csütörtöki vihar és a hétvége további részére jósolt borús előrejelzés ellenére péntek reggel tiszta égbolt fogadta a Formula-1 mezőnyét a szezon első tényleges európai hétvégéjén. Nem vitás, hogy a csapatok kivétel nélkül örültek ennek, hiszen így releváns körülmények között, száraz pályán próbálhatták ki azt a temérdek új fejlesztést, amivel Barcelonára készültek.
A hétvége első mért körét Felipe Massa jegyezte, de ami jóval figyelemfelkeltőbb volt ennél, az a hétvége első műszaki meghibásodása, amihez Fernando Alonsónak mindössze a 3-as kanyarig kellett eljutnia kivezető körén. A McLaren-Hondát ezúttal olajszivárgás állította meg, és az autóból láthatóan is elég sok folyadék csöpögött ki a pályára. Az autó eltávolítása és a takarítás idejére virtuális biztonsági autó lépett érvénybe, így a mezőny tagjai a bokszban várták ki, hogy zavartalanul körözhessenek tovább.
A pilóták először a kemény keverékeket használták, amelyek vélhetően csak nagyon keveset fognak előkerülni a hétvége további részében, majd pedig a közepes keverékek jöttek, de mivel a lágyakat még senki nem tette fel, a köridők messze voltak az elérhető legjobbtól: mindazonáltal a tavalyi pole-időt az élen végző Lewis Hamilton máris megjavította fél másodperccel.
A brit elég hamar a tabella élére állt, és újdonsült futamgyőztes csapattársa, Valtteri Bottas is csak 29 ezreddel futott lassabb kört nála, így a Mercedes kettős elsőségével ért véget az edzés. A Ferrarik foglalták el a 3-4. helyet, de a lemaradásuk már egy másodperc körülire rúgott, Sebastian Vettel ráadásul némi gonddal is szembesült, amikor egy alkalommal a bokszutca kijáratánál megállt alatta az autó. A pályabírók visszatolták azt a garázsba, ahol a csapat hamar megoldotta a problémát, így a német kevés időveszteséggel újra munkába állhatott.
Az üldözőboly szokás szerint a két Red Bull-lal folytatódott, a Haasnál az új fejlesztéseket megkapó Kevin Magnussen pedig az előkelő 7. helyen zárt, bár edzése a pálya mellett végződött, amikor az utolsó percekben egyelőre ismeretlen okokból keresztülszánkázott a kavicságyon.
Miután Szocsiban műszaki hiba miatt alig körözhetett, Szergej Szirotkin ezúttal is lehetőséget kapott a Renault-tól a beugrásra, most Jolyon Palmer helyén. Az orosz balszerencséje azonban tovább folytatódott, ezúttal vízszivárgás zárta rövidre a délelőttjét, de legalább tíz körig eljutott.
Az első szabadedzés végeredménye:
# | Versenyző | Csapat | Idő | Hátrány | Kör |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:21.521 | - | 28 |
2 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:21.550 | 0.029 | 30 |
3 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:22.456 | 0.935 | 24 |
4 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:22.600 | 1.079 | 23 |
5 | Max Verstappen | Red Bull-Renault | 1:22.706 | 1.185 | 22 |
6 | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | 1:23.084 | 1.563 | 17 |
7 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:23.670 | 2.149 | 22 |
8 | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:23.758 | 2.237 | 23 |
9 | Nico Hulkenberg | Renault | 1:23.993 | 2.472 | 24 |
10 | Carlos Sainz | Toro Rosso-Renault | 1:24.004 | 2.483 | 21 |
11 | Sergio Perez | Force India-Mercedes | 1:24.188 | 2.667 | 23 |
12 | Esteban Ocon | Force India-Mercedes | 1:24.324 | 2.803 | 22 |
13 | Stoffel Vandoorne | McLaren-Honda | 1:24.400 | 2.879 | 24 |
14 | Felipe Massa | Williams-Mercedes | 1:24.618 | 3.097 | 34 |
15 | Daniil Kvyat | Toro Rosso-Renault | 1:24.642 | 3.121 | 18 |
16 | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 1:24.966 | 3.445 | 23 |
17 | Pascal Wehrlein | Sauber-Ferrari | 1:25.182 | 3.661 | 24 |
18 | Lance Stroll | Williams-Mercedes | 1:25.919 | 4.398 | 34 |
19 | Sergey Sirotkin | Renault | 1:26.293 | 4.772 | 10 |
20 | Fernando Alonso | McLaren-Honda | - | - | 1 |