DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 25. szerda
F1

Több csapat lekésheti a 2018-as teszteket

Az ok természetesen a halo, amelynek pontos paramétereit még most is bizonytalanságok övezik. Ennél jobb hír, hogy a fejvédő nem zavarja meg annyira az aerodinamikát, mint azt sokan gondolják.

A halo bevezetését csak júliusban közölte az FIA, abban a hónapban, amikor a Formula-1-es csapatok már dolgoznak következő évi modelljükön. Az új, aerodinamikai szempontból jelentős tényezőt képviselő elem azonban azt vonja magával, hogy újra kell tervezni az alapkoncepciót. Bár a téli tesztek 2018 februárjának végén még igencsak messzinek tűnnek, a csapatok részletes és szoros ütemtervet követnek, amely a halo beépítése miatt többhetes csúszásba került.

„Nagy küzdelem fog zajlani azért, hogy eljussunk a téli tesztekig. Jelentős a kockázat, hogy egyes csapatoknak nem is fog sikerülni” – jelentette ki a Sky Sportsnak Andy Green, a Force India technikai igazgatója. Tovább nehezíti a mérnöki stábok dolgát, hogy a halo egyes paraméterei továbbra sem ismertek. „A szünet folyamán valamennyi információhoz jutottunk, amely gyorsította a folyamatot. Ennek ellenére továbbra is létfontosságú tudnivalóra várunk, ami ténylegesen visszatartja a karosszéria tervezését.”



„Minden perc, amíg rajta ülünk, csúszást jelent. Nagy sokk volt mindannyiunk számára, mikor a pajzsot leszavazták, és helyette a halót vezették be. A fejlesztésre jutó időnk napokba zsugorodott össze. Pillanatnyilag nem tudjuk, hogy sikerül-e a szezon előtti tesztre eljutnunk. Az ütemterv megcsúszott, a kijelölt dátum jött és ment” – mondta Green, hozzátéve, hogy a Force India a malajziai szabadedzésen próbálhatja ki jelenlegi autóján a halót.

A szakember arról is beszélt, hogy a halo nem hátráltatja annyira az autók aerodinamikai hatékonyságát, mint azt a laikusok gondolják: „Az új szabályoknak köszönhetően az alacsonyabb hátsó szárny sokat segít csillapítani a halo problémáját. Az alapján, amit eddig láttunk, sokkal jobb a helyzet, mint a korábbi specifikációjú (2016-os) autóval. Arra számítunk, hogy nem okoz majd jelentős aerodinamikai teljesítményvesztést, különösen, hogy egyes részeit alakíthatjuk majd, kismértékben irányítva a légáramlást. Ez mind segítség, amellyel minimalizálható a veszteség.”

Nem minden csapat osztozik a Force India álláspontján: Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója például úgy gondolja, a bizonytalan pontok ellenére jövő évi autójuk készen áll majd a február végi első tesztre.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: