Az elmúlt időszakban többször megnéztük, hogy állna a privát csapatok bajnoksága a Formula-1-ben, ha megvalósítanák azt a 2016 nyarán a Stratégiai Csoportban felmerült elképzelést, miszerint kiírnának egy B-ligát a gyári támogatás nélküli csapatok számára. Természetesen csak találgatni lehet azzal kapcsolatban, hogy hogyan valósulna meg ez az elképzelés, ha megvalósulna egyáltalán, mi mindenesetre egy olyan verziót vázoltunk fel, ahol a „másodosztály” küzdelmeiben a három gyári csapat és a gyári támogatással bíró McLaren mellett az elmúlt évek eredményei alapján a Red Bull sem vehet részt – hasonlóan ahhoz, ahogy egyes privát alakulatokat annak idején a Yokohama Trophyból is kizártak a WTCC-ben.
Mivel e "privát bajnokságban" idén mindössze tízen vesznek részt, annak érdekében, hogy a célba érés ne jelentsen automatikus pontszerzést minden esetben, a 2010 előtti F1-es értékelési rendszert alkalmazzuk a résztvevők sorrendjének kialakításához.
Bekövetkezett, ami tavasz végén még elképzelhetetlennek tűnt: változás történt az egyéni pontverseny élén. Esteban Ocon ugyanis szépen lassan felnőtt Sergio Perezhez, az előző hat versenyből négyszer is több pontot szerezett csapattársánál, s monzai győzelmmének köszönhetően, mely a második volt a szezonban, a vezetést is átvette a mexikóitól. Perez Kanada óta egyszer sem zárt a privátok legjobbjaként (körülbelül azóta, hogy megszületett róla "A középmezőny királya" című cikkünk...), de a msáodik helye így is stabil. A dobogót alsó fokáért Massa, Sainz és Grosjean vívnak jelenleg - a francia két futamgyőzelmével fel tudott zárkózni a harmadik hely közelébe.
A csapatok versenyében a Force India természetesen már behozhatatlan, Ocon és Perez kiemelkednek a középmezőnyből, így a Williams, a Haas és a Toro Rosso csak a második helyért vívhat izgalmas csatát, melyben most, idei legjobb teljesítményének köszönhetően előbbi került lépéselőnybe. A Sauber messze lemaradva ötödik, nekik csak a tisztes helytállás maradt...
Végül lássuk a statisztikákat, ahonnan egyértelművé válik, hogy Ocon mindenekelőtt megbízhatóságának köszönheti a listavezető helyet, hiszen a győzelmek és a rajtelsőségek tekintetében még Sainzt vagy Grosjeant sem tudta maga mögé utasítani, nemhogy Perezt, a 13 versenyből viszont csapattársához hasonlóan 9 alkalommal is a legjobb 3 között zárt - a május végi Monaco GP óta minden alkalommal sikerült ez neki.