Két évvel ezelőtt, amikor a Honda folyamatos problémák erdejében próbálta meg ismét megszilárdítani helyét a száguldó cirkuszban, nem hittük volna, hogy még harmadik szezonjukban is azért fognak harcolni, hogy legalább mindkét autójukkal teljesítsék a versenytávot. 2017 eddig bizony erről szólt, még akkor is, ha Fernando Alonso Ausztráliában és Kínában is pontszerző helyről volt kénytelen búcsúzni a mezőnytől.
A japánok teljesen új motorkoncepcióval szerették volna feledtetni az elmúlt két évben tapasztalt versenyképtelenséget és a megbízhatóság hiányát, de mivel ez nem valósult meg, úgy tűnik, kívülről érkezik a segítség számukra. A Forma-1-es Stratégiai Csoport tagjai hétfőn találkoznak, és a Motorsport információi szerint terítékre került a Honda helyzete is, pontosabban az, hogy hogyan lehetne segíteni rajtuk.
A Nemzetközi Automobil Szövetség célja az erőforrások teljesítményének kiegyenlítése volt 2017-re: egy tavalyi megállapodás értelmében az FIA kielemezte a motorokat az évad első három versenyén, és ha a közöttük lévő különbség nagyobb, mint három tizedmásodperc, akkor megkérhetik a Stratégiai Csoportot arra, hogy beavatkozzon.
„Minden autót ellenőrzünk az első három futam minden körében, minden alkalommal meghatározzuk a legjobb motort, és átlagolunk – ez megadja az erőforrások indexét minden gyártó számára” – nyilatkozta még tavaly Fabrice Lom, az FIA motorfőnöke. „Aztán ezt az indexet alkalmazzuk a barcelonai pályára, köridőre átszámolva.”
Eric Boullier, mint a McLaren versenyigazgatója, azt mondta, ő is fel fogja hozni a Honda-témát a találkozón, annak ellenére, hogy szkeptikus a várható segítséggel kapcsolatban. „Mindenképp beszélni kell erről” – vélekedett a francia. „Olyan helyzetben vagyunk, melyen valószínűleg nem sokan szeretnének változtatni, de igazságosabb lenne, ha egyenlőbbek lennének az erőviszonyok az F1-ben.”
„Nem arról van szó, hogy a legjobb erőforrást kell legyőznünk, hanem hogy teljesítmény terén 0,3 másodperc alá kerüljünk. Ez igazságosabb és jobb lenne az F1 számára is, csatlakozásra ösztönözne más autógyárakat, és a rajongók is jól járnának a szorosabb versengés miatt. Ezzel minden üres rubrikát ki lehetne pipálni, kivéve akkor, ha rájövünk, nagy a verseny a világban, és senki sem akarja, hogy nekünk jobb legyen.”