Frits Van Amersfoort úr egy igazán kedves és tapasztalt csapattulajdonos, aki 1975 óta vezeti a Forma-3-ban is részt vevő istállóját, a Van Amersfoort Racinget. Nála versenyzett, és nyújtott lenyűgöző teljesítményt Max Verstappen is a Forma-1-be kerülése előtt. A holland szakemberrel a hungaroringi Forma-3-as teszten beszélgetett a Formula.hu.
A csapata versenyzői közt szerepelt Jos és Max Verstappen, Charles Leclerc, Mick Schumacher, Callum Ilott, Giedo Van Der Garde, és Christijan Albers is, ha csak a legnagyobb neveket említjük. Melyik versenyzője volt a legnagyobb hatással magára, ki nyűgözte le a legjobban?
„Max. Ez ilyen egyszerű. Kétségtelen, hogy Max az egyik legtehetségesebb versenyző, akit valaha láttam. Nem is kell többet mondani. (nevet)”
Kérem, meséljen Max szerződtetéséről, hogyan fedezte fel?
„Mi nem fedezünk fel versenyzőket, ez egy téves kifejezés. Ezek a versenyzők már jól ismertek a gokartos időszakukból, és annak ellenére, hogy még egyszer sem találkoztam azelőtt Maxszel, jól tudtam, hogy milyen gyors. Aztán amikor el akart kezdeni együléses kategóriákban versenyezni, egyből kapcsolatba kerültünk egymással az édesapján keresztül. Először úgy terveztük, hogy a Formula Renault-ban indulunk, de sok dolog történt, és meggyőztük, hogy induljunk egyből a Forma-3-ban.”
Szóval, ha jól értem, akkor egy versenyző szeződtetése előtt csak szimplán követik a gokartos, esetleg Forma-4-es eredményeit, majd kiválasztják?
„Általánosságban igen, de sok esetben nem nagyon figyelemmel tartani valakit, mert már van egy hírneve.”
Hogy jött a Red Bull megkeresése Max iránt? Már régóta figyelemmel kísérték az addigi pályafutását?
„Mivel a csapatunk nem nagyon van szponzori viszonyban a Red Bullal, ők maguk figyeltek fel rá a saját tehetségkutató programjukon keresztül. Dr. Helmut Marko, a Red Bull versenyzői programjának a vezetője pedig már ismerte Maxot a gokartos időszakából, és amint berobbant az F3-ba –azaz az első versenytől fogva– igencsak rajta tartotta a szemét. Majd a szezon közepén Max 6 futamot nyert zsinórban –hármat a Norisringen és szintén hármat Spában, és ez annyira meggyőzte Helmut Markót, hogy egyből szerződést ajánlott neki.”
Még mindig tartja a kapcsolatot Maxszel és Josszal?
„Nem. Az autóversenyzés világában ez nem igazán megszokott. Sok emberrel és versenyzővel találkozol, de ők jönnek-mennek. Egyszer meglátogattam Maxot a Toro Rossónál, de nem láttam többször. Vagyis de. Még utána összefutottunk Angliában egy díjátadón, és ennyi. Ugyannak a közösségnek vagyunk a tagjai, mégsem vagyunk már kapcsolatban. Ez így szokott lenni, ő is és mi is külön utakon járunk most már.”
Gondolta, hogy amikor a Red Bull elvitte a Toro Rossóhoz Maxet, hogy rögtön ilyen sikeres lesz az első éveiben?
„Nyilvánvalóan senki sem számított rá. De azt tudni kell, hogy Maxnek nem számít, hogy miben ül, legyen az egy F3-as vagy egy F1-es autó, mindenben pokolian gyors tud lenni. Pont Pau-ban versenyeztünk, amikor Max az első Forma-1-es futamgyőzelmét aratta Spanyolországban. Szenzációs volt látni, és mindamellett, hogy egy időben volt a futamunk az övével, folyamatosan figyeltük a tévét, úgy, hogy közben a saját versenyünkkel is foglalkoznunk kellett. Lenyűgöző volt látni a győzelmet, és ezután hatalmas sztárrá vált Hollandiában, azóta pedig egyre csak nő a rajongótábora. Hirtelen főműsoridőben sugározzák a motorsportot az országban, erre pedig még sosem volt példa. Ez pedig mind Max miatt van!”
Lát arra valós esélyt, hogy emiatt visszatérhet a Holland Nagydíj Zandvoortba?
„Sokan álmodnak róla, de én nem hiszek benne. A pályánk jelenleg nem elég modern a Forma-1-es autókhoz, és bár nagyon sokan reménykednek, nem látok rá esélyt, hiszen mondhatni egy teljesen új pályát kellene építenünk. Nagyon szerencsések vagytok ti Magyarországon, hogy van egy ilyen szép pályátok…”
Igen, de a Hungaroring is fejlesztésre szorul, bár már a munkálatok egy része már befejeződött.
„Mindig nagyon nehéz megtartani egy Forma-1-es futamot, de visszahozni még nehezebb. Úgy szeretnénk futamot rendezni Hollandiában, hogy még Németországnak sem sikerül?”
Viszont a németeket már kevésbé érdekli a Forma-1, annak ellenére, hogy van egy nagyon sikeres csapatuk a Mercedes személyében, tavaly Rosberg lett a világbajnok, és még ott van Vettel is… Ők Michael Schumacher idejében szerették igazán a sportot, a hollandoknál pedig most született egy hasonló nemzeti hős, Max.
„Igen, ez igaz, de Németországnak a gazdasága is sokkal fejlettebb a mienkénél, ráadásul Hollandiában már így is alig férünk el, nincs hely a versenypályáknak. És annak ellenére, hogy a Forma-1 már hibrid, nálunk még mindig egy környezetszennyező sportként él a köztudatban, ezért a nagydíj nemcsak gazdasági, hanem politikai kérdés is. Őszintén, nem látok esélyt a Holland Nagydíjra, de bizakodni mindig lehet.”