z eső lehetősége végig riogatott a 90 perces első monzai szabadedzésen: a csapatok és pilóták számos alkalommal jelentettek vízcseppeket a pályán, egy ízben pedig a lelátókon is nyíltak az esernyők: igaz, ez épp a tréning felénél történt, mikor a csapatok az első szett abroncsot szerelték le az autókról és adták vissza a Pirellinek. 20 perccel a vége előtt ugyancsak érkezett egy adag csapadék, amely kis időre újra távol tartotta a versenyzőket a pályától, leszámítva a hazai közönség előtt kimerészkedő és csúszós aszfalton rajtokat gyakorló Ferrarit.
A tréning során a Mercedes két versenyzője váltogatta egymást az első helyen. Lewis Hamilton már a 10. percben élre állt – futólag Massa rendelkezett a legjobb idővel, még egy 1:25-ös eredménnyel –, a brit rövidesen 1:22,861-re faragta a legjobb időt lágy abroncson, melyre Valtteri Bottas 1:22,523-mal válaszolt. Bottas még három tizedet lefaragott ebből a köridőből az első fél órában, majd néhány perc múlva már 1:22,086-nál tartott.
Ezt követték az edzés második felében a szuperlágy gumis körök: Bottasnak több próbálkozás ellenére sem sikerült javítania, Lewis Hamilton azonban áttörte az 1:22-es határt 1:21,729-cel. Ezt az edzés 53. percében 1:21,537-re faragta, amely az első szabadedzés legjobb körének bizonyult.
Hamiltont és a mögötte 0,435 másodperccel záró Bottast a két Ferrari követte, melyek különleges, az istálló 70. évfordulóját ünneplő festéssel versenyeznek hétvégén: a harmadik Sebastian Vettel lemaradása azonban már 1,115 másodpercet tett ki. Vettel és Raikkönen mögött a két Red Bull következett, Ricciardo és Verstappen sorrendjében, akik motorcsere miatt 20 és 15 helyes rajtbüntetést kaptak hétvégére.
Olaszországban ígéretes tempót diktált a Force India, melynek versenyzői hetedik-nyolcadik pozícióban zártak, de az edzés korábbi szakaszában negyedik pozícióban is megfordultak. Stoffel Vandoorne kilencedik ideje – 1,9 másodperc hátrányban – meglepő annak fényében, hogy Monza az a pálya, ahol a McLaren-Honda a legkevésbé bízhat egy jó eredményben. 10. helyen végzett Felipe Massa, aki 37-tel a legtöbb kört teljesítette az edzésen – hozzá képest Alonso, Hülkenberg és Ericsson csak 17-ig jutott.
Új motort és ezzel együtt 35 rajthelyes büntetést kapott Fernando Alonso, a McLaren azonban cselhez folyamodott: az erőforrást a két szabadedzés között kiszerelik, és a spanyol a régi specifikációval folytatja a hétvégét. Így a rajtrács végéről kell kezdenie az MCL32-nek rendkívül kedvezőtlen pályán, Monzában, de Szingapúrban, egy jóval kevésbé lóerőhangsúlyos helyszínen hátrasorolás nélkül használhatja a szinte teljesen friss motort. A 15. időt futó Alonso autójára az edzés első szakaszában a halo is felkerült: Spa után újabb versenyzők tesztelték a 2018-ban kötelező fejvédőt, a mclarenes mellett Carlos Sainz – szintén hátrasorolják motorcsere miatt, őt 10 hellyel – és Pascal Wehrlein.
A Haas egyik autóját a Ferrari-tartalék Antonio Giovinazzi vezette volna ezen a szabadedzésen, mint számos másik tréningen idén: de mivel esélyes van rá, hogy ez marad az egyetlen nagyrészt száraz pályás edzés a hétvégén, a csapat inkább visszaültette Kevin Magnussen a VF-17-be. Giovinazzi egy másik nagydíjon kapja meg a lehetőséget.
Minden autó épségben fejezte be az első edzést, még ha a vizes pálya hordozott is némi kockázatot: Sainz megpördülése a Parabolicában a legkomolyabb incidens volt mindegyik közül. Kisebb vezetői hibák, köztük elsősorban az első sikán elmérése – majd a táblák közötti cikázás – azonban nagy számmal akadtak.
Az edzés eseményei részletesebben élő közvetítésünkben követhetők vissza.
Az 1. szabadedzés eredménye:
Versenyző | Csapat | Köridő | Hátrány | Körök | |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:21.537 | - | 28 |
2 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:21.972 | 0.435 | 31 |
3 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:22.652 | 1.115 | 24 |
4 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:22.689 | 1.152 | 28 |
5 | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | 1:22.742 | 1.205 | 28 |
6 | Max Verstappen | Red Bull/Renault | 1:22.749 | 1.212 | 23 |
7 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 1:23.317 | 1.780 | 36 |
8 | Esteban Ocon | Force India/Mercedes | 1:23.400 | 1.863 | 34 |
9 | Stoffel Vandoorne | McLaren/Honda | 1:23.465 | 1.928 | 24 |
10 | Felipe Massa | Williams/Mercedes | 1:23.561 | 2.024 | 37 |
11 | Carlos Sainz | Toro Rosso/Renault | 1:23.680 | 2.143 | 22 |
12 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1:23.973 | 2.436 | 22 |
13 | Lance Stroll | Williams/Mercedes | 1:23.991 | 2.454 | 30 |
14 | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Renault | 1:24.012 | 2.475 | 27 |
15 | Fernando Alonso | McLaren/Honda | 1:24.015 | 2.478 | 17 |
16 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1:24.079 | 2.542 | 22 |
17 | Nico Hulkenberg | Renault | 1:24.542 | 3.005 | 17 |
18 | Jolyon Palmer | Renault | 1:25.166 | 3.629 | 21 |
19 | Pascal Wehrlein | Sauber/Ferrari | 1:25.223 | 3.686 | 26 |
20 | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | 1:25.687 | 4.150 | 17 |