt.
Innentől lefelé elég vegyes volt a kép, Carlos Sainz gyengébb teljesítménye miatt nem jelenthető ki, hogy a Renault az ötödik erő, Alonso a végére felkapaszkodott a 12. helyre, így minimum a második edzést meg kell várnunk, hogy kicsit tisztuljon a helyzet.
Az első szabadedzés végeredménye: