DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Az F1 rajtfelállását is megváltoztathatják

A szorosan egymás mellé sorakozó autókat és négyes rajtsort is nevesítette a Ross Brawn keze alatt ténykedő Pat Symonds, aki leszögezte: virtuális versennyel szimulálnak minden ötletet, hogy még véletlenül se fordulhasson elő olyan kudarc, mint két éve.

A Williamstől 2016-ban távozó műszaki igazgató, a számos más csapatnál is megforduló Pat Symonds szintén csatlakozott Ross Brawn mérnökökből álló csapatához, akik feladata új, életképes Formula-1-es szabályokat kidolgozni. Symonds egyik megszólalásában elmondta, a tervezett változásokat virtuális versenyekkel szimulálják:

„Előszeretettel használjuk a virtuális környezetet, hogy ezek közül a szabályok közül teszteljünk egyeseket. Akkor rendelkezésünkre állnak statisztikák is. A virtuális térnek köszönhetően olyan dolgokat próbálhatunk ki, melyeket egyébként nem lehetne könnyen szimulálni” – mondta Symonds, aki elárulta, a kétautós sorokból álló, jól megszokott rajtrács megváltoztatása is az ötletek között szerepel.

„Mondok egy példát, amin idén gondolkodtunk. Az F1-es rajtrács sok éve lépcsőzetes elrendezésű. Tudjuk, hogy gondot jelent a leggyorsabb autó rajtrács elejére helyezése, ráadásul még el is különítjük őket. Ez nem volt mindig így: egy időben két autó közvetlenül egymás mellől indulhatott, a londoni tárgyalónkban pedig van egy fénykép, azt hiszem Monzából, ahol az első sorban négy autó áll. Miért ne történhetne meg ez újra?”



Egy ilyen újítás a sok-sok év alatt rögzült – és nyilvánvalóan működő – rendszert fordítaná fel, és katasztrofális következményekkel járna, ha kudarcnak bizonyulna. Itt jönnek be az egyenletbe a virtuális versenyek:

„Ilyenkor tudunk az e-sportos csoporthoz fordulni, és megmondani nekik, hogy változtatunk a rajtrácson, fussatok 20 versenyt. Nem kell 300 kilométeres versenynek lenniük, csak az első három kör érdekes. Vajon sokkal izgalmasabb lesz az eleje, vagy óriási balesetet látnunk az első körben? Ez a módszer és statisztikai vizsgálata segíthet a megértéshez. Ebből lesz a mi tanúbizonyságon alapuló döntéshozási formánk, amit elég gyakran szajkózok” – magyarázta a 64 éves mérnök.

Ellenpélda is van, alig két évvel ezelőttről, a rövid életet megélt kiütéses időmérő-rendszer: „Egyesek még emlékezhetnek rá, hogy pár éve valaki, aki már nincs az F1-ben, úgy határozott, hogy jó ötlet a kvalifikációs procedúrán változtatni, és egycsapásra meg is történt. Szimuláció vagy bármi hasonló nem volt. Elég volt hozzá kétszámjegyű IQ, hogy néhányan rögtön megállapítsák, ebből katasztrófa lesz. Ennek ellenére mégis sor került rá, és tényleg katasztrófa lett belőle. Hogy történhetnek meg az ilyenek? Nem engedhetjük, hogy ilyen újra történjen” – határolódott el a 2016-os blamától.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: