DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Vettel: A siránkozó versenyzők miatt van ennyi büntetés

Tüske maradt Sebastian Vettelben az időmérőt követő rajtbüntetése: a szigorúságot szerinte a sok panaszkodásra lehet visszavezetni, amiben minden pilóta sáros. Whiting megmagyarázta, miért született büntetés, amikor épp Ausztriában ígérte meg, hogy a stewardok nem csupán az incidenseket, hanem következményeiket is számításba veszik – Sainz továbbjutása márpedig nem múlott a feltartáson.

Vettelnek azért kellett harmadik helyett hatodik rajthelyről kezdenie az Osztrák Nagydíjat, mert az időmérő edzés Q2-es szakaszában feltartotta Carlos Sainzt. A német versenyző a csapatra tolta a felelősséget, azzal érvelve, hogy nem szóltak a közeledő Renault-ról, holott mindig tájékoztatni szokták – a stewardok azonban úgy gondolták, a pilótának jobban kellett volna használnia tükrét, ezért járt a háromhelyes hátrasorolás. Vettel még a harmadik helyen befejezett nagydíj után sem emésztette meg a büntetést, és a panaszkodó versenyzőkre vezette vissza a szigorú retorziókat:

„Nem szóltak nekem, én próbáltam figyelni rá. Nem akarok fennakadni a dolgon, de… a szabálykönyv átkozottul vastag már” – idézi a motorsport.com a vasárnapi verseny után nyilatkozó Vettelt. „És azt gondolom, ez az összes versenyző hibája, valamennyiünké. Mindannyian voltunk már olyan helyzetben, hogy siránkoztunk és panaszkodtunk, mert ő ezt csinálta, ő azt csinálta. Végső soron ránk kellene hagyni, hogy a pályán megoldjuk ezeket a dolgokat, én azt hiszem.”



Az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting az Osztrák Nagydíjon elmondta, a stewardok testülete az elmúlt években kiosztott büntetések adatbázisát is felhasználja az ítélethozás során. Ez alapján Vettel háromhelyes hátrasorolása „megérdemelt volt, teljességgel következetes a korábbi döntésekhez viszonyítva”, mondta Whiting.

Ugyanakkor szintén Ausztriában, a versenyigazgató szájából hangzott el, hogy a versenybírák testületének a jövőben nem csupán az elkövetett versenyzői hibák mértékét vagy a szándékot kellene figyelembe venniük, hanem a következményeket is. Ez szintén Vettel kapcsán merült fel, aki a Francia Nagydíjon ötmásodperces időbüntetést kapott Valtteri Bottas kiforgatásáért, melyet sokan keveselltek, tekintetbe véve, hogy megpecsételte a finn versenyét. Ausztriában viszont az akadályozás nem járt komoly következménnyel, Sainz bejutott a Q3-ba – akkor hát miért nem vették figyelembe ezt enyhítő körülményként?

„A behatás alacsony volt, tehát ha azt az utat követnénk, hogy az incidens hatásait nézzük, akkor lényegében arra jutnánk, hogy nem történt baj, azaz nem történt szabálytalanság sem. Csakhogy ezt a gondolatmenetet jelenleg még csak mérlegeljük. Gondolkodunk rajta, beszélünk róla, de egyelőre nem tartjuk magunkat hozzá” – árulta el Whiting: azaz elképzelhető, hogy néhány nagydíj múlva egy ilyen hibáért már nem jár büntetés.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: