DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Nem bírta a gumi a Williams extrém taktikáját

Lance Stroll abroncsa a Francia Nagydíj utolsó előtti körében durrant el: a defekt a Williams szélsőséges taktikájának következménye volt, ugyanis mindkét autó már az első körben kereket cserélt – a lágy abroncsok azonban ekkora terhelést nem bírtak.

Nagy volt a forgalom a Paul Ricard versenypálya bokszutcájában a Francia Nagydíj első körében, ugyanis a két sérült autó, Sebastian Vettel és Valtteri Bottas mellett Fernando Alonso, valamint mindkét Williams a bokszba érkezett. Utóbbiak taktikai megfontolásból álltak ki, kihasználva, hogy a biztonsági autós fázis miatt kevesebb időveszteséget jelent a bokszkiállás, az ultralágy abroncsokat lágyra cserélték, azzal kalkulálva, hogy a keverék kibírja a verseny végéig.

„Megvizsgáltuk, milyen taktikák játszhatnak a kezünkre” – magyarázta Paddy Lowe műszaki igazgató, hogy a stratégiát a Williams előre eltervezte. „Biztosak voltunk benne, hogy az elsődleges abroncs kibírja a teljes versenytávot, ami Szergej autójával meg is történt. Ezért a reggeli megbeszélésen arra jutottunk, hogy kiállunk az első körben, ha biztonsági autó jön. Abban reménykedtünk, hogy gyorsabb autók mögénk kerülnek a saját kiállásukkal, aztán talán fel tudjuk tartani őket.”



A két Williams azonban nem nyert a taktikával, mindkét autó a mezőny végén haladt, Lance Stroll életét pedig a futam utolsó harmadában megkeserítettek a viseltes lágy gumik:

„Körülbelül 20 kör volt vissza, amikor masszív vibrációt kezdtem el érezni. A bal első nagyon elfogyott” – idézte fel a 19 éves Stroll. „Elfékeztem azt a gumit, amikor pedig Vandoorne megelőzött, már olyan rossz volt a helyzet, hogy nem tudtam jobbra fordulni, mivel a bal gumi már nem támogatott. Aztán, mikor pár kör maradt vissza, a vibráció annyira rossz lett, hogy a gumi egyszerűen eldurrant.”

„Optimista gondolat volt, hogy az egész versenyt egy gumival teljesítsük, azt hiszem, mi voltunk az egyetlenek, akik megpróbáltunk végigmenni. Tettünk egy kísérletet, de nem működött. Nem ilyen versenyben reménykedtünk” – vonta le a következtetést Stroll. Az első körben kiálló másik három versenyző valóban két kiállásra váltott a későbbiekben.

Csapattársa, Szergej Szirotkin abroncsai kibírták a végéig. Az orosz így is utolsó lett, mégis jobb érzésekkel tekintett vissza a nagydíjra: „Eseménydús verseny volt jó csatákkal, az első kör élvezetesen alakult. Jobb lett volna csatázni a védekezés helyett, de az időmérőhöz képest fejlődtünk. Ezzel a stratégiával a legvégéig harcolhattunk a többiek ellen. Még mindig úgy gondolom, hogy máshogy alakulhatott volna a versenyem, ha nem ragadok be az előttem levő autók mögé, ami fékeket és gumikat fogyasztott, én pedig nem tudtam mit tenni. Csinálhattuk volna másként is, de azt tettem, amit a csapat akart tőlem” – utalt arra, hogy taktikai megfontolásból a Williams a hátvéd szerepét szánta Szirotkinnak Stroll mögött.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: