DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd
F1

Kubica visszasírja a régi F1-et, amiben még ő is versenyzett

Bár hosszú kihagyás után visszatért a Formula-1 körforgásába, Robert Kubica számára a vezetés élménye már nem olyan, mint tíz évvel ezelőtt. Szerinte az autók néha buszhoz hasonlítanak, a pilóták pedig ellustultak.

2006 és 2010 közé tehető az az időszak, amikor a lengyel versenyzőként is tagja volt az F1-es mezőnynek, súlyos sérülése miatt azonban hat és fél év kihagyás következett, mielőtt újra beülhetett egy királykategóriás autóba. Noha a rajtrácson idén még nem lehet ott, a Williams tesztpilótájaként bőven kap lehetőséget a 2018-as modell vezetésére, így az előszezoni teszteken is kijelöltek számára négy félnapot.

Kubica persze nem maradéktalanul boldog a lehetőségtől, hiszen továbbra is feltett szándéka, hogy a versenyzéshez térjen vissza, emellett azonban van még valami, amit kiábrándítónak talál. Az autók, a technika és a szabályok jelentős változáson estek át azon időszak alatt, amíg távol volt az F1-től, érzése szerint pedig ez egyáltalán nem vált a sport előnyére.

00218002_186



„A különbség, ami legelsőként feltűnik, az az autók megnövekedett tömege. Legalább 60 kg-mal nehezebbek, mint kellene” – mondta el véleményét az Auto Motor und Sportnak. „Emiatt a lassú kanyarokban olyan érzés lesz rajtunk úrrá, mintha egy buszt vezetnénk, a gyors irányváltásoknál pedig hiányzik a korábbi mozgékonyság. Ez ahhoz vezet, hogy ma már más íveket is használunk a pályán, mint korábban.”

„Amikor én debütáltam, az autók 605 kilósak voltak, és ez is úgy, hogy 50 kg ballaszttal szabadon játszadozhattunk. Emellett a gumik élettartama is hosszabb volt, ami lehetővé tette, hogy az egész versenyt végigtámadjuk, és tényleg folyamatosan úgy nyomtuk, mintha kvalifikációs köröket futnánk. Ma ez már lehetetlen. Mindenre vigyázni kell, így a gumik és a motor használatára is.”

Noha versenyezni még nem volt lehetősége a hibrid technológiával, az elmúlt években látottak és a csapatnál szerzett tapasztalatai alapján biztosan állítja, hogy a jelenlegi futamok már kívülről és belülről sem olyan élvezetesek, mint régen.

„Az egész verseny menetét előre kikalkulálják, a versenyzőknek pedig ehhez az iránymutatáshoz kell tartaniuk magukat. Hacsak valakinek az abroncsa nem használódik el a vártnál gyorsabban, szinte nincsenek is helycserék. Kívülről nézve úgy tűnik, mintha mindenki külön versenyt futna, ez pedig azért van, mert a pilóták szándékosan tartják a távolságot egymás mögött, nehogy túlmelegítsék a technikát” – fogalmazta meg meglátásait a lengyel, de hogy ne csak kritizáljon, rögtön egy megoldási javaslattal is előállt: „Csökkentsék le a tömeget. Ezáltal több probléma máris önmagától megoldódna.”

Az F1-es autók minimális tömegének a pilótával együtt 2018-ban 733 kg-ot kell kitenniük a 2008-as 605 kg helyett. A növekedés fokozatosan történt a szabályok módosulásával, hiszen az összetettebb erőforrások, a kiszélesített autók és a halo is mind-mind hozzáadtak az autó alaptömegéhez.

kubica_1

Kubica azonban más szempontból is romló tendenciát figyelt meg az előző évtizedhez képest, nem tud ugyanis napirendre térni azon, hogy a versenymérnöke folyamatosan instrukciókat mond a fülébe vezetés közben. Elfogadott álláspont, ami az elmúlt években már többször is vitát generált, hogy a jelenlegi F1-es autók rendszerei annyira bonyolultak, olyan sok tényezőtől függ a teljesítmény, hogy a pilóták önállóan már nem is tudnának mindenre figyelni, ezért a mérnökök az adatokat figyelve szükség esetén tájékoztatják őket az autó paramétereiről és a tennivalókról. Kubica szerint azonban ez csak egy képzelt jelenség.

„Korábban soha nem akarták még nekem megmondani, hogy mikor fékezzek, vagy hogy melyik kanyarban legyek gyors. De szerintem csak a mai versenyzők lustultak el. Semmi szükségét nem látom annak, hogy instrukciókat kapjunk a bokszból. Egy jó pilótának képesnek kell lennie mindent a saját irányítása alatt tartani.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: