Monacóban csalódni nem lehet: a hercegség idei, 75. nagydíjának szerdai sajtónapján ragyogó napsütés, a legszebb arcát mutató tenger és az ilyenkor szokásos, elképesztő városi forgatag fogadta a Forma-1 mezőnyét és a viadal miatt érkezőket. A hangulat máris adott, akárcsak a kérdés: Ferrari vagy Mercedes siker születik majd az idei hatodik futamon?
Egy világbajnok elhúzott, egy másik a helyére lépett: míg Fernando Alonso formabontó módon idén az Indianapolis 500-on képviseli a McLaren és a Honda színeit, addig a kétszeres vb-első helyére a különítmény veterán tartalékja, a távozását tavaly bejelentő Jenson Button lépett. A közkedvelt pilóta a délelőtti órákban egy jókora túramotor fedélzetén, a szokásos, barátságos vigyorral az arcán döngetett be a paddockba, ahol a szezon során első ízben tűnt fel. Mint ismeretes, 2009 világbajnoka anélkül vág neki a bevetésnek, hogy akárcsak egyszer is vezette volna az idei szabályok alapján épült, pocsék teljesítményt nyújtó McLaren-Hondát: sokan el is vannak képedve ezen, Button viszont úgy véli, hogy nem nagy ügy a menetpróba nélküli versenyzés.
„Arra lett volna lehetőség, hogy fél napot vezessek Bahreinben, ennek viszont nem láttam értelmét, hiszen a pálya teljesen más. Azt mondtam a csapatnak, hogy menjünk inkább a szimulátorba, úgyhogy ott végigcsináltunk néhány napot. Hogy mi történt, amikor megérkezett a felkérés? A kutyáim azt mondták, hogy kibírják nélkülem egy hétig, a barátnőm is azt mondta, hogy csináljam, amit szeretnék, így igent mondtam. Persze jobb lett volna, hogy tudtam volna tesztelni, de a Forma-1 már csak ilyen. Készen kell állni. Erőnlét tekintetében szerintem nem lesz gond. A nyakam biztosan fájni fog csütörtök este, de ott a péntek, majd kipihenem. Mickey, a fizióm is visszatért velem erre a futamra, neki is kezelésbe kell majd vennie. Izgalmas kihívás előtt állunk” – mondta a visszatérő brit.
Míg a mezőnyben Button számít „újdonságnak”, addig a legendás városi pályán az Uszoda-sikán mellé telepített hatalmas szegélyköveket, amelyeket máris rámpának neveznek. A szervezők az FIA iránymutatásait követve azért telepítették az új megoldást, hogy elejét vegyék a kanyarlevágásoknak: a versenyzők egyértelműen meghökkenéssel fogadták az újítást. A többség szerint biztos, hogy a kanyarlevágási kísérlet mostantól súlyos következménnyel jár majd, ugyanakkor vannak olyanok is, akik szerint indokolatlan ennyire extrém szegélykövet bevetni: „Pff, talán a Porsche Szuperkupa versenyzőinek szánták?” – próbált élcelődni a Haas pilótája, Romain Grosjean, míg a Force India színeit képviselő Sergio Perez továbbment: „Minek ekkora? Már a tavalyi is elég nagy volt! Ha erre rámész, nem a szalagkorlátnak vág neki, hanem kirepülsz egészen a tribünre!”
A hétvége fő kérdése természetesen az, hogyan folytatódik a Ferrari és a Mercedes ping-pongja: Sebastian Vettel és Lewis Hamilton között 6 pont a különbség az idény első öt fordulója után, a hajsza tehát adott, az adrenalinlöketet pedig csak fokozza, hogy Monacóban győzni mindig nagy dicsőség. Kiváltképp Vettel számára lenne az, hiszen mostanáig csak egy ízben, 2011-ben sikerült itt győznie, a Ferrari pedig még régebben, Michael Schumacher 2001-es diadala óta vár az újabb hercegségbeli diadalra.
„Erős a csomagunk, erős a csapat, így nem hinném, hogy tartanunk kellene bármitől is” – fújta meg harci kürtjét a világbajnoki tabellát vezető német. „Igaz, hogy az utóbbi néhány évben a Mercedes uralkodott itt, így szerintem még mindig őket kell mércének tekinteni, de bízom abban, hogy jó hétvégénk lehet. Itt különösen fontos a pole pozíció, ami szerintem számunkra is elérhető. Meg kell találnunk a megfelelő ritmust, mert Monte Carlóban az önbizalom mindennél fontosabb, amihez pedig az szükséges, hogy bízzunk az autóban. Minden a rendelkezésünkre áll, ezért bizakodó vagyok.”
Vettel és Hamilton egyre inkább kibontakozó párharcát jelenleg a kölcsönös udvariaskodás jellemzi, ám míg az újra trónra törő német az eddigiekhez hasonlóan visszafogottan, addig Hamilton jóval intenzívebben „udvarol” az ellenfélnek. A brit méltatta a német „kivételes tehetségét és gyorsaságát”, ugyanakkor túláradón igyekezett ecsetelni a kölcsönös tiszteletet:
„Tudom, hogy milyen, amikor a tiéd a legjobb autó, és azt is, hogy akkor is ugyanúgy el kell végezned a munkádat. A többieknek sokkal könnyebb kifogásokat találni, és másokra mutogatni, ha valami nem jön össze. Amikor Sebastian a Red Bullnál versenyzett, természetesen szerettem volna, ha nekem is gyorsabb autóm van, de az utóbbi pár évben ő is mondhatta volna ugyanezt rólam. Ez nem von le abból, hogy kivételes versenyző, amit évről évre be is bizonyít" – hangzottak Hamilton méltató szavai.
Papíron a Ferrari javára billenti mérleget, hogy a vörösök SF70H-ja jobban kezelhető és beállítható autó, mint az Ezüstnyíl, ráadásul a Mercedes számára hendikep lehet a hosszabb tengelytáv is, amely a pálya karakterisztikája miatt hátrány lehet Monacóban. „Annyi biztos, hogy nehéznek ígérkezik ez a hétvége. Tavaly például nagyon jók voltunk az utolsó futam utolsó szektorában, a lassú részen. Vajon ez azt jelenti, hogy most itt jók leszünk? Vagy szenvedni fogunk, mert hosszabb az autónk? A Ferrari egyébként a kerekeket is könnyebben és gyorsabban tudja cserélni, mint mi. Vajon emiatt is gondban leszünk ezen a hétvégén? Holnap talán már okosabbak leszünk” – mondta Hamilton.
Monacóban a tradícióknak megfelelően csütörtökön bonyolítják az első két szabadedzést. A péntek szünnap a szponzorok miatt, majd szombattól a szokásos kerékvágásban bonyolódik majd a versenyhétvége.