A MotoGP-ben több, mint húsz éve rendeznek már Katalán Nagydíjat, ám az utóbbi időben felröppent a hír, hogy veszélybe kerülhet a spanyolok hazai futama. A versenynaptárból való kikerüléstől tartva a barcelonai pálya tulajdonosai gyorsan kapcsoltak, és egy ráncfelvarrás keretében többek között teljesen újraaszfaltozták a nyomvonalat. A Formula-1 hivatalos gumiszállítója ezzel a módosítással sok adatot veszített a pályáról, így a február 26-ától esedékes F1-es téli teszten ők is hasonlóan fognak ismerkedni a pályával, mint a csapatok az általuk fejlesztett új autókkal. A teszt első néhány napja során jelentős állapotváltozásokra készül a Pirelli.
New asphalt on track! We are working hard to re-asphalt Circuit's layout with a first asphalt layer! Works will go ahead all week and we are planning another layer next week. pic.twitter.com/iKc5Bzj6oq
— Circuit de Barcelona-Catalunya (@Circuitcat_eng) 2018. január 16.
„A pálya képviselői azt állították, igyekeztek minél inkább az előző verzióra hajazó aszfaltot használni. Teljesen egyértelmű, hogy tökéletes hasonlóságot nem lehet elérni, de ez volt a céljuk” – árulta el a Pirelli motorsportért felelős főnöke, Mario Isola. Egy teljesen friss aszfaltréteg kicsit hasonlít egy új szett versenygumira - mindkettőnek időt kell adni, míg teljes sebességgel használhatóvá válik. Egy új aszfaltréteget is használni, koptatni kell, hiszen frissessége miatt eleinte érezhető mennyiségű olaj, bitumen és egyéb anyag válik ki belőle, ezek pedig rontják a gumi és az aszfalt közötti tapadást. Isola szerint Barcelonában erre is felkészültek az illetékesek.
„Tudomásom szerint a munkák befejezés után, de még a februári tesztet megelőzően sok-sok autót küldenek majd a pályára, hogy stabilizálják az állapotokat. Vannak erre más módszerek is, például nagynyomású mosók, vagy speciális gépek, melyek le tudják takarítani az aszfalt felső, zsíros rétegét. Mielőtt a végleges állapot beáll, vélhetően el fog telni pár nap, így lehetséges, hogy a téli teszt elején is tapasztalhatunk még változásokat.”
Az újraaszfaltozás miatt a Pirelli a május 13-án esedékes Formula-1-es Spanyol Nagydíjra sem választotta még ki a három felhasználható gumikeveréket. Döntésüket vélhetően a szezon előtti tesztekre fogják majd alapozni. „Minden nagydíj előtt az aszfalt durvasága, a vonalvezetés és a terhelés alapján választjuk ki az adott pályán használható keverékeket. Új aszfaltréteg után természetesen teljesen megváltoznak a körülmények, mint például Sepangban (2016-ban). Az volt a naptár legagreszívabb pályája, de az új réteget használva egy teljes lépéssel puhább keverékeket vihettünk oda. Ennyit számít az aszfalt durvasága" – zárta Isola.